Traktorer och processorer

Köpråd - traktor för den oerfarne

65 inlägg 47314 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#483495 Tack för alla svar. Det är ovärderligt!

Jag har kika lite på denna http://www.blocket.se/vi/76847265.htm

Kan den uppfylla mina krav?

Sedan undrar jag om alla traktorer har diffspärr och om inte, vilka har det? Har kollat lite på Youtube och där ser jag 4x4 som står och spinner med ett hjul på varje sida. Då verkar inte 4x4 hjälpa så mycket. Fast å andra sidan kollar jag kanske på dom extrema klippen med polacker som drar extremt stora träd i snö och lera.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483516 De flesta traktorer har någon form av spärr i bakaxeln, endel även i framaxeln eller en diffbroms o andra helt öppna fram, men att kolla öststaternas framfart i lerpölar är nog inte rättvisande :wink:
Ingick lite prylar i den

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483518
ATD skrev:Tack för alla svar. Det är ovärderligt!

Jag har kika lite på denna http://www.blocket.se/vi/76847265.htm

Kan den uppfylla mina krav?

Sedan undrar jag om alla traktorer har diffspärr och om inte, vilka har det? Har kollat lite på Youtube och där ser jag 4x4 som står och spinner med ett hjul på varje sida. Då verkar inte 4x4 hjälpa så mycket. Fast å andra sidan kollar jag kanske på dom extrema klippen med polacker som drar extremt stora träd i snö och lera.


Ser ut att vara välordnat på gården vilket talar för att även traktor är det. Undrar dock varför motorn är renoverad vid 1900?

Om nu zetor är bra låter jag vara osagt då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Men känns som man får mycket för pengarna jmf med t.ex. en valmet.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#483898
ocke skrev:
ATD skrev:Tack för alla svar. Det är ovärderligt!

Jag har kika lite på denna http://www.blocket.se/vi/76847265.htm

Kan den uppfylla mina krav?

Sedan undrar jag om alla traktorer har diffspärr och om inte, vilka har det? Har kollat lite på Youtube och där ser jag 4x4 som står och spinner med ett hjul på varje sida. Då verkar inte 4x4 hjälpa så mycket. Fast å andra sidan kollar jag kanske på dom extrema klippen med polacker som drar extremt stora träd i snö och lera.


Ser ut att vara välordnat på gården vilket talar för att även traktor är det. Undrar dock varför motorn är renoverad vid 1900?

Om nu zetor är bra låter jag vara osagt då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Men känns som man får mycket för pengarna jmf med t.ex. en valmet.


Jag fick ett långt svar via mail. Det var tydligen en liten por som läckte in kylvatten i motorn. Då renoverades motorn med kolvar, foder, lager mm.

Enda problemet är ett lyftaren sjunker ca 10 cm på 1 timme och att bromsen på ena bakhjulet bör ses över.

Det verkar som säljaren har haft lika god ordning på traktorn som på gården.

Någon som vet om det är dyrt att renovera bromsarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

framhjul  
#483902 Zetor är egentligen inte ett dumt val, och med din budget är det en prisvärd traktor.
Min far köpte sin sista nya Zetor på 80-talet, och visst, det fanns en del problem med den, men i det stora hela var det en driftsäker traktor.

Den traktorn gick oavkortat i skogen ifrån november-mars varje vinter, och drog en 10 tons vagn.

Faktum är att Zetorn var en sjujäkla traktor att gå i både snö och skog.
Jag minns när jag var liten och åkte med och snön gick över framhjulen, och traktorn bara tuggade på.
Den var minst lika bra i skogen som den senare 6400;an vi hade, om man räknar bort Valmets hytt som är i en klass för sig.
Dessutom hade Zetor tryckluft till det mesta, så redan innan Zetor hade en knappkoppling körde pappa med en sådan.
Lite kuriosa i ämnet var att pappa var på en resa till fabriken där de tillverkades, och berättade detta för en konstruktör.
Något år senare skall detta tydligen ha funnits som tillval. =))

Det enda problemet av karaktär jag kan minnas var att hyttupphängningen rostade sönder så att hytten ramlade ner på växelspaksstaget. :-o

