Avverkning (slutavverkning)

Häger i området

10 inlägg 8930 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Häger i området

superdave  
#484978 En granne ska avverka fem ha och fått det godkänt enligt konstens alla regler men inom det området finns hägrar på sommaren, från mars till juli eller nåt håller dom till där. Hur ligger det till med möjligheterna att stoppa den avverkningen eller delar av den pga häger?

//David



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Häger i området

JensSkoog  
#484984 Har nu aldrig mött hägra i skogen :wink:
Den holler sig bredvid åar och vatten i strandsonen och i våtmarker, så att det
skulle bli några svårighetet om man avverkar skogen kan jag inte fatta. :-o

Avatar Fallback

Re: Häger i området

superdave  
#484986 Ja det är där dom knallar runt å letar småfisk men dom bor i träd, iaf dom här, och dom har kolonier som dom återvänder till år efter år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Häger i området

alias  
#484987
superdave skrev:En granne ska avverka fem ha och fått det godkänt enligt konstens alla regler men inom det området finns hägrar på sommaren, från mars till juli eller nåt håller dom till där. Hur ligger det till med möjligheterna att stoppa den avverkningen eller delar av den pga häger?

//David


Jag skulle vilja omformulera frågan till om det föreligger någon risk att avverkningen i någon del kan stoppas?

Förhoppningsvis inte möjligt. Jag förutsätter att det är gråhäger vi talar om (den enda trädhäckande hägerarten som jag kunde hitta i Sverige). Den skall enligt Wikipedia (jag vet inte världens bästa källa) vara allmänt förekommande i södra och mellersta delarna av landet och verkar inte vara med på rödlistan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Häger i området

superdave  
#484991 Jag har inte full koll på vad det är för typ av häger, men om man utgår från att det är en vanlig grå så har det alltså ingen betydelse trots att den är (?)fridlyst? Tydligen ska det ha varit någon ornitolog som fått nys om avverkningen och dom är ju svaga för hela konceptet vad gäller det där med fåglar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Häger i området

bgl  
#484999 Den vanliga hägern är närmast ett skadedjur!
För några år sedan reparerade Trafikverket en bro över en liten bäck med ett av Länsstyrelsen skyddat öringbestånd. För att inte skada botten i bäcken tvingades Trafikverket bygga en ny bro på den gamla brons landfästen i.st.f att snabbt lägga ner en trumma. En tillfällig vägstump för trafiken under byggtiden byggdes vid sidan om och då höggs den skyddade lövskogen närmast bäcken bort. Vår mark gick mot bäcken på ena sidan och jag tog kontakt med Länsstyrelsen för att säkerställa att den frihuggna delen av bäcken skulle få ett skydd mot den häger som häckar bara några hundra meter bort när den tillfälliga vägen togs bort. Min krav avvisades närmst hånfullt av myndighetens företrädare. Vi fick facit omedelbart efter raseringen av den tillfälliga bron. Hägrarna satt i skift på det nya broräcket och fiskade upp nästan varenda öring som passerade under hösten efter brobygget, det är oklart om det idag det antal öringar som behövs för stammen överlevnad.

Användarvisningsbild

Re: Häger i området

anersimyra  
#485008
bgl skrev:Den vanliga hägern är närmast ett skadedjur!
För några år sedan reparerade Trafikverket en bro över en liten bäck med ett av Länsstyrelsen skyddat öringbestånd. För att inte skada botten i bäcken tvingades Trafikverket bygga en ny bro på den gamla brons landfästen i.st.f att snabbt lägga ner en trumma. En tillfällig vägstump för trafiken under byggtiden byggdes vid sidan om och då höggs den skyddade lövskogen närmast bäcken bort. Vår mark gick mot bäcken på ena sidan och jag tog kontakt med Länsstyrelsen för att säkerställa att den frihuggna delen av bäcken skulle få ett skydd mot den häger som häckar bara några hundra meter bort när den tillfälliga vägen togs bort. Min krav avvisades närmst hånfullt av myndighetens företrädare. Vi fick facit omedelbart efter raseringen av den tillfälliga bron. Hägrarna satt i skift på det nya broräcket och fiskade upp nästan varenda öring som passerade under hösten efter brobygget, det är oklart om det idag det antal öringar som behövs för stammen överlevnad.
nja.. :???: i ditt fall var det väl närmast LST och Trafikverket som var ” skadedjuren.”.. :d var det här i närheten av Malmköping förresten, jag tycker att jag känner igen historien.. :???:

Avatar Fallback

Re: Häger i området

bgl  
#485011 Det här var i Örebro län, drygt 7 mil norr om residensstaden.

Användarvisningsbild

Re: Häger i området

anersimyra  
#485013 De uppträder som sagt i kolonier och bygger bo i träd nära vattendrag, men avverkar man vintertid så finns ju inga fåglar som kan bli störda. Har man under vintern avverkat hägerns boträd lär de hitta nya när de återvänder på våren.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Häger i området

superdave  
#485041 Dom är något av en styggelse, gubben bredvid mig får gå upp för att tvätta sina tak ett par gånger i veckan pga att dom skiter ner dom. En gång fick gubben tvätta sig själv :) Hade det inte varit för det eviga bajsandet i tid och otid hade dom fått vara kvar. Vi får se vad som händer men jag återkommer i tråden och om jag skulle glömma får ni bumpa i mars/april.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).