Traktorer och processorer

Insprutningspump Valtra A75

57 inlägg 17050 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Bosse1  
#484499 Jag har då satt tillbaka kabeln till bränsletrycket som "valtra serviceteknikern" drog bort.Felet här var på sugsidan.
Den knackar lite vid start men det är ju kallstartanordningen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484510 Tja,,,, vad säger man?. Det är väl bra att man har en larmindikation för lågt tryck så hinner man kanske åtgärda saker och ting?. Att bara slita bort kablar verkar ju som "minsta motståndets lag"). En tejp över instrumenteringen kanske?. ^#(^ .

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484571 Rejäla hörselskydd så hör du inte hur illa den går. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484685
Skogsola skrev:Rejäla hörselskydd så hör du inte hur illa den går. :wink:
Måste ju tänka på grannarna också. :d Näf-n!,,,, nog måste det gå att få "fix" på grejorna. Dock inte meningen att kunden/erna ska jävlas å bygga om maskin för dyra pengar. Är ni med på den?,,,,Valtra!. Tur jag har min gamla 650. =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484687 Hur går det har du fått ordning på problemet?

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484690
H-P skrev:Hur går det har du fått ordning på problemet?
Nej H-P. Men det beror inte på mig utan som man brukar säga "yttre omständigheter".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484708 Hmmm?,,,, ska det verkligen gå i ca 1.5 dl diesel i finfiltret för att "toppa" det med soppa när det suttit på en "running engine"?. Tyckte filtret satt löst (gick relativt lätt att vrida). plastringen kom av lätt. fettat in hela skiten med o-ringsfett och nu fick jag det att "knäppa till" i låsläge. Känns som att jag ska börja "äta" mig bakåt till tanken. Ska väl tillägga att filtrena är bytt på verkstad. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484715 Det brukar bli så när man har stopp i sugledningen eller en taskig motargument. Motorn briketter mer än den hinner få upp i filtret. Motor dör inte om den inte går på full belastning så det är många som inte märke det.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484719 Förfiltret bort. Konstaterar att det inte heller är helt draget - men bättre!. Filtret satt däremot INTE rätt. Det finns spår i filterhuset som ska stämma med filtret - typ hona/hane. Samma procedur som ovanst fylla-fetta dra ordentligt. Bort med mattjäveln - loss med "stigarröret" i tanken. såg ut som nytt!. provblåste röret, anslutningen, slangen - inga fel eller skit. Dit med hela rasket. Skulle bara dra på starten för att lufta och då sparkar hela rasket igång på direkten. "RrrrRrrr" från pumpen i 2 sek,,,,,,pumpen tystnar!. Satt och tittade på gaspedalen i 4-5 min och funderade,,,, "vågar jag gasa"?. Näpp!, Nu blir det sen lunch!.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484726 Vågar man läsa nästa inlägg 🙏

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484737
H-P skrev:Vågar man läsa nästa inlägg 🙏
Det får bli en "Cliffhanger" :-ss. Rätt nöjd att jag fått tyst på pumpen. men det kanske bara är temporärt?. Mitt liv som Valtramek fortsätter (förhoppningsvis inte), imorgon. ska ut och kolla om det blir "bränslesvält" igen?. Har bla ett litet "skav" på returslangen fr spridarna till filterhuset. (Dåligt upphängt fr fabrik!),. Tycker dessutom att jag får dålig "respons" från matarpumpen när jag handjagar. Jodå,,, jag har vridit runt motorn i olika lägen. Har en bränslemätare för att kolla tryck, men den är nerpackad någonstans?. skulle ha varit kul att kolla vad den ger?. Fler uppslag?,,,, någon?.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

stegmaster  
#484743
Skogshuggarn skrev: Ska väl tillägga att filtrena är bytt på verkstad. :roll:

Just det säger egentlig ingen ting, då det skruvas mycket fel, even av detta personal.
Min Valmet 665 har Valtra servicemeken, fått komma tilbake vid 2 tilfällen (och göra om, göra rett) och fiksa hydraulikfilteret som läckte olja som et soll, efter service.
Hydraulikfilter på denna har en svart o-ring och en vit stödring, och dessa har dom altså lyckas få fel 2 gånger.
Första gången forsökte jag lossa själv och fiksa, men det var lögn i helv.... att få loss filteret( Meken drog til filteret med muttarknakkare, type stor, som säkert drar 1000nm eller nåt sånt, för jag drog med 1,5m skaft av herrans kraft, men det gick inte att lossa).
Så dom fick komma tilbaka (hem til mig) å fiksa. (6 mil enkel resa)
4 år senare vid service var det samma visa om igen.
Numera kollar jag detta ordentlig innan meken drar hem, så jag slipper detta mer.
At det dessutan ofta er ungdomar som er på läring som skruvar gör det ju inte bättre direkt.
Nu säger jag ifrån när jag beställer service att dom får gärna ha med okunnig personal som kollar/lâr, men alt ska skruvas av meken själv på mina traktorer. (Det kostar alldeles för mycket för att dom får leka på mina prylar). 8)

Mycket felskruvande har det varit på min kompis Case med, av annat servicepersonell enn dom som varit hos mig.
(Det interessanta här er att detta firma ofta har polakker som mek. som taler engelska lika dårligt som min kompis gör, så det brukar var interessant att överhöra dessa "samtal"). :lol: :lol:

Så att något er gjordt på verkstad, säger egentlig inget als, even om det skulle varit så.


Lycka til med din A75, hoppas det löser sig nu. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484751
stegmaster skrev:
Skogshuggarn skrev: Ska väl tillägga att filtrena är bytt på verkstad. :roll:

Just det säger egentlig ingen ting, då det skruvas mycket fel, even av detta personal.
Min Valmet 665 har Valtra servicemeken, fått komma tilbake vid 2 tilfällen (och göra om, göra rett) (Det kostar alldeles för mycket för att dom får leka på mina prylar). 8)

Så att något er gjordt på verkstad, säger egentlig inget als, even om det skulle varit så.
Lycka til med din A75, hoppas det löser sig nu. :-bd
Tack Stegmaster!. Kan bara nicka instämmande!. Jobben som är gjorda på min Valtra är nog bland det sämsta jag sett under mina 51 år. Det skulle isf vara Verkstan på OKQ8 som glömde att skruva dit oljefiltret ordentligt på min fars bil. Nu ska inte LMM bära hundhuvudet för detta!. Service är gjord hos annan stor "maskinkedja", och dom kommer att få en tämligen urusel "renome" av mig snart här på sidan!. Det har gått snett på i princip alla servicepunkter!. Bla har man släppt oljebytet fr motorn rakt ner i "kardanskyddet" med den påföljden att jag själv fick sanera maskin + golv i maskinhallen när den kom hem. Detta + en half hjärtinfarkt att någon tätning gett sig. Nänä,,, det finns fan ingen yrkesstolthet kvar längre på många ställen. Jag skulle ha skämt ögena ur mig över ett dylikt jobb.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutningspump Valtra A75

H-P  
#484757 Intressant diskussion man undra när branschen skall vakna, det är inte många som väljer tung maskin teknik på gymnasiet och om det gör så är det inte traktormek som de väljer att jobba som. Finns snar inga duktiga självgående mekaniker kvar i detta landet.

Användarvisningsbild

Re: Insprutningspump Valtra A75

Skogshuggarn  
#484850
H-P skrev:Finns snar inga duktiga självgående mekaniker kvar i detta landet.
Köra ny fin skåpbil, surra/surfa i mobilen ,dricka kaffe och gissa fram hela komponentbyten för tusen spänn i timman klarar jag oxå. Annat var det på min mentors tid under 60/70 talet. Började som verkstadspojk/mekare ute i skogarna och slutade som verkare. Byta en boggielåda el slutväxel ute i skogen i minus 30 var inga problem. Bara göra en sjujäkla eld vid maskinen för att värma fingrar och gasoltuben. Dessutom var improviseringsnivån hög. Man testade, micklade sig fram och helt plötsligt så fick man fart på skrotet. Ibland helt gratis för kunden. Idag är det mer "handfallet" upplever jag. ("Man trivs" som Skogsola uttrykte det),Nu ska jag inte dra alla över samma kam. Nog finns d duktigt folk än idag, men som sagt,,,, mer sparsmakat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).