Zetorn du har länkat till ser riktigt välvårdad ut, och om den är lika välskött som gården är det förmodligen ett bra köp.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

husqvarna_med_sthil  
#483920 Jag har en Zetor 5245 från mitten av 1980. Den köptes ny av min morfar och har använts både i jordbruket och i skogen. Nu kör jag den med en 7tons-vagn på släp och det är inga problem och när det går sönder kan man laga själv, ingen elektronik. Det enda jag banne mig inte får till är någon riktig värme i hytten, får till lite ljummen luft som iofs håller hytten något sånär på plus men jag måste fundera på hur jag ska få till den biten. Jag vete tusan hur många gånger som det är medlemmar här på sf som pekat mig i rätt riktning när jag som är nybörjare felsökt traktorn... det var luft i bränslesystemet nån gång osv... sådant där man enkelt fixar om man bara vet hur man gör. Växelspaken hoppade ur ifjol i ett riktigt helvetesberg där traktorn stod i ett riktigt lut men det fixade jag också med tips och trix från hjälpsamma medforister och andra bekanta. Trodde hela växelådan var paj och paniken kom på mig men som sagt, allt går att fixa och betydligt enklare på Zetorn än alla de bilar jag skruvat mig igenom.

Den klättrar på bra med kedjor runt om och trots min egen bristande erfarenhet av traktorer så har Zetorn gjort att jag håller våra två gårdar snöröjda samt en par hundra meter bilväg och jag kör virket ur skogen varje år även när snön ligger. Ibland kan jag tänka att det här går nog inte... sedan krafsar han sig upp.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#485435 Hej allesammans.

Nu har jag kikat på traktorn som var fin MEN, jag som är 190 cm satt extremt obekvämt med fotgasen precis under sätet vilket fick mina knän att slå i hakan.

Jag undrar:
Är alla traktorer så här eller finns det kanske någon traktor som passar min längd bättre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Hema  
#485440 Gaspedel under sätet låter konstigt, samt om du riskerade att slå knäna i hakan så kanske stolsdämpningen var trasig?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#485447
Hema skrev:Gaspedel under sätet låter konstigt, samt om du riskerade att slå knäna i hakan så kanske stolsdämpningen var trasig?


Okej under var den inte men den var närmare stolen än dom andra pedalerna (bromsarna). Kändes väldigt oergonomiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485493 Är man 190cm lång lär man sitta obekvämt i de flesta traktorer.
Fotgasen behöver man inte använda det finns en handgas, så om det är enda argumentet
så kan du tänka en gång till.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

valtra mega  
#485502 Jag räcker inte till 190 fattas knappt 2cm men nog finns det traktor där man sitter bekvämt som 190cm lång och handgasen kan aldrig ersätta fotgasen

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#485509
valtra mega skrev:Jag räcker inte till 190 fattas knappt 2cm men nog finns det traktor där man sitter bekvämt som 190cm lång och handgasen kan aldrig ersätta fotgasen


Har du (eller någon annan) några förslag?

Annars kanske jag bara får gilla läget alternativt kapa benen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485538 Ställde du in stolen så den passade dig ?
Vet två stycken i din längd som haft/har Zetor, inte hört om detta problemet.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

husqvarna_med_sthil  
#485546 Min far körde min Zetor under rätt många år innan jag tog över och han var 195cm men jag hörde aldrig att det skulle vara trångt men om du upplever det så så är det ju så för dig och ett reellt problem.

Det finns ju iaf traktorer med större hytt osv som kanske du bör provsitta. Valmet hade också skogshytt på en del av sina modeller, kanske kan vara något att kolla upp ?

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

valtra mega  
#485569 Åtminstone valtra från 6000 serien och framåt sitter jag bekvämt i men faller väl bort pga pris och tidigare valmet har jag ingen erfarenhet av .
Case ih med xl hytt av tysk modell sitter man också bekvämt i vi hade också en engelsk tillverkad case ih 685 men i den lyfte vi upp sitsen 5 cm för att sitta bekvämare med annan stol kanske det inte hade behövts men efter vi lyte upp sisten satt man helt ok i den också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).