Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829204 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484041
DavidS skrev:
Zalman skrev:
pg-mannen skrev:Buy an electric car, they said......

Bild



“Buy an electric car, they said......”

En fråga jag får, klarar en elbil en riktigt vinter?
En rutt jag körde med min elbil var Sundsvall-Östersund(kundbesök 1) Laxviken(Föllinge kundbesök2