Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

29 inlägg 26474 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

tallen100  
#474256 135an duger fint till det du ska såga :grin: , konstigt att ingen sagt att du ska köpa en skotare oxå, veden ska ju hem med :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

jannee  
#474258 Köp du en HVA 135 för knappt 2 tkr. Med "lite" tur kommer du att bli nöjd. Förhoppningsvis får du 2/3 års garanti på "skiten"
Sågen har HVA:s färger men är absolut ingen kvalitetssåg, som man kanske inbillar sig när man tänker på HVA;s proffssågar.
Den kan dock mycket väl fylla dina behov och krånglar den inte kan köpet mycket väl vara befogat och lyckat.
Å andra sidan kan du också få en genomgången väl begagnad proffssåg för samma pris om inte billigare men då handlar det i stället om kvalitet.
Du ska vara medveten om 2 saker;
En begagnad proffssåg har handlaren knappt inte betalt något för i inbyte - därav priset
En såg för 2 tkr = du får inte ens en såg som är värd 2 tkr = kan inte vara mycket till såg = full gas på vedbacken och efter någon/några tankar ger den snart upp - om det vill sig illa :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474320 Att kapa är det mer ansträngande momenten för en såg. Att bara stå o kapa innebär inget rusvar utan större belastning där sågen kyler av sig.
Nu är det inte volym som då är viktigt utan tid under belastning och kylning.
Vem som helst kan stå och kapa men hur bra det går hänger på den som kapar mer än sågen.
Ju mer erfaren och kunnig man är destu "billigare/sämre" sågkan funka.
Är det bara smått är risken större det håller, är det grovt är risken större att det inte håller..

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

jannee  
#485347 Kapar tråden och undrar varför i he**te en svensk motorsåg måste vara flera tusen dyrare i Sverige än i t.ex USA
Idag kostar en 550 XP 4600 kr i USA och i Sverige MINST 2 000 kr mer.
Är det återförsäljarna som skor sig så :?: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

JensSkoog  
#485351 Har du handlat dig såg @Vidar Lindström?

jannee skrev:Kapar tråden och undrar varför i he**te en svensk motorsåg måste vara flera tusen dyrare i Sverige än i t.ex USA
Idag kostar en 550 XP 4600 kr i USA och i Sverige MINST 2 000 kr mer.
Är det återförsäljarna som skor sig så :?: :grin:

Pris från produsent till importör i olika länder varierar efter betalningsförmåga i länderna. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

mikael_s  
#485355 Nu skall jag vara sådär tråkig och uppmana dig att lägga till skyddsutrustning i din budget. Sågbyxor, stövlar med sågskydd och en hjälm med visir och hörselskydd behöver inte bli så dyrt men kan rädda livet på dig.

Vi vet ju inte hur mycket erfarenhet du har men generellt är det ju bra med i alla fall ett hum om hur man fäller. Många olyckor händer just tillfälliga eller oerfarna hobbyister som "bara skall såga ner några träd". Om du är oerfaren kanske det finns någon som kan gå med dig någon timme i början? Dessutom trevligt att vara två.

Som såg duger nog det mesta men även jag skulle titta efter en bra begagnad såg hos en bra handlare.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

MDin  
#485368
mikael_s skrev:Nu skall jag vara sådär tråkig och uppmana dig att lägga till skyddsutrustning i din budget. Sågbyxor, stövlar med sågskydd och en hjälm med visir och hörselskydd behöver inte bli så dyrt men kan rädda livet på dig.

Vi vet ju inte hur mycket erfarenhet du har men generellt är det ju bra med i alla fall ett hum om hur man fäller. Många olyckor händer just tillfälliga eller oerfarna hobbyister som "bara skall såga ner några träd". Om du är oerfaren kanske det finns någon som kan gå med dig någon timme i början? Dessutom trevligt att vara två.

Som såg duger nog det mesta men även jag skulle titta efter en bra begagnad såg hos en bra handlare.


Håller fullständigt med!
Efter att "sågat" mig i benet 2ggr tvingade min hustru att köpa ett par brallor, nu är jag inne på andra paret. De första har en del jack i sig och är mer otympligare än de moderna.
Det är efterslängen som är förrädisk, alltså när man släpper gasen å drar sågen åt sidan, det tar ju ett par sekunder innan kedjan stannar. Jeans håller inte emot, det kan jag intyga.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#485419 Var på väg att köpa en HQA 435 när jag fick en oanvänd Stiga av far min. Den funkar kanon. Går hur lätt som helst jämfört med handsåg/yxa. Har inte gett mig på några stora träd än och kört två tre tankar bara, får se hur länge den håller. Även införskaffat ett par JULA skyddsbyxor. Skulle aldrig köpt så usel kvalité om det vore ett par vanliga byxor men de kanske är bättre än inga alls.. Snålat in på stövlar med medstålhätta, specialhandskar å röd hjälm med stålgaller. Gick nån trädfällarkurs för 15 år sedan och läst på lite på lite om fäll/sågteknik. Vad kan gå fel :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#485420 Hörselskydd, vanliga glasögon och arbetshandskar används iallafall

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

jannee  
#485423 Stövlar med sågskydd är bara dumheter, bara ovassar kedjan, sågskydd i byxorna sak samma - ett jäkla problem att få loss allt luddret från kedjan och drevet.
Nää tackar vet jag kortbyxor och sandaler som många over there använder sig av :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

mikael_s  
#485431 Det låter ju som en bra start! Och för pengarna du sparade på att få en såg skulle du kanske kunna kosta på dig ett par stövlar med sågskydd och en hjälm! Och kansle ett par Oregon Yukon om du ogillar dina Jula sågbyxor.

Sen är det bara ut och såga, och hänga på skogsforum!

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#485449 Julabyxorna är sköna, de ger inget övertygande kvalitétsintryck bara. Tror jag fortsätter och dumsnålar in på säkerheten, inga mängder av större träd/brötar med vindfällen i spänn som jag ger mig på.

Väntar strandskyddsdispens för å förlänga en väg som inte gått igenom än så inte satt igång helt med fällandet. Om det blir till efter snön tror ni det blir nå problem å få veden torr om jag kapar upp den i säg 30 cm bitar ganska direkt efter fällning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

totte  
#485476 Inget fel på Julabrallorna ur säkerhetssynpunkt. Uppfyller skyddsklass 1 och då är det inget mer att säga om saken, i synnerhet som du tycker dom är bekväma.

Få veden torr till när? Är det till nästa eldningsäsong så går det väl bra om du har den uppkapad före midsommar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg ska jag köpa? (Husqvarna 135/annat)

Vidar Lindström  
#485487 ja tänkte till nästa vinter

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).