Traktorn i skogen

Kesla skogsvagn ombyggd till skotarvagn

8 inlägg 6620 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kesla skogsvagn ombyggd till skotarvagn

Jole  
#484432
gnisten83 skrev:En framflyttning av grinden gör att det blir ett kortare och smidigare ekipage både i skogen och i entreprenad, men prova först ordentligt.
Påfrestningen på vagnen blir väldigt liten när kranen försvinner från den med sina vridningar på konstruktionen.
Jämfört med min sen tidigt 90tal är inte svetsad alls ännu, fast nu behöver den svetsas i boggielådorna.
Verkstaden här i Ryd satte skärutrustningen i en splitter ny Kessla 122 för att bygga om den till vagn efter skotare nyligen och skar bort hela upphängningen till boggien och byggde om med en vridplatta för boggistyrning där istället för den vanliga vagnstyrningen....var inte rädd för att kapa lite :D

Det bygget låter intressant. Du råkar inte ha mer info om det? Extravagn för gallringsskotare i "normalstorlek" är väl inte så vanligt?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484469 De hade tydligen testat endel med en äldre vagn innan o varit nöjda på längre skotningsavstånd.
De tog visst en lagring till boggivagga från gammal skotare till svängkrans och gjort centrumbalken hydrauliskt skjutbar med rätt lång slaglängd, därav att den vanliga vagnsstyrningen fick slopas.
Rullade på 600x22,5 har jag för mej.
Tyvärr har jag inga bilder

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Jole  
#484555 Mycket intressant. Vi ska väl försöka undvika en trådkapning här men jag kan inte låta bli. Vet du vilken basmaskin de använde?

Om du kommer över mer info som du kan dela med dig av kan du väl starta en ny tråd. Det är nog inte bara jag som är nyfiken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484562 Ska se om jag kommer inom verkstan snart igen.
Basmaskinen är röd men storleken har jag inte koll på heller

Användarvisningsbild

Re: Kesla skogsvagn ombyggd till skotarvagn

totte  
#484586 Sådär, så undvek vi trådkapningen :grin:

Avatar Fallback

Re: Kesla skogsvagn ombyggd till skotarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484602 Okey, ska försöka fylla på med lite mera \M/

Avatar Fallback

Re: Kesla skogsvagn ombyggd till skotarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485234 Får lägga till lite att de var visst en kesla 102h de satte kapen i o inget annat.
Sen ska den dras med en 830 som de provat att dra en äldre kärran innan som då inte hade styrning utan bara skjutbart drag

Avatar Fallback

Re: Kesla skogsvagn ombyggd till skotarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517628 Råkade köra förbi vagnen för några dagar sen i färdigt skick

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).