Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66506 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

halvproffs  
#483654 [url][/url]
agrotron skrev:Men sågen värmer väl upp oljan lite iaf?


Problemet är att hälla i den i sågen.

Gaffe. Jag brukar köpa 10 liters dunkar på willys. Brukar köra sista tanken med vanlig sågkedjeolja.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

skogsrisen  
#483660 Tja.
Jag har kört med raps ett par år och mina sågar står stilla i princip halvårsvis.
Det enda jag märkt är att mössen älskar skiten så dom släpper egen skit kring sågarna :)
Annars inget igenklibbande dock så får du hålla koll på inställningen till oljan för min är på gränsen till att ta slut före soppan.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Gaffe  
#483783
halvproffs skrev:[url][/url]
agrotron skrev:Men sågen värmer väl upp oljan lite iaf?


Problemet är att hälla i den i sågen.

Gaffe. Jag brukar köpa 10 liters dunkar på willys. Brukar köra sista tanken med vanlig sågkedjeolja.


Perfekt! Skall bli spännande å testa.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

brassel  
#485578 Tänkte testa och köra kökets överblivna rapsolja i åtm min batteristihl MSA200 (med 12tumssvärd/); nån mer som prövat rapsolja på den batteriarn eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485579 Rapsolja funkar i Husqvarnas 536-serie i alla fall.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

uffejohan  
#485580 Har kört både Hva 550, 357 och Stihl 201 på rapsolja i höst, 12 kr litern på Nettobutiken. Funkar utmärkt, luktar dessutom popcorn i skogen och inte lika kladdigt runtomkring. Kan inte heller märka nån skillnad i slitage jämfört med traditionell kedjeolja.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

totte  
#485588 Hittills har ingen, som jag kommer ihåg, av de på forumet som kör med rapsolja rapporterat några problem, varken sällananvändare eller proffs. Frånsett då att den stelnar i flaskan om den blir kallare än -20.

Det bör väl vid det här laget verka såpass väl utprovat, att man kan konstatera att rapsoljan är en fullgod kedjeolja. @axwell hade rätt från början :grin:

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485594 Har haft lite koll på slitage hos de som servar här och kör på raps. Har inte hittat nåt som har nåt negativt med sig.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Hema  
#485597
brassel skrev:Tänkte testa och köra kökets överblivna rapsolja i åtm min batteristihl MSA200 (med 12tumssvärd/); nån mer som prövat rapsolja på den batteriarn eller liknande?

Överblivna? Nu blev jag lite osäker, men jag har inte funderat på bäst-före-datum eller något liknande. Samt ingen tankevurpa med gammal frityrolja?

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485599 Tror inte kokt olja har samma egenskaper som okokt.
Jag hade nog kört pommes i ungen och oljan i sågen.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

agrotron  
#485601
Hema skrev:
brassel skrev:Tänkte testa och köra kökets överblivna rapsolja i åtm min batteristihl MSA200 (med 12tumssvärd/); nån mer som prövat rapsolja på den batteriarn eller liknande?

Överblivna? Nu blev jag lite osäker, men jag har inte funderat på bäst-före-datum eller något liknande. Samt ingen tankevurpa med gammal frityrolja?

Jag har provat oljan från våran fritös. Den var ingen hitt alls! Kladdig å jävlig och sen var det skräp i den. Nej kör på ny olja istället.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#485625 Själv har jag ställt upp pumparna på max på alla mina sågar för säkerhets skull.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

agrotron  
#485627
anersimyra skrev:Själv har jag ställt upp pumparna på max på alla mina sågar för säkerhets skull.. :-bd

Samma jag med. Fullt öppnat, en tank soppa räcker oljan precis till. Ska prova sänka ett knäpp och se vad som händer.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

uffejohan  
#485662 På 12 och 13 tumsvärd har jag mittenläget, på 15 och 18 tum har jag max öppet nu när jag bara kör på rapsoljan.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486108 En liten uppdatering, använder inte rapsolja till fritering längre då en Airfryer tagit plats i hushållet. Nu får motorsågen inte längre begagnad rapsolja från fritösen utan enbart nyinköpt rapsolja!
Fungerar fortfarande bra med rapsolja :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).