Traktorer och processorer

Val av snökedjor / slirskydd

70 inlägg 51425 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Brorsan  
#485837 Finns det risk att tvärlänkskedjor med brodd vrider sig på däcket och kommer mot däcket?
Olle

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#485912
Brorsan skrev:Finns det risk att tvärlänkskedjor med brodd vrider sig på däcket och kommer mot däcket?
Olle


Det gör inte det på lastbilskedjor men nu är ju traktordäck bredare så kedjan blir ju längre över däcket så att säga och då kan den nog vrida sig enklare samt att traktordäcken har helt annat mönster så du har säkert rätt där. Har alltid funderat och stört mig på att det inte finns tvärlänkskedjor med brodd men nu föll poletten ner :lol: :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Granstorp  
#486069 Slängde på kedjorna på traktorn idag och det var lika bökigt som vanligt! När man tar av dom så tycker man att dom hänger och behöver kortas, men nu när dom skulle på så fick jag montera extra skarvlänkar för att överhuvudtaget få på dom! Tungt och allmänt bångstyrigt som vanligt! Tror jag gör som dom flesta, sätter en ståltråd i kedjan och kör sedan framåt så att kedjan hänger med hjulet runt! Funderade på om det skulle vara lättare om man pallade upp traktorn och på det viset skulle det kanske vara lättare justera kedjorna då man slipper att markkontakten försvårar justeringar? Hur gör ni?

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486072 Gjort som du med ståltråd, men grejen är att räta ut alla knixar och vridningar.
Donka upp den och snurra hjulet i luften vore ju ett sätt att lättare få kedjan att lägga till sig.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Granstorp  
#486076 Jodå, alla knixar rätas ut med hammare! Får nog testa att lyfta traktorn när jag troligen efter morgondagens körning får ta bort dom extra länkarna jag monterade idag! Som sagt, jag blir lika förvånad och förbannad varje år!

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486079 Jag lägger ut och rättar till kedjorna på golvet i garaget(traktorn vid garageporten). Sedan lägger jag upp första länken på en klack på hjulet så att kedjan stannar kvar. Kör sagta framåt och stannar efter ett halvt hjulsnurr. Går ur och rättar till kedjan så den ligger bra på däcket och på golvet. Kör sedan sista biten. Detta brukar funka bra men ibland känns det som kedjan har krympt under sommaren.

Något som jag blev lite förvånad över var att i instruktionen ser kedjorna ut att sitta ganska slappt. Vad är anledningen till detta? (Ska försöka fota en bild)

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Brorsan  
#486081 Kedjorna blir väl lite kortare under sommaren. Det sitter smuts och rost mellan länkarna, sen behöver dom väl snurra några varv för att sträcka ut sig. Jag får alltid eftersträcka efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Granstorp  
#486085 Tillverkarna brukar säga att på en lagom sträckt kedja ska du få in en hand mellan kedjan och hjulet! Har även varit med om att kedjan börjat spänna vansinnigt hårt runt däcket, verkar som kedjan och ribborna kan hamna i någon form av otakt! Detta hände oss för många år sedan och det resulterade i en kraftig smäll och däcket krängdes av fälgen! Troligtvis för hårt spända kedjor! Efter detta brukar jag alltid gå och rycka lite i kedjorna under säsong!

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

uffejohan  
#486211 Har ingen provat att göra så som riktiga skogskedjor är utrustade, d.v.s. med sträckkedja? En något klenare kätting löper runt hjulet i ringar, fästade i den kätting som löper runt däcken på yttersidan. På så vis kan du lätt dra åt slacket och få den spänning du vill ha. Se bara till att dra den inre kättingen så mycket du kan så inte hela snökedjan/slirskyddet dras snett över hjulet när du spänner sträckkedjan.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#486220 Hur hårt ska kedjorna sitta då egentligen? Man ser ju i tex instruktionsvideon till OFA Tapio att man ska kunna få in knytnäven mellan däcksidan och sidokedjan medans man läser på olika ställen om vissa som lägger på kedjorna med lite luft i däcken och sedan pumpar däcken så kedjorna sitter riktigt tajt :shock: . Eller spänner ihop yttersidorna med spännband osv. Jag har under mina ynka 2 år som traktorägare haft dom ganska lösa och det har då aldrig varit några tendenser till att dom har velat kränga av, men nu har jag ju obefintlig erfarenhet så det skulle vara kul att höra från er andra hur hårt dom ska vara spända :grin: ? Kör ju ca 3,5 km efter väg för att snöröja på ett annat ställe men nu går ju inte Fiaten nå fort alls =))

1513446420_img_0968.png


Länk till OFAs film

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486222
Mikael.O skrev:Hur hårt ska kedjorna sitta då egentligen? Man ser ju i tex instruktionsvideon till OFA Tapio att man ska kunna få in knytnäven mellan däcksidan och sidokedjan medans man läser på olika ställen om vissa som lägger på kedjorna med lite luft i däcken och sedan pumpar däcken så kedjorna sitter riktigt tajt :shock: . Eller spänner ihop yttersidorna med spännband osv. Jag har under mina ynka 2 år som traktorägare haft dom ganska lösa och det har då aldrig varit några tendenser till att dom har velat kränga av, men nu har jag ju obefintlig erfarenhet så det skulle vara kul att höra från er andra hur hårt dom ska vara spända :grin: ? Kör ju ca 3,5 km efter väg för att snöröja på ett annat ställe men nu går ju inte Fiaten nå fort alls =))

1513446420_img_0968.png


Länk till OFAs film

Såg ju lite vågat ut att lägga i 1låg och sedan hoppa ut och rätta till kedjan utan att stanna traktorn;-).

Men varför ska kedjan sitta så löst?

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#486225
ocke skrev: Såg ju lite vågat ut att lägga i 1låg och sedan hoppa ut och rätta till kedjan utan att stanna traktorn;-).

Men varför ska kedjan sitta så löst?


Ja man hoppas ju att en satt i traktorn. Skulle inte vilja fastna med handen i nånting och följa med.... :-ss .

Ja själv har jag så jag kan dra ut sidokedjan kanske 5 cm inte mer. Som dom visar i filmen tycker jag verkar lite väl löst. Men är det rätt eller fel? Vad säger ni :smile: ?

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Erre  
#486229 Jag spänner kedjorna bak tills det slutar att slå och riva i skärmarna. :d
När det är tyst är det lagom.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

källefall8  
#486457 Dom ska sitta så löst så man får näven mellan kedja å sidan på däcket. Sliter mindre både på däcken och kedjorna om de kan röra sig lite.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

jannee  
#486460 Kedjan bör sitta så pass löst det går, rensar då bättre men den får ändå inte slå i skärmar eller vandra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).