Traktorer och processorer

tapio stegmatare på minibrunett 678

22 inlägg 10736 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tapio stegmatare på minibrunett 678

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483777 Äntligen har det varit provkörning av tapio aggregatet på minibrunetten, riktigt kul att köra. Allt funkar bra och hydrauliken både räcker till och fungerar bra. MEN mycket inkörning kvar av maskinisten och lite smågrejer som skall ändras. Men i stort en bra dag.
Uppstår ju lite frågor när man är ny på det här. Hur gör ni för att fila era kedjor? med mall eller kör ni på frihand?

Bjuder på lite bilder :smile: :-bd



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

Forestboy  
#484550 Köp elslip och ett gäng kedjor och slipa på kvällen.. :-b

Användarvisningsbild

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

Andreas99  
#484607 Det där kan vara en perfekt kombimaskin. Hur gör du med grind och bankar

Användarvisningsbild

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

Seb macahan  
#484615 Ser bra ut. Jag köpte en oregon kedjeslip, för drygt o fila maskinkedjor manuellt. Alltid bra o ha en 3-4 reservkedjor med sig. Har du kört nått med ekipaget inne i skogen?

Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484644
Andreas99 skrev:Det där kan vara en perfekt kombimaskin. Hur gör du med grind och bankar


ja vi får se det, måste köra mer!
Grinden och bankarna är byggda i en enhet på en minibrunett och sitter fast med överfall i bakvagen.Så jag lossar på 4 överfall och lyfter av hela redet med kranen, sen bort med gripen och skruva dit aggregatet istället, hänger upp slangarna i fästen på kranen sen har jag monterat snabbkopplingar på taket som också får fungera som svivlar för slangarna när jag svänger kranen.
En stor fördel med minibrunetten är att det är konstanttryckssystem på hydraulsystemet som gör att styrkan finns där hela tiden, en fördel när det skall kvistas.

   TS
Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484647
Seb macahan skrev:Ser bra ut. Jag köpte en oregon kedjeslip, för drygt o fila maskinkedjor manuellt. Alltid bra o ha en 3-4 reservkedjor med sig. Har du kört nått med ekipaget inne i skogen?



ja det får väl bli nåt liknande här med, beställde två nya kedjor och ett nytt svärd igår. Så jag har lite reserv, surt att inte få nåt gjort en helg för att man råkar ha sönder kedja eller svärd på första trädet.
Nej har inte kört med den inne i skogen än. Har bara kört denna björkridån än så länge, tänkte försöka hålla mig till lite sådana här enkla områden som ligger nära gården (nära till verktygen) nu i början tills jag sorterat ut alla små fel och lärt mig köra mer vettigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

Sti L  
#484732 Er det fordel med konstanttrykk på hyd.systemet? Er det en Tapio 400? Har en Rottne Rapid og har funderinger...Hvor mye olje og hvilket trykk har du? Min jobber helt nede på 150 bar.

Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484764 Kollade på en minibrunett för några år sen som hade en arbro o kranen.
Ägarn jobbade med aggregatet framför maskinen

Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484800
Sti L skrev:Er det fordel med konstanttrykk på hyd.systemet? Er det en Tapio 400? Har en Rottne Rapid og har funderinger...Hvor mye olje og hvilket trykk har du? Min jobber helt nede på 150 bar.


Fördelen är ju att trycket aldrig behöver byggas upp utan behöver den ta i finns ju kraften där direkt. Tillskillnad mot en fastflödes pump där trycket måste byggas upp när den skall jobba. Tycker att det är en fördel, för om den stöter emot en hård kvist så trycker den på med full kraft direkt så man tappar inte momentet på den. Likadant på vinschen som jag har monterat på kranen, den drar riktigt bra, stöter man emot nåt eller den hakar fast inåt när man vinschar in så rycker det ofta loss direkt istället för att den hinner fastna hårdare.

Det är en tapio 250 med diameter och längdmätning.

Har inte mätt upp varken flöde eller tryck men enligt specen så gav den när den lämnade fabriken på 80-talet 70 l/min och 185 bar. Avlastat skall den hålla ca 25-30 bar. Har tänkt ta med grejerna hem så man får det svart på vitt vad den ger.

Har du en tapio 400? såg att du har ju ordentligt med flöde i rapiden men lite lägre tryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484801
gnisten83 skrev:Kollade på en minibrunett för några år sen som hade en arbro o kranen.
Ägarn jobbade med aggregatet framför maskinen


jo det funkar ju men försöker nog jobba mer bakåt mest för att sikten är klart bättre bakåt när man slipper motorhuven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

Andreas99  
#484804
pcrNiklas skrev:
gnisten83 skrev:Kollade på en minibrunett för några år sen som hade en arbro o kranen.
Ägarn jobbade med aggregatet framför maskinen


jo det funkar ju men försöker nog jobba mer bakåt mest för att sikten är klart bättre bakåt när man slipper motorhuven.

Det måste vara svårt att jobba framför sig med tanke på stoppet på kransvängen oxå?

Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484811 De som kör så brukar flytta kuggkransen så att stoppet blir åt sidan.

Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484815 Tror nog att han hade vänt kranfoten 180grader för maskinen var väldigt udda, han hade en andra kran monterad p lastbäraren för att lasta virket med sen när han skotade

Användarvisningsbild

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

Andreas99  
#484817
gnisten83 skrev:Tror nog att han hade vänt kranfoten 180grader för maskinen var väldigt udda, han hade en andra kran monterad p lastbäraren för att lasta virket med sen när han skotade

Hahaha ja det låter som en lite udda maskin. Hade varit skoj att se

Avatar Fallback

Re: tapio stegmatare på minibrunett 678

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484821 Ja den killen gick inte av för hackor, i verkstan stod ett projekt där han byggde på en runtomsvängangande grävmaskin på ett dumperchassi.
Största utmaningen var där att helt enkelt styra dumpern från grävmaskinen :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).