Motorsåg och handhållet

Stihl ms 193 eller stihl ms 201

49 inlägg 39551 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

totte  
#484095 Håller med Jens. En så liten såg som 193:an som dessutom inte är proffssåg skall man inte trimma om man vill att den skall hålla. En såpass liten motor får arbeta på övre gränsen även normalt sett. Det finns inte några marginaler kvar för att pressa ut mer utan att det går ut över livslängden.

Desstom har den en s k 2-MIX-motor, dvs friskluftspolning. En sådan skulle jag verkligen inte våga ge mig på att trimma, bränsle/luftbalansen där ligger hela tiden farligt nära gränsen till för mager. Vad som sker då om man börjar öppna är nog rätt osäkert. Men det är en spekulation från min sida.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

Christer Solman  
#639211 Är en total nybörjare på motorsågar men har nu blivit med större tomt på Öland som behöver gallras. En enkel fråga: finns det någon nackdel med 201 gentemot 194 förutom priset? Är den mer svårkörd? Mer/mindre hållbar?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

JensSkoog  
#639287 @Christer Solman
Välkommen på Forum -finns inget bättre :grin:
Bra fråga :-bd
201 är en proffsåg och den ska självklart hålla länger och ge mer, men 193 är mycket såg för pengarna, och den duger gott om du inte har annat än gallring och röjning. Fördelen med 193 är ju ochså att vikten gör att en nybörjare kan jobba lätt och länge.
Men om du är totalt nybörjare, så vill jag rekommendera dig att hitta någon som kan ge dig lite uppläring i teknik båda i fällning och kvistning. Båda du och sågen överlever länger då :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

Hema  
#639319 Glöm inte skyddsutrustning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).