Traktorer och processorer

Val av snökedjor / slirskydd

70 inlägg 51432 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470480 Har börjat spana på slirskydd. Ska bara användas ett fåtal (10-20) timmar per år för snöröjning så blir nog några lågpris. Som vanligt ligger ju kellfri bra i pris men är det någon som testat?
https://www.kellfri.se/broddkedja-trakt ... gIP7fD_BwE

Har tidigare köpt bonnet som jag tyckt är helt ok
https://www.bonnet.se/slirskydd/icy-tra ... -600-65-38

På bilderna ser det ju ut som det samma tillverkare av kedjor.

Så vågar man sattsa på en 4000kr billigare kedja?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Aqualize  
#470688 För bonnet (och Griper-M som jag tittade på, 9970 plus moms på granngården för din dimension) så måste man ju upp på 11 mm länkar, men Kellfri har 9 mm. Säger väl redan där något om styrka och kvalité.

Det var kritik mot Griper-M att de tappar broddarna. För mig har det ju inte gjort det men det har inte blivit av att verkligen kontrollera det. Jag har också väldigt fåtal körtimmar. Enda behovet är runt gården men jag har kört ut på byn (snöpackad grusväg) för att få kedjorna att lägga sig bra och det är roligt att köra.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

axwell  
#470725
ocke skrev:v ocke » fre 01 sep 2017, 14:52
Har börjat spana på slirskydd. Ska bara användas ett fåtal (10-20) timmar per år för snöröjning så blir nog några lågpris. Som vanligt ligger ju kellfri bra i pris men är det någon som testat?
https://www.kellfri.se/broddkedja-trakt ... gIP7fD_BwE

Har tidigare köpt bonnet som jag tyckt är helt ok
https://www.bonnet.se/slirskydd/icy-tra ... -600-65-38

På bilderna ser det ju ut som det samma tillverkare av kedjor.

Så vågar man sattsa på en 4000kr billigare kedja?


Visst är det samma kedjor även om du länkat till olika typer på Kellfri resp. Bonnet.

Kellfri köper dessa kedjor av Bonnet.

Lättkedjorna, i vart fall, som jag har och är nöjd med tillverkas av Lilleseth ketting as i Tronböl Skarnes Norge.

Kolla med Bonnet vilken kedja du behöver med tanke på effekt och fordonsvikt.

Till min lilla traktor med 18 hp och ca 1200 kg inkl. bakvikt håller det med 5.7 mm.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485529 Nu är kedjorna på plats.
Blev ett par OFA eko.
http://www.nordfarm.se/produkter/slirskydd/
Ser riktigt bra ut och bra pris.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#485603 Hej
Går i tankar om snökedjor till framhjulen på min Fiat 80-90DT. Har OFA Eko 9mm broddkedjor bak och undrar om dessa skulle duga fram? https://www.hammars.se/entreprenad/snok ... r-etl10-3/
Eller ska jag rentav satsa på OFA Eko där också? Har ju somsagt dom bak och är jättenöjd med dom, har haft dom i 2 år nu. Skulle ju om inte annat se mäktigare ut med brodd även fram.
Eller har någon nått annat förslag?
Har dimension 13,6-R24 på framhjulen.

MVH Mikael.

PS
Varför jag vill ha kedjor även fram är för att jag inte mäktar med att laga diffspärren bak och vill ha bra drag på framhjulen när jag ska ut och bryta med traktorn och vajerspelet i vinter samt för styrningens skull när jag skottar snö. Tredje orsaken; alltid retar det ju nån :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

valtra a 72  
#485621
Mikael.O skrev:Hej
Går i tankar om snökedjor till framhjulen på min Fiat 80-90DT. Har OFA Eko 9mm broddkedjor bak och undrar om dessa skulle duga fram? https://www.hammars.se/entreprenad/snok ... r-etl10-3/
Eller ska jag rentav satsa på OFA Eko där också? Har ju somsagt dom bak och är jättenöjd med dom, har haft dom i 2 år nu. Skulle ju om inte annat se mäktigare ut med brodd även fram.
Eller har någon nått annat förslag?
Har dimension 13,6-R24 på framhjulen.

MVH Mikael.

PS
Varför jag vill ha kedjor även fram är för att jag inte mäktar med att laga diffspärren bak och vill ha bra drag på framhjulen när jag ska ut och bryta med traktorn och vajerspelet i vinter samt för styrningens skull när jag skottar snö. Tredje orsaken; alltid retar det ju nån :mrgreen:
Har likvärdiga kedjor fram på min Valtra 6250 och det fungerar bra, ett plus är att de är lätta att montera iom att man bara behöver spänna på sidorna.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485633
Mikael.O skrev:samt för styrningens skull när jag skottar snö.

Är det här en av de viktigaste orsakerna för att skaffa kedjor fram så skulle jag kosta på mig EKO kedjor fram också, traktorn kommer att få en stabilare gång i sidled.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#485634
valtra a 72 skrev:Har likvärdiga kedjor fram på min Valtra 6250 och det fungerar bra, ett plus är att de är lätta att montera iom att man bara behöver spänna på sidorna.


