Gallring

Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

13 inlägg 5826 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

Sne4  
#484320 Jag håller på att röjer/gallrar ett riktigt tätt område med gran. Genrellt sett har det inte varit mycket röta, men på en del mindre ytor så är det tvärtom med riktiga utbrott.

Skogen är ca 20 år. Hur skulle ni agera i ett litet område om rötfrekvensen är hög?

Om de träden man tänkt spara ser pigga ut i toppen och har bra längd på toppskottet - då är det ju bara att hoppas på det bästa och se hur de mår om några år.

-Om de träden man tänkt spara inte heller växer lika bra som de träd som står motsvarande tätt 100m ifrån och man ser att grenvarven sitter tätare i toppen än på intilliggande områden - vad gör man då - låter det stå - eller tar ner det och börjar om med något annat/alternativt lämnar en liten lucka så att de omgivande träden får lite ljus längre ner på stammen - eller sprider sig rotrötan ännu snabbare om man tar rent ett litet område?

Finns det några bra riktlinjer?
I värsta området så var toppskotten inte så långa och jag börja glesa ur området. Samtliga träd fällda (15st) var rötangripna. Även de träd som jag tänkte spara har ungefär motsvarande längdtillväxt som de fällda. Flyttar man sig 20m så är höjdtillväxten avsevärt bättre. Misstänker att i princip allt där är angripet.
-Ta rent området med begränad höjdtillväxt, eller låta det stå och se -vad skulle ni göra?
-tänker mest på de angränsade träden som växer bra och vad som är bäst för dem, fortsätter de levande -men angripna- träden att kämpa emot rotrötan och begränsa angreppets förlopp, eller är det bättre att fälla ett rötangripet träd?


Så ser en angripen stubbe ut(typisk, även om en hel del är klenare dimensionsmässigt än denna)

1512574345_20171206_162658.jpg




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

alias  
#484337
Sne4 skrev:Jag håller på att röjer/gallrar ett riktigt tätt område med gran. Genrellt sett har det inte varit mycket röta, men på en del mindre ytor så är det tvärtom med riktiga utbrott.

Skogen är ca 20 år. Hur skulle ni agera i ett litet område om rötfrekvensen är hög?

Om de träden man tänkt spara ser pigga ut i toppen och har bra längd på toppskottet - då är det ju bara att hoppas på det bästa och se hur de mår om några år.

-Om de träden man tänkt spara inte heller växer lika bra som de träd som står motsvarande tätt 100m ifrån och man ser att grenvarven sitter tätare i toppen än på intilliggande områden - vad gör man då - låter det stå - eller tar ner det och börjar om med något annat/alternativt lämnar en liten lucka så att de omgivande träden får lite ljus längre ner på stammen - eller sprider sig rotrötan ännu snabbare om man tar rent ett litet område?

Finns det några bra riktlinjer?
I värsta området så var toppskotten inte så långa och jag börja glesa ur området. Samtliga träd fällda (15st) var rötangripna. Även de träd som jag tänkte spara har ungefär motsvarande längdtillväxt som de fällda. Flyttar man sig 20m så är höjdtillväxten avsevärt bättre. Misstänker att i princip allt där är angripet.
-Ta rent området med begränad höjdtillväxt, eller låta det stå och se -vad skulle ni göra?
-tänker mest på de angränsade träden som växer bra och vad som är bäst för dem, fortsätter de levande -men angripna- träden att kämpa emot rotrötan och begränsa angreppets förlopp, eller är det bättre att fälla ett rötangripet träd?


Så ser en angripen stubbe ut(typisk, även om en hel del är klenare dimensionsmässigt än denna)

1512574345_20171206_162658.jpg


Personligen hade jag nog valt att gallra området och spara de stammar som ser vitalast ut. Hade kanske försökt gallra lite hårdare i det rötangripna området (mer ljus, näring och vatten för kvarvarande träd att dela på och längre avstånd mellan rotsystemen).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

sundelius  
#484356 +1 på den, tror inte på att skapa en lucka

Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

Anthen  
#484399 Usch det var rejält rötangripet med tanke på åldern. Jag hade nog låtit bestånd stå och satsat på en rejält tidig slutavverkning. Med tanke på att i princip 100 % av träden är rötangripna redan vid 20 års ålder så kommer beståndet bli känsligt för vind senare i omloppstiden, speciellt om du gallrar för hårt.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

jannee  
#484407 Måla inte f*n på väggen, behöver inte alls vara så farligt, Sne4 har bara haft (o)turen att finna de rötskadade träden.
Skulle inte tveka en sekund utan lita på alias uppfattning.
Är det nu så illa att många träd är rötskadade kommer de på sikt att självdö, blåsa omkull eller bli borreangripna.
Sne4 kan har haft oturen att springa på ett område med bergsyra - och ja då blir det röta i ALLA träden i just det området. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

