Skotare

Korrekta vikter på skotare

6 inlägg 7677 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Korrekta vikter på skotare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48452 Vad väger en skotare egentligen :?:

Med ev. band o slirskydd,bränsle,verktygsback och förare med matsäck :?: :grin: Alltså som dom står i skogen,långt borta från alla "broschyrvikter"
Tänkte att om ALLA som har EXAKTA VIKTER (vägda på krynad våg) sätter hit uppgifter om maskin o vikt så får vi med tiden ett skapligt "bibliotek" som alla,både entreprenörer i bytastagen,förare samt markägare ett ställe där KORREKTA uppgifter finns.
Man ansvarar med egen heder att dom uppgifter man skriver är korrekta.
På så vis gör vi Forumet ännu bättre 8)

Så upp på vågarna med era skotare,detta gäller även dom gamla trotjänarna :D


Jag börjar med våran trotjänare:

FMG 1840 Master -92 kran std. 130 med förstärkt huvudbom,700 däck,bak Eco-trac ca 80%,fram OFA kedjor ca 90% på alla 4 hjul

vägd 1208-07 UPM fabrik Jakobstad Totalvikt 21600kg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Valmet 830 -02 kran Cranab 9meter ,700 däck 2 par band (fram o bak :!: ) Eco-trac ca 50%

vägd 1509 -07 UPM fabrik Jakobstad Totalvikt 14150kg



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Korrekta vikter på skotare

Skog  
#48556 Har viktuppgifter på 2 maskiner dock utan band kejor (som efterfrågas) men jag varit med vägt själv

Ponsse Wisent 04;a 130l diesel 84 kg förare 13600kg

Ponsse Buffalo 00:a 180l diesel 84kg förare 16900kg (dock med rörbankar)

Maskiner jag hört vägt och litar på uppgiftslämnaren

Valmet 941 370 aggregat 23500kg ren

John Deere 1470 D CH 8 kranen 758 aggrega,t vätska i hjul runt om Eco track (vet inte vad kedjorna heter tillverkaren alltså bara att de kallas supertät OFA kanske 29500kg :???: rätta mig om nån hört nå annat

Då min Far har Trailer å man litar på vad man får för axeltryck så överlag är de gröna tyngst
men att maskinerna väger vad tillverkarna säger kan man ta med en nypa salt :roll: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Korrekta vikter på skotare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48678 Hörrö far din sa faktiskt att Björnen va tyngre än 1470n sist han körde oss! 8)

Användarvisningsbild

Re: Korrekta vikter på skotare

Skog  
#48686 Jo det är den han är tyngre än eran, men han är inte tyngre än Storas som har vätska i hjulen :wink: :wink:
Är lite svårt att få riktigt bra värden ändå när man läser av för de är lite si åså med det som hamar på vagnen
Ska kolla på Bearén i morgon få se om man kan få en ca vikt :roll:

Avatar Fallback

Re: Korrekta vikter på skotare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49156 Vi vägde vårat ekipage häromdagen när vi flyttade, cirkusen bestod av en jcb fastrac, 2-axlad metsjötrailer och en 911.3/350 med band och kedjor. Totalvikten var 31 ton. Jag vet inte exakt vad fastracen och trailern väger men jag tror att 911:an hamnar runt 20-21 ton.

Användarvisningsbild

Re: Korrekta vikter på skotare

Torbjörn Johnsen  
#547279 Intressant gammal tråd! Någon som har viktuppgifter på dagens skogsmaskiner av senare modeller? Kanske har tillverkarna mer korrekta viktuppgifter i sina foldrar och på sajterna idag?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).