Bilar

Snökedja bil?

27 inlägg 13326 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snökedja bil?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486374 Efter att ha kört 4-hjulsdrivet de senaste 10+ åren sitter jag nu i en framhjulsdriven bil med dubbfria däck... Och det är riktigt tråkigt, lite snö och man blir helt ställd.

Det slog mig att det finns snökedjor för personbilar något som inte är vanligt i Sverige men är krav i vissa andra.

Någon som kan rekommendera ett par, som är lätta att ta på när man väl står där. Bonus om man kan köra korta sträckor på asfalt(långsamt!) med dom.



   TS
Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

tallen100  
#486376 Frågan är väl om inte däcken är tämligen kassa? dubbfria däck ska endast vara "sämre" när det är halt, dubb gör ingen nytta i snö eller slask.
Biltema har väl kedjor har jag sett, som ska vara enkla att sätta på, men aldrig hört om någon som använt kedjor :???: .

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vardon  
#486380 Jag köpte på E-bay typ från Tyskland , Thule. Ett märke man har hört talas om. Betalade ca 1 000 kr för dem.

Annars brukar det mest sluta med biltema som är ganska tråkiga eller väldigt dyra. Typ 3 000 kr och uppåt. Något mitt i mellan brukar kännas bra...

Använt kedjor en hel del gånger och tycker det funkar bra. Visst lite pyssel att ta på dem, är man dock smart och tar på dem lite innan klarar man väldigt mycket. Funkar ganska bra i lera med men blir ju så där roligt efteråt.

Jag kan ev ha ett par över 215/65R16 om du vill prova men kanske inte förrän i februari att du kan få om de ens passar...

Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486381 Biltemas kedjor kostar 240:-/par

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vedproducent  
#486385 Jag har kedjor ibland på pickupen på bakhjulen. (Ford ranger wildtrak). Det är när jag drar fullt lass ved så är det inte så kul att riskera att få stopp i backen då det ju inte finns broms på vagnen bakåt. Så dom läggs på innan backen, väldigt enkelt att få på och tar kanske 2 minuter. Så hittills har jag aldrig fått stopp. Tror det är Thulekedjor också så det är inte dom billigaste men dom har hållt och är enkla att lägga på.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Peteflamingstar  
#486397 Provade Biltemas kedjor när jag köpte min dåvarande bil i januari, en Citroën Berlingo, för några år sedan. Det satt dubbfria däck på och jag hade ingen lust att skaffa andra mitt i vintern. Jag blev positivt överraskad, möjligen lite trist att lägga på dem när de väl behövdes. Alltså när man stod nästan fastkörd i decimeterdjup snö. Men väl på plats kom jag fram lika bra som med "simpel" 4wd (elektronisk). Testade iofs bara i snö och inte på is. Var bor du? Mina kedjor är till salu för billig peng sedan jag köpte L200:an! Thule är väl f.ö ett svenskt företag.

Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486407 PEWAG
Pewag är ett österrikiskt kätting/kedjebolag som även gör snökedjor till bilar. Antingen har biltema snott deras koncept eller så är det pewag som gör dom åt biltema. Biltemas såg jag förra året och de var alltför exakt lika för att vara en Kina-kopia, tycker jag.
Eller kan det vara så att Pewag köper i Kina redan för 10-15 år sen?
Lite mer pyssel sätta på dem än andra "losskörningsprylar" men man kan åka på dom hur fint som helst länge.
Har kört på glansisiga skogsvägar med 945:an backe upp och backe ner där jag inte velat köra med Subarun med dubbdäck. Det hade gåt ut i skogen i nerförskörningen. 945:a med kedjor, perfekt.
Har även kört hästtransport på tuff isväg med kedjorna.
Köp biltemas och lägg i skuffen. Rätt som det är kan det vara räddningen.

Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

jannee  
#486408 Thules kedjor för 1200 kr väl investerade pengar.
De är så lätta att lägga vilket gör att man även nyttar dem i onödan :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486411 http://www.kedjanab.se/snokedjor-slirskydd/bil/ själv hade jag köpt hos Kedjan AB.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vedproducent  
#486415
anersimyra skrev:http://www.kedjanab.se/snokedjor-slirskydd/bil/ själv hade jag köpt hos Kedjan AB.. :-bd

Ja dom är säkert superbra, speciellt med pigg. Men dom har inte samma enkla konstruktion att sätta på. På en bil kör du ju inte flera mil med kedjorna på utan dom ska vara superenkla att sätta på för annars kommer dom inte på förens det är för sent. Men att dom är bra tvivlar jag inte alls på.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486416 De där Thule finns i så många varianter att det blir svårt att välja.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vedproducent  
#486418 Finns ju andra modeller också typ Spike Spider. Dom är ju ännu enklare men då får du slanta upp lite mer pengar. Men bra då du inte har någon plats till vanlig kedja innanför däcket.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486422 Jag tänkte eventuellt skaffa kedjor till min Ford Ranger som är smidiga att montera.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vedproducent  
#486431
anersimyra skrev:Jag tänkte eventuellt skaffa kedjor till min Ford Ranger som är smidiga att montera.

Kedjor fram blir för trångt på den. Så där kan ju typ Spikes Spider vara bra om man vill ha dom fram. Jag har kedjor på bak av den anledningen att dom inte får plats. Sen har jag ju alltid runt 100 kg på kulan också. Annars tom ska dom nog helst sitta på fram för bästa greppet. Men när behövs kedjor utan att du drar tungt kan jag ju undra?

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486448 När man har varit alltför styv i korken och gett sig ut på ett blött gärde och hittar ett surhål 100 meter från närmsta träd.. :D :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).