Värmlänning  
#484408
jannee skrev:Måla inte f*n på väggen, behöver inte alls vara så farligt, Sne4 har bara haft (o)turen att finna de rötskadade träden.
Skulle inte tveka en sekund utan lita på alias uppfattning.
Är det nu så illa att många träd är rötskadade kommer de på sikt att självdö, blåsa omkull eller bli borreangripna.
Sne4 kan har haft oturen att springa på ett område med bergsyra - och ja då blir det röta i ALLA träden i just det området. :grin:

Utveckla det där med bergsyra?

Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

Anthen  
#484423
jannee skrev:Måla inte f*n på väggen, behöver inte alls vara så farligt, Sne4 har bara haft (o)turen att finna de rötskadade träden.
Skulle inte tveka en sekund utan lita på alias uppfattning.
Är det nu så illa att många träd är rötskadade kommer de på sikt att självdö, blåsa omkull eller bli borreangripna.
Sne4 kan har haft oturen att springa på ett område med bergsyra - och ja då blir det röta i ALLA träden i just det området. :grin:


Nej visst kan det väl vara så. Men han man ett bestånd med rötfrekvens som ts beskriver tycker jag ändå att man ska vara försiktig med att gallra och satsa på en tidig slutavverkning. Tanken med det är väl att hinna slutavverka innan träden självdör plus att beståndet blir starkare mot väder och vind.

Edit: Jag skrev mitt råd utifrån att hela beståndet var skadat. Såg nu att det inte var det utan det var röta endast fläckvis.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

jannee  
#484454 Jag hat inte forskat alls vidare i detta med bergsyra, var ett uttryck som de gamle nyttjade där inget växte , allt blev rötskadat.
Inbillar mig att det har något med jordmånen att göra, tunt jordlager och eller sammansättningen/innehållet av jorden.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

isteskog  
#484461 Bergsyra för mig är åkrar med sandinblandning. Fick rådet när jag arrenderade en sådan åker att inte så för tidigt på våren. Sandmarker är ju inte mark där granen trivs direkt! :???:

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

Sne4  
#484475 Tackar,
Det får blir en urglesning i rötområdet och sedan sparar jag de som står närmast de friska träden, så kanske det tar längre tid innan det sprider sig ditåt.

Generellt var det som sagt inte farligt med röta, förutom då den ytan jag frågar om där i princip allt verkar ha röta. De träden var planterade samtidigt som de andra, så det kanske var röta där tidigare i det som slutavverkades innan planteringen gissar jag. Ingen har ju varit inne i det området efter det planterades innan min vända nu, så det är ingen sommarröjning som ligger bakom rötan.

Det kommer inte att bli något med de träden, men kan de hålla emot ett tag till så har de åtminstone gjort de närliggande träden en tjänst.

Jag kan förstå uttrycket bergsyra. Jag kliade mig i huvudet när jag hörde uttrycket "syrsand" första gången. I det fallet var det en torr sandig åker som numera planterats tall på. "Inget växte, det är bara syrsand där" Tallen växte på riktigt fint dock. Att få något annat att växa där är var inte lätt om man inte vattnade ofta och hade på gödning. (Min dåvarande tomt hade samma sorts mark - uppe på en grusås). Bra potatismark om man vattnade kort och gott.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

axwell  
#484477 Försök att få in björk bland granarna, det minskar radikalt risken för att rötan sprider sig till hela beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

Sne4  
#484511 tyvärr svårt att få upp björk. Rådjur, dovhjort, kronhjort och älg finns på markerna.
I det område jag rensade upp med 30-40 årig skog intill så är granarna självsådda som kommit upp bland björk. 0% röta i det området. Några granar hade dock självdött av okänd anledning, men om de var angripna utan att det spridit sig är det minst lika bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka med mycket rotröta i ett område?

Värmlänning  
#484596 Det är intressant med dessa områden som granen ”garanterat” får röta i. Man kan se direkt ibland att det är ”rötmarker”. Det är intressant att diskutera era erfarenheter av sån mark!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).