Motorsåg och handhållet

ASPEN

79 inlägg 21526 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

JensSkoog  
#484020
tallen100 skrev:Det behöver inte bevisas, jag tycker sågen går bättre det räcker för mej.
Sen får var och en bilda sin egna uppfattning om saken :-bd

Holler med i det, Tallen, och jag har väl erfart genom några år att man får tanka mer frekvänt med Stihls Motomix än med macksoppa, men jag föredrar nu alkylaten just för att jag själv mår bättre med den, men det är jag. :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ASPEN

tallen100  
#484023
JensSkoog skrev:
tallen100 skrev:Det behöver inte bevisas, jag tycker sågen går bättre det räcker för mej.
Sen får var och en bilda sin egna uppfattning om saken :-bd

Holler med i det, Tallen, och jag har väl erfart genom några år att man får tanka mer frekvänt med Stihls Motomix än med macksoppa, men jag föredrar nu alkylaten just för att jag själv mår bättre med den, men det är jag. :wink:

Ja det är väl egentligen huvudsaken att man trivs själv, ock det gäller motorsågsmärke eller bränslesort :-bd

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

totte  
#484094 Alkylat har ett något lägre energiineehåll jämfört med vanlig 95 oktan. http://spbi.se/blog/faktadatabas/artikl ... latbensin/

Men därmed är det klart att en såg med manuell justering behöver justeras om om man byter bränsle. Justeras den rätt bör sågen inte förlora i effekt, men med lägre energiinnehåll blir förbrukningen alltså något högre.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484106 Rätt justerad märks ingen skillnad i stock på såg jag testat, men inställningar är inte samma.
Är de inte rätt justerade brukar de vara sämre i effekt och törstigare oavsett bränsle.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#484109 Bror min ringde till mig och klagade på att hans gräsklippare drog betydligt mer med Aspen än med macksoppa, så det påståendet är nog sant. Oavsett skulle det aldrig falla mig in att köra småmaskiner med den vidriga macksoppan.. :-o

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#484110 För övrigt så avlägsnade jag i går justeringsbegränsarna på min 346:a, och jäklar i min låda vad sågen går, den skottar på bättre än vad mina 242:or någonsin gjorde med macksoppa i tanken.. :ymparty: :ymparty: :-bd

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484113 Andra maskiner vet jag inte mycket om, håller bara på med sågar. Men har testat en hel del sågar.
Ju magrare de går ju mer soppa drar de. Smått konstigt.. Justerar men efter prestation så de går så bra de kan i stock brukar de bli mest ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#484135 En mager blandning ger högre effekt än en fet blandning ( flamfronten rör sig snabbare ) det torde då vara den högre effekten som ger en ökad förbrukning.. :???:

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Erre  
#484165
anersimyra skrev:För övrigt så avlägsnade jag i går justeringsbegränsarna på min 346:a, och jäklar i min låda vad sågen går, den skottar på bättre än vad mina 242:or någonsin gjorde med macksoppa i tanken.. :ymparty: :ymparty: :-bd

Dom där plast begränsarna skär jag bort omedelbart.
Funkar bra på nya sågar med dom kvar.
Men när dom slitits lite behöver man kunna ösa på med lite mer.
Å då brukar dom vakna till ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484302
anersimyra skrev:En mager blandning ger högre effekt än en fet blandning ( flamfronten rör sig snabbare ) det torde då vara den högre effekten som ger en ökad förbrukning.. :???:

Det har lite med o göra med hur mycket bränsle som kan expandera och vilken tid det har på sig att göra just detta (varvtalet). Är det fett och höga varv blir det oförbränt, lite lägre varv, ofta ungefär 20% från toppvarv ligger den på max effekt och ofta väl förbränt.
I rusvarv stämmer ditt argument men om man belastar sågen ex. står o kapar gör det inte det.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

åberg  
#484313 Jag skulle vilja fråga er som har för vana att köra på mackbensin och tycker att alkylatbränslet är sämre hur många tankar alkylat ni kört på rad i respektive såg? Hur såg kronan på kolven ut före bytet och hur såg den ut efter?

Jag har en 254 som gått på mackbensin, bytte till alkylat utan att göra rent sågen invändigt. Den luktade fantastiskt illa i början. Sen när den gått på alkylat tillräckligt många tankar blev avgaserna mycket mindre äckliga.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#484315 Jag kan berätta hur min föredetta sambos moped såg ut i ljuddämparen när den gick på macksoppan. Mopeden användes alla arbetsdagar under året förutom under vintern vid kyla och halka. De första tre åren var det nödvändigt att köpa nytt avgassystem och rengöra kolv och cylinder en gång per år. När jag sen hade möjlighet att bära hem gratis aspen från jobbet så blev det bränslet som kom att användas till mopeden. När sen snö och kyla kom åter tog jag mopeden till boden för den årliga rengöringen. Turligt nog så hade jag inte hunnit köpa nytt avgassystem då där inte fanns tillstymmelse till några avlagringar, den enda skillnaden mot när systemet var nytt var att ytan var brun.. :???: dessutom var utblås och kolvtopp lika rena som avgassystemet.. :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: ASPEN

tallen100  
#484318 Göra ren ljuddämparen varje år? och köpa nytt avgassystem? till en moped?
Har faktiskt nästan aldrig behövt rengöra ett mopedavgassystem eller snöskoter,
macksoppa med egen oljeblandning är det enda dom körts på :-bd
Skit i förgasaren förekom innan jeepdunk av plåt byttes ut mot plastdunk, det är allt.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

mrvimek  
#484330 4 takt Aspen är ju ren bensin och ej ån oljeblandat !!

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

JensSkoog  
#484357
tallen100 skrev:Göra ren ljuddämparen varje år? och köpa nytt avgassystem? till en moped?
Har faktiskt nästan aldrig behövt rengöra ett mopedavgassystem eller snöskoter,
macksoppa med egen oljeblandning är det enda dom körts på :-bd
Skit i förgasaren förekom innan jeepdunk av plåt byttes ut mot plastdunk, det är allt.

Har du inte hörd talas om "damkörda fordon" :-o
Nu ska ja inte vara full av föredomar, men jag köpte en Mazda från
ett fruntimmer en gång, och sotigare topp har jag aldrig skruvat på :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).