Motorsåg och handhållet

vilken såg ska ja ha då?

45 inlägg 9710 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485357 har en hva 238 från tidigt 80 tal.

har kapat en 50 m3 ved och sålt iväg billigt så nu kan jag använda dem pengarna till att köpa en ny såg tänkte jag :)

det är inge fel på den jag har, men jag tycker den känns tung och klumpig och har kanske gjort sitt :)

jag har funderat på stihl 201.

då får jag en lätt såg.

men kanske jag behöver en starkare såg med?

ska sköta 70 Ha skog framöver så att investera i en ny såg känns som en bra investering.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485373 ja men då köper jag en sån då :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Göt  
#485378 Det är en bra såg men kanske lite liten som enda såg

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485380 Misstänker det... hur gör man dårå?[emoji2]

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

jannee  
#485381 Jag är i dagarna 70 år därför resonerar jag som så att en liten lätt såg, är för mig optimalt att gallra och kvista med, men när det gäller "lite" grövre kvistning och aptering föredrar jag en 50 cc (HVA 550 eller Jonserdes CS 2253, stor skillnad mellan den och CS 2252, väl värt en tusenlapp).
Hade jag idag varit 40 eller 50 år hade jag nöjt mig endast med CS 2253.
Köp 2 sågar, en Stihl MS 201 C-M och en 550 eller 2253.
Stihlen är liten och lätt, stå och kubba ved går bra men går betydligt bättre med en 50 cc.
När kedjan blivit "något" ovass på Stihlen händer det ingenting medan en 50 cc med lika ovass kedja ändå äter ganska hyfsat.

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485384 då kommer 10000 kronorsfrågan...

hur framför man till sin fru att man behöver 2 sågar :D hahaha

men det låter vettigt med en 50cc, får införskaffa en sån när man känner det behovet kanske..

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Göt  
#485385 En Stihl ms 261 är en bra såg, jag är nöjd, jag har en ms 201 också. En 261 är nog en mera universalsåg och är ungefär lika stor som en HVA 550

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Bredsjön  
#485387 Jag har en ms201 samt en husqvarna 350 med 15" svärd till något grövre. En kombo som jag är mycket nöjd med. Men kommer nog byta upp mej från 350 till en ms261 eller 550xpg så småning om. 350in är lite för svag när det är bra bett i kedjan.

Stihlen är helt fantastisk, om än något tjurig när det är kallt. Vet inte bara min är så eller om det är vanligt förekommande. Men är ovärderlig i gallring o vedhuggning, blir inte alls så sliten som efter en heldag med 350in.

Så helt rätt av dej att börja med ms201, den klarar du dej nog med 90 procent av tiden vid gallring.

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

skogsjan79  
#485388 Det hon inte vet tar hon ingen skada av!!!

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

johan eriksson  
#485395 10-20 olika sågar att välja mellan beroende på dagsform och arbete tycker jag är lagom :d

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485396 så många dagar jobbar man nog inte ens i skogen varje år :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Bax  
#485400 Endera kör du som skogsjan79 och inget säger eller så ljuger du och säger att den ena är begagnad.
(vilket den iofs väl kan vara)

Själv har jag en 550xpg.

Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485404 Visst är både lätta eller motorstarka sågar bra men de är ett komplement till en allroundsåg.
Jag har från 35-60cc att välja på men 9 gånger av 10 så blir det 50cc sågen som följer med.

Köp en Hva 550, Jonsered 2253 eller Stihl 261. Glöm inte värmen i handtagen, den kommer du inte klara dig utan när du vant dig.

Svärfar sa något om att priset på Jonsered var rejält lågt nu, om det är kampanj vet jag inte men han vart förvånad över prisläget jämfört med både 261 och 550.

Användarvisningsbild

Re: vilken såg ska ja ha då?

Camaro1969  
#485406 ser att jonsered kostar typ 5500:-

det är CS 2253, finns det olika?

stihlen och husqvarnan kostar drygt 1000:- mer verkar det som?

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken såg ska ja ha då?

tallen100  
#485413
Camaro1969 skrev:då kommer 10000 kronorsfrågan...

hur framför man till sin fru att man behöver 2 sågar :D hahaha

men det låter vettigt med en 50cc, får införskaffa en sån när man känner det behovet kanske..

Du slår näven i bordet och säger, jag ska ha två motorsågar!
Men se till att hon är utom hörhåll först :d :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).