Det är ju ett plus att dom är lätta att ta av och på.

Mikael skrev:
Mikael.O skrev:samt för styrningens skull när jag skottar snö.

Är det här en av de viktigaste orsakerna för att skaffa kedjor fram så skulle jag kosta på mig EKO kedjor fram också, traktorn kommer att få en stabilare gång i sidled.


Ja det är svårt att få fäste nu när det är så kopiöst halkigt under pga all is. Har haft några "nära döden upplevelser" när jag tappat styrförmågan, senast igår höll jag på fara in i en bil hemma på gårdsplan och körde inte alls fort. Men det är även för att få bra fäste när jag kör i skogen, har lite sura partier osv. Självklart klarar jag mig utan men det kändes lockande att ha även fram mest pga avsaknaden av diff på bakaxeln. Funderar även på skruvdubb på framdäcken men det lär ju inte bli samma sak som kedjor, framförallt inte i skogen.

Såg nu att OFA EKO 8mm kostar 5000:- + moms på Nordfarm. "Endast" 2000:- dyrare än dom tvärlänkskedjor jag länkade till.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Aqualize  
#485680 Tvärlänkskedjor har väl inte så bra förmåga att häva sidorörelser? Så jag tycker du tar broddkedjor fram med och slutar fundera på saken.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#485749
Aqualize skrev:Tvärlänkskedjor har väl inte så bra förmåga att häva sidorörelser? Så jag tycker du tar broddkedjor fram med och slutar fundera på saken.


Det var lite så jag också tänkte, broddarna gräver ju sig ner i isen och bör ju ge bättre grepp. Vi får se vad tomten kommer rasslande med genom skorstenen :mrgreen: :d

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485752
Mikael.O skrev:
Aqualize skrev:Tvärlänkskedjor har väl inte så bra förmåga att häva sidorörelser? Så jag tycker du tar broddkedjor fram med och slutar fundera på saken.


Det var lite så jag också tänkte, broddarna gräver ju sig ner i isen och bör ju ge bättre grepp. Vi får se vad tomten kommer rasslande med genom skorstenen :mrgreen: :d


Tänk på att det är mycket dyrare att köpa tvärlänkskedjor bli missnöjd och sedan köpa brodd istället för att köpa brodd direkt;-).Så i princip är det billigare med brodd.

För övrigt tycker jag det var bra pris på OFA jmf med andra leverantörer.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#485754
ocke skrev:Tänk på att det är mycket dyrare att köpa tvärlänkskedjor bli missnöjd och sedan köpa brodd istället för att köpa brodd direkt;-).Så i princip är det billigare med brodd.

För övrigt tycker jag det var bra pris på OFA jmf med andra leverantörer.


Jo det har du alldeles rätt i. Bättre köpa det som är bra från början än köpa det som är halvbra (nu vill jag inte på något sätt kritisera tvärlänkskedjor, absolut inte) och gå runt och vara missnöjd och tänka "varför köpte jag inte det från början". Finns det inte tvärlänkskedjor med brodd? Som till lastbilar?

Jo OFA har bra pris och känns som bra kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485799 http://www.nordictractiongroup.com/sv/om-oss/historia/

Så tydligen är Loimijoki Spikfabrik, Fiskars, Ovako, OFA, Gunnebo, Tellefsdal & Clark Tracks
samlade under namnet Nordic Traction Group som ägs av investmentbolaget Accent Equity Partners AB
som har totalt över 1 miljard Euro investerat lite här och där, mest i Norden.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Aqualize  
#485803
Aqualize skrev:[...]
Det var kritik mot Griper-M att de tappar broddarna. För mig har det ju inte gjort det men det har inte blivit av att verkligen kontrollera det. Jag har också väldigt fåtal körtimmar. Enda behovet är runt gården men jag har kört ut på byn (snöpackad grusväg) för att få kedjorna att lägga sig bra och det är roligt att köra.

Jag har inte kommit mig för att kolla dem men de ska ju på i julhelgen (om det finns snö då) så jag ska kontrollera om jag tappat några broddar.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485826
Mikael.O skrev:
ocke skrev:Tänk på att det är mycket dyrare att köpa tvärlänkskedjor bli missnöjd och sedan köpa brodd istället för att köpa brodd direkt;-).Så i princip är det billigare med brodd.

För övrigt tycker jag det var bra pris på OFA jmf med andra leverantörer.


Jo det har du alldeles rätt i. Bättre köpa det som är bra från början än köpa det som är halvbra (nu vill jag inte på något sätt kritisera tvärlänkskedjor, absolut inte) och gå runt och vara missnöjd och tänka "varför köpte jag inte det från början". Finns det inte tvärlänkskedjor med brodd? Som till lastbilar?

Jo OFA har bra pris och känns som bra kvalitet.


Jag ska erkänna att jag också kolla på de där tvärlänk kedjor på hammars men vald ganska snabbt brodd pga bredden på mina däck och att jag bara har 2wd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).