Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71692 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#480559 Ja, det blir åtskilliga timmar i verkstan. En fundering bara när vi ändå diskuterar detta med CE-Märkning. Hur håller Jobos byggsats CE-Märkningen? Man kan ju inte veta säkert vad det är för någon som köper, kan ju vara någon som inte alls kan svetsa. Eller ingår inte detta i märkningen?

Har nog inte skrivit slutgiltiga mått på kärran. Den är nu mätt vid hjulen 247cm, som planerat. Vet flera som säkert tycker detta är väldigt brett, men som diskuterats tidigare så vinner man en hel del i stabilitet. Och det väger i min mening tyngre. Har provkört på några trängre ställen och märker ingen större skillnad mot gamla boggin som var ca 227cm om jag kommer ihåg rätt. Det som märktes mest, både vid krankörning och vid körning är att vagnen blivit markant stabilare. Trodde inte att 11cm på vardera sida skulle göra så stor skillnad i stabilitet. Vikten har kanske ökat något också, men inte något enormt mycket.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480563 Nu när vagnen blitt så mycket bredare kunde du har en starkare kran :D

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#480567
gnisten83 skrev:Nu när vagnen blitt så mycket bredare kunde du har en starkare kran :D

Ja en starkare kran står på önskelistan, men man kan inte få allt på en gång. 3060 må vara lovordad av många, men det är egentligen en för klen kran för att sitta å en 12-tonare enligt mig. Nu med drivningen kommer vi i alla fall fram till vissa ställen som förr inte var möjliga. Och det är ett stort framsteg redan där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480575 Var lite försiktig med att sätta din större kran än vad centrumbalken var tänkt för av Movi.
Ja drivning på vagnen är ett lyft som man inte vill va utan när man väl provat :-BD
När jag hittade min i början av 90talet blev de ett jättelyft iom bm650 bara är 2wd så blev skillnaden mellan halva lass till fulla lass utan att fastna för skitsaker :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#480595 Ja det är nog bäst att inte köpa alldeles för stor, i så fall får man väl skaffa stödben bara för att spara vagnen. Eller om det finns något sätt att förstärka alltihop. Största kranen man kunde få på den tiden var 4567. Betydligt starkare än 3060, men idag finns det många kranar som är ännu starkare, och längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#481219 Ett par bilder från dagens körning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484658 Här hade jag inte kommit upp över huvud taget om det inte vore för driften. Och även enormt tacksam att vi valde broms också. När traktorn glider neråt med låsta hjul är det skönt att kunna broms kärran också, då har det än så länge alltid stannat. Drivningen tuggar på bra, även om jag ännu inte kunnat hårdtesta den med riktiga timmerlass. Håller på och kör ut mestadels ris från ena sidan av en ledningsgata ca 300m, brant stenigt och nyckelbiotop. Grövre än 30cm i brösthöjd är topphugget så allt ligger huller om buller. Och ledningen är inte trädsäker ändå. Men de är så vissa vill ha det. Många har förespråkat att gräva ner den, men det är visst omöjligt, sägs det. Blir inte förvånad om de gräver ner den om några år.

Skulle vilja sätta någon skyddsplåt över rullarna, vid ett par tillfällen har grenar lindat sig, och det känns inte riktigt bra. Någon som har en bra idé?

Tycker inte riktigt bilderna gör det helt rättvist, det är till och med jobbigt att gå uppför här.


Bytte ut filmen till en med bättre färg
Senast redigerad av JohannesG fre 08 dec 2017, 13:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#484675 Vilken spak har du till driften ?? Den som fjädrar till noll läge då man släpper den ?? Eller den som låser fast i läge ??

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484683
80-90 skrev:Vilken spak har du till driften ?? Den som fjädrar till noll läge då man släpper den ?? Eller den som låser fast i läge ??

Den som fjädrar tillbaka. :sad: Är lite jobbigt när man vill köra ramstyrningen samtidigt. Pratade med Urban om detta, men han sa att de för att kunna friskriva sig från diverse problem inte levererade en spak som låste sig. Eller har du andra uppgifter? Jag funderar dock på att göra något med låsande reläer så att driften aktiveras med spaken, och förblir inkopplad tills man trycker på en stoppknapp eller bromsar, och eventuellt även när man trycker ner kopplingen. Och givetvis en möjlighet att stänga av denna funktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#484702 Jag har den återfjädrande jag med !! Tycker det är hopplöst !! Men vet inte hur man skulle lösa det på vettigt vis !! Urban sa det samma till mej

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#484703 jag har en moheda 101 med drift och det är en vippströmbrytare med fasta lägen

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#484705
källshult skrev:jag har en moheda 101 med drift och det är en vippströmbrytare med fasta lägen

Ligger det med nån nödstopp ??

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#484706 nej . kan ta en bild på den i kväll och det är ftg moheda som har gjort så

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#484707
källshult skrev:nej . kan ta en bild på den i kväll och det är ftg moheda som har gjort så

Vore toppen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484711 Denna ser enormt lik ut den vi har från Weimer, med skillnaden att Weimer bryter fyra poler. Kanske går att byta ut själva spaken, men jag tycker att 443kr är lite i saftigaste laget. Strömbrytare 3 lägen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).