tor 07 dec 2017, 22:29#484649
Citat från elbilens vinteregenskaper.
"En liten Update efter ca 500mil vinterkörning.
Hämtade bilen i sthlm 6/10 och begav oss uppåt allt gick väldigt bra och man fick lära känna bilen på den långa (~125mil) vägen upp.
Hur jag upplever den hittils som vinterbil.
+ Väldigt stabil
+ Varm och skön
+ Startar alltid
+ Samtalsämne
+ Tar sig fram mycket bättre än min Audi Quattro (fick faktiskt ta ut Teslan efter en natt med nästan 40cm snöfall då jag körde fast ordentligt med Audin, ångrar att jag inte filmade spektaklet, men jag hade för bråttom till dagis och skolor)
+ För mycket kraft i vintertid (Vänta nu... det kan aldrig bli för mycket kraft i en bil 🧠
)
+ Alla roliga frågor man får från folk (Ibland kan man fundera över om det är ett rymdskepp man köpt
)
+ FWD funkar finfint på vintern (en av mina största farhågor, har fått kalibrera den högra en gång dock men det gick bra)
Lite minus...
- Värdelösa Torkare (Undviker att använda dem, det bara smetar)
- Sidorutan fryser ibland (sällan) och hamnar utanpå listen när dörren stängs om man inte upptäcker att den ej åkt ned vid öppning.
- Väldigt hög förbrukning när det är kallt och man kör kortare (under 3mil) körningar, ligger runt ~400i snitt men ibland upp mot 500 dessa dagar. (Har 314wh/km i totalt snitt).
- Strålkastarna är ingen höjdare.
- Stilleståndsförluster och högre förbrukning om man tar en paus i körandet.
I det stora hela så är vi väldigt nöjda med bilen och den har fungerat ungefär enligt förväntningarna, det återstår ca 4-5månader vinter än så vi får se vad den har att erbjuda. Hittils så har det varit ganska kallt till och från och som mest har vi haft -26gC (imorse). Värmen fungerar dock riktigt fint även i dessa temperaturer även om det kräver att man förvärmer kupen som det sagts tidigare.
Något som jag upplever väldigt ovant är att inte ha någon varvräknare och inte heller höra något varvtal. Jag bor lite utanför samhället och har därför inte varken gård eller väg skottat efter en natt med snöfall när jag stiger upp och ska åka på jobbet, detta medför att jag ofta måste köra ca 200m i nysnö uppför en brant backe tills jag kommer upp till plogad väg, detta kan vara rätt spännande med slirande hjul och ingen referens på hur mycket man varvar, det enda man känner är hur bilen drar i sidan och sladdar lite fram och tillbaka :?
Slutligen skulle jag bara vilja säga: Vilken JÄVLA bil
Om jag fick ändra på något, vadsomhelst så skulle det bara vara modellbeteckningen på bakluckan (P100D (Mycke vill ha mer...))
Tack&Bock!
/Snötessla
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&start=80
Den som har mest korrekt information vinner.