Motorsåg och handhållet

Byta motorsåg 346 xpg

19 inlägg 13392 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta motorsåg 346 xpg

Pessimisten  
#484071 Hej har idag en hva 346 xpg som jag använt till nästan allt. Tyvärr börjar den bli alldeles för sliten. Har tänkt skaffa en ny såg och låta denna hänga med som reserv.

Butiken jag är "stammis" hos säljer stihl, så jag undrar ifall någon här vet om stihl har någon prisvärd såg som motsvarar min gamla.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta motorsåg 346 xpg

totte  
#484096 Det är 241 på 42 cc och 261 på 50 cc som är de främsta kandidaterna då. Det är de två proffssågar som ligger omkring samma storleksklass som 346:an.

Om du nöjer dig med en s k farmarsåg, lite billigare så finns 251 på ca 45 cc.

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

Pessimisten  
#484141
totte skrev:Det är 241 på 42 cc och 261 på 50 cc som är de främsta kandidaterna då. Det är de två proffssågar som ligger omkring samma storleksklass som 346:an.

Om du nöjer dig med en s k farmarsåg, lite billigare så finns 251 på ca 45 cc.
Okej jag får ta och googla lite och se vad som sagts om dem här på forumet.
Tack för hjälpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

fs480  
#484161 Om du är intresserad av Stihl kan jag verkligen rekommendera både 241 och 261.

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

Pessimisten  
#484182
fs480 skrev:Om du är intresserad av Stihl kan jag verkligen rekommendera både 241 och 261.
Låter ju kanon! Har sökt lite och hittat några liknande uttalanden, så jag får nog åka in och kika lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

stone66  
#484196 Har bara haft Husqvarna förr men dock bara köpt begagnat bestämde mig för en ny. Men tyckte den var för dyr så det blev en ny stihl 261:a. Blev sjukt besviken till o börja med dåligt ork o varv. Men den blev bättre för varje tank. Den blev rapp o stark = jag blev nöjd. Stihlen är lättstartad mot Husqvarna dom behöver ju många fler ryck. Har 2 st 350 o 2 st 346 + några fler. Men tor nog nästa såg blir Husqvarna igen

Användarvisningsbild

Re: Byta motorsåg 346 xpg

anersimyra  
#484204
Pessimisten skrev:
fs480 skrev:Om du är intresserad av Stihl kan jag verkligen rekommendera både 241 och 261.
Låter ju kanon! Har sökt lite och hittat några liknande uttalanden, så jag får nog åka in och kika lite.

Dolmar 5105 är väldigt lik 346 i gången, dessutom är konstruktionen ” den gamla hederliga.” Dolmar säljs även i skepnad av Makita och är då grönblå i färgen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484225 Bruka dolmar husqvarna si sverdinnfesting ?

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

sveakatten  
#484226
stone66 skrev:Har bara haft Husqvarna förr men dock bara köpt begagnat bestämde mig för en ny. Men tyckte den var för dyr så det blev en ny stihl 261:a. Blev sjukt besviken till o börja med dåligt ork o varv. Men den blev bättre för varje tank. Den blev rapp o stark = jag blev nöjd. Stihlen är lättstartad mot Husqvarna dom behöver ju många fler ryck. Har 2 st 350 o 2 st 346 + några fler. Men tor nog nästa såg blir Husqvarna igen


Skulle också behöva en ny såg, varför Husqvarna som nästa såg igen?
Har bara Husqvarna i dag och tittade också på Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Byta motorsåg 346 xpg

johan eriksson  
#484234
can skrev:Bruka dolmar husqvarna si sverdinnfesting ?

Ja

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

stone66  
#484444 Vet inte varför men bara en känsla eller så är man märkesskadad. Men absolut nöjd me stihl 261:an. Förutom nållagret som har jag bytt 2gånger. Nått plastskit

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

källefall8  
#484455 Stihl må ha bra mekanisk kvalitet och har nu oxå kommit ner i vikt men den sköna känslan av smidighet och att sågen liksom jobbar med mig som Husqvarnan har saknas enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

uffejohan  
#484465 Jag har också en 346:a som har gått en hel del och varit supernöjd i många år. Köpte en 550xpg häromåret och nu är den gamla reservsåg. En nyfilad, varmkörd 550 är som att köra en 346 med nitro....

Avatar Fallback

Re: Byta motorsåg 346 xpg

snurra  
#484484
uffejohan skrev:Jag har också en 346:a som har gått en hel del och varit supernöjd i många år. Köpte en 550xpg häromåret och nu är den gamla reservsåg. En nyfilad, varmkörd 550 är som att köra en 346 med nitro....

Samma här, köpte en 550 för 14 dagar sedan, startar på momangen och går som bara den

Användarvisningsbild

Re: Byta motorsåg 346 xpg

sundelius  
#484512
uffejohan skrev:Jag har också en 346:a som har gått en hel del och varit supernöjd i många år. Köpte en 550xpg häromåret och nu är den gamla reservsåg. En nyfilad, varmkörd 550 är som att köra en 346 med nitro....

Det där låter som ljuv musik i öronen för en som går och oroar sig för när 346an ska ge upp :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).