Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284913 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Erre  
#484575
totte skrev:Notera att lösningen med regenerativ ventil enbart fungerar i kolvens utåtgående riktning.

Bra där totte. :-bd
Tankevurpa av mig.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484578
gnisten83 skrev:Min takram ligger bara 2-3cm över hyttaket och är till viss del anpassad för att hytten är lite högre i mitten än i kanterna och tanken är med byggd för att passa i hålet i takramens framkant, även om de ibland hade känts bättre att den hade varit under hyttgolvet istället...tex när olja ska fyllas på :oops:

Ja används den nästan bara i skogen, eller liknande, så är kranen användbar till mycket har jag märkt genom åren.
Fällhuvud till LF40 är nog inte så dumt och med dubbelteleskop så når du rätt bra ut i beståndet med och den är lättare än att skicka ut ett skördaraggregat på maxlängd.
Saknar ett dubbelteleskop och det hade varit kul att bygga om till de, frågan är mest hur mycket extra jag behöver vikta traktorn
nu har jag inte dubbelteleskop på denna kranen det var på min gamla vagn

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484579
Erre skrev:
totte skrev:Notera att lösningen med regenerativ ventil enbart fungerar i kolvens utåtgående riktning.

Bra där totte. :-bd
Tankevurpa av mig.

Men varför? :?: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#484588 Ni som kör Kesla 40LF vilken slaglängd på steget kör ni på 1000mm eller 1250mm...sett att det går att ställa mellan de två ?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#484589 1 meter

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

totte  
#484591
JohannesG skrev:
Erre skrev:
totte skrev:Notera att lösningen med regenerativ ventil enbart fungerar i kolvens utåtgående riktning.

Bra där totte. :-bd
Tankevurpa av mig.

Men varför? :?: :oops:


Jo därför att ventilen "kortsluter" fram och baksida av kolven. Eftersom där är tryck på båda sidor kolven så är det bara kolvstångsarean som är aktiv och driver kolven utåt och då med mycket mindre kraft men proportionellt större hastighet.

En av bilderna som Akkamaan lagt in.
Bild


Kan ju sen tilläggas att en kolv i normalläge är något svagare men snabbare i dragande än i skjutande, just för att kolvstångsarean går bort då. Vill man ha hög återgångshastighet med dragande kolv så får man skaffa en cylinder med maximalt grov kolvstång.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484597 Att få en låg stubbe till Moheda kran det tror jag att det går få från dom.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484604 Ja det är klart, störst area vinner. Nu är jag med igen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#484682
mats75 skrev:Ni som kör Kesla 40LF vilken slaglängd på steget kör ni på 1000mm eller 1250mm...sett att det går att ställa mellan de två ?


1000mm slag och dm markeringar på bommen. Det blir förvånansvärt exakt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484695
JohannesG skrev:
Slurfi skrev:Det vore fint om den elventil jag har själv skulle slå om när man rör elspaken för Keslan.

Har en tendens att gå vilse i elscheman när de byggs i huvudet, så jag vågar inte svara på rak arm hur det ska kopplas, samt att jag är glad amatör. Men jag tror säkert att det går.

Har funderat lite, om det nu hjälper. Om man sätter ett relä i serie med matningen till spaken så när kretsen sluts av spaken aktiveras reläet som därmed tillåter full strömstyrka att gå igenom. Från reläet går även en kabel till 3/2 ventilen. från utgången av reläet måste en diod sitta, annars kommer reläet förbli slutet då kretsen fortfarande är sluten av 3/2 ventilen. Dioden motverkar detta. Tänker jag rätt eller har jag missat något? I detta antar jag att full effekt går genom spaken och ut till ventilerna, därför kan man inte bara gå genom spolen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#484697 Är spakarna byggda endast som on/off i alla riktningar? Spakar till kranar är ofta styrda av puls eller logaritmer. Denna info skickas till en styrbox som omvandlar/styr signalen till en ström som i sin tur bestämmer hur mycket spolen ska öppna. Du har säkert koll på detta men är spakarna kopplade som jag beskriver kan du troligen inte hämta ström och 12v till någon 3/2ventil. Det bör istället kopplas från reläutgången på styrdonet. Men jag har ingen aning hur Kesla löst det på 40lfe.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484699
Seb macahan skrev:Är spakarna byggda endast som on/off i alla riktningar? Spakar till kranar är ofta styrda av puls eller logaritmer. Denna info skickas till en styrbox som omvandlar/styr signalen till en ström som i sin tur bestämmer hur mycket spolen ska öppna. Du har säkert koll på detta men är spakarna kopplade som jag beskriver kan du troligen inte hämta ström och 12v till någon 3/2ventil. Det bör istället kopplas från reläutgången på styrdonet. Men jag har ingen aning hur Kesla löst det på 40lfe.

Har ingen aning. Om det är som du säger fungerar det ju absolut inte att göra som jag tänkte. Och vet inte heller hur man skulle lösa det, min kunskap tar slut där.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484750 Men de är de bara ett mätsystem som att köpa av extern leverantör eller är de styrning av processorn med?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#485033
1512905095_img_20171210_103358.jpg
i
1512905104_img_20171210_103419.jpg
1512905081_img_20171210_103444.jpg
Man får bra risbäd när man kan arbeta upp alla trädna på kör vägarna. En gammal åker som planterades mitten av 90 talet och det är svartjord så ingen bärighet alls och än sämre när det har regnat hela hösten. Kör vägarna är ca 2.5 till 3 meter breda

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485048 Går de bra att backa igenom när hugger så har du så mycket risbädd att köra på som de går att få :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).