Motorsåg och handhållet

Vill du testa X-CUT C 85?

100 inlägg 25289 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

röjar kalle  
#485265
Mange skrev:Håller med om att det inte skiljer mycket.

Lite förvånande prestation på 73Lpx

Förvånande ?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

johan eriksson  
#485276 Ja, att den står sig så bra mot en helt nyutvecklad kedja. Husqvarnas C85 var väldigt studsig. Höll medvetet inte barkstödet mot stammen för att kunna föra den så jämnt som möjligt utan att använda hävarmseffekten. 73LPX gick mjukast, men den hade minst höknäbb med. Husqvarna vill jag inte ens försöka kvista med, det var en riktig studsboll.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

johan eriksson  
#485277 Här ser man skillnaden ganska väl.
Överst Oregon 73LPX, sedan Husqvarna C85 och underst Stihl 35RS

1513021737_7358e891-b4b1-432c-98eb-bd6740075608.png

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

totte  
#485283 Det mest slående är väl hurpass lite tidsskillnader det handlar om. T o m min inte fullt skärpta oregonkedja ligger bara nån sekund efter och Johans semichisel likaså.

Största skillnaden syns i mjukt virke, där Hva-kedjans aggressivitet ger procentuellt stort utslag.

Hur mycket tid handlar det om som man kan spara på en dags huggning? Och hurpass mycket förlorar man i längden på en kedjekaraktär som är uppenbart påfrestande för både såg och sågare?

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#485286 Möjligen hade tiderna blivit annorlunda till c85 fördel om ni använt barkstödet mer aktivt.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Torbjörn Johnsen  
#485293 Jag hade ju förmånen att testa x-cut på 550:n i en del huggning inför gallringsdagarna i fjol. Mycket kvistning och klen gallring men högg även en del 28-mererstallar. Jag tyckte kedjan gick väldigt jämnt och fint i färskt barrvirke, i både kvistning och fällning. Trots att den onekligen såg aggresiv ut i vinklarna. Jag kan ju förstå om Husqvarna utvecklat kedjan för att passa huggningvi färskt barrvirke med tanke på marknaden. Att köra i torr alm är ju något helt annat och kräver säkert en för ändamålet bättre anpassad kedja eller slipning.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#485297
Här får den i stort sett helt oerfarne kamraten fälla en tall med C85, vid instick gick kedjan riktigt mjukt och fint i det färska virket.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485298 Jo så är det helt klart. Visst förstår man att de satsar på de som hugger färskt och mjuka träslag. Poppeln vi skar i är just det, mjuk och blöt. Alm bok ek ask och andra hårda träslag huggs i mindre skala och vid filning kan man anpassa den om så behövs. I de fall man inte kan det och är känslig för vibrationer så finns det andra alternativ. Även i poppeln så var det märkbara vibrationer. Videon är rätt talande.
Det har ju snackats en hel del om säkerhet och vibrationer tidigare om åren. Jag har sett mindre aggresiv filning som inte blitt godkänd av Säker Skog.
Många diskusioner om vibrationer har ebbat ut med åren. Stålfjädrar som många tyckte illa om är idag accepterade så detta är nog inget problem som påverkar volym försäljning.

Jag är förvånad över att den gamla super 70 kedjan från oregon står sig så bra. Hade det varit super 70 utan vibrolänken kanske resultatet varit mer lika. De skär bättre o vibrerar mer så de säljs inte här.
Jag har testat de innan mot varandra och i hårt träslag märks skillnad precis som i detta test.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Hema  
#485305 Hmm, jag upplever inte kedjan så aggressiv. Men helt lam är den inte heller. Upplever att den håller skärpan bra. Samt fått med Speedcut och testa mot övriga kanske hade varit intressant.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485310
Mange skrev: Hade det varit super 70 utan säkerhets/vibro länken kanske resultatet varit mer lika. De skär bättre o vibrerar mer så de säljs inte här. Jag har testat de innan mot varandra och i hårt träslag märks skillnad precis som i detta test.

Kedjan jag pratar om ovan heter 72/73/75LGX/JGX (SUPER GUARD®)
1513027381_38_72lp_detail.jpg

Förutom ryttarens form och storlek, filningsvinklarna och smörj atteraljer på drivlänk är den inte helt olikt C-85/35RS.
Tog hem 25f för några år sedan från utriket när x-serien kom och dess egenskaper var att den var snabbare i kap men vibrerade mer. Ryttarens form gjorde att den vibrerade mindre än de andra på marknaden, särskilt vid instick.
Hade även Windsors motsvarande som var lik 73JG i många år (58APL). Denna var inte lika kul i instick men i övrigt väldans lik i sina egenskaper.

Men detta nu när C85 kommer och Stihl säljer innebär nog att det kanske blir möjligt o beställa den även här i Sverige.
Det hade nog många tyckt vara intressant, inte minst jag i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485315
Hema skrev:Hmm, jag upplever inte kedjan så aggressiv. Men helt lam är den inte heller. Upplever att den håller skärpan bra. Samt fått med Speedcut och testa mot övriga kanske hade varit intressant.

Finns Speedcut i 3/8 så man kan jämföra? Det har jag nog missat. Trodde bara det fanns 95TXL i .325.
En tunnare hörna håller sämre, det har det alltid gjort och tror inte tillverkare kan påverka det utan att ha hårdare material vilket påverkar filning. Oregon har ju liksom Stihl lite hårdare kedja just för detta. Oregons serie heter M=Multicut.
Får man upp skärpan håller de länge.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485316 Att de blir tunna i hörnan har man sett några gånger oftast när filen ligger lite lågt i tanden.
http://sakerskog.se/praktika-info/arbet ... -och-krok/
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485319 Kan man få den vass och ha den ändå ha närmare 90 grader håller den längre än om man har den 70 eller mindre...

85 rek Säkerskog..
http://sakerskog.se/praktika-info/arbet ... -och-krok/

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485320 Detta har vi pratat om mycket här på SF inte minst här: Bilder på filning.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485322 Att inte jag gillar denna kedjas vinklar är inget stort problem, det rättar man till första filningen liksom man gör med de flesta andra. De flesta gillar nog lite höknäbb.

1513030272_24282439_10156000941109250_198175763_n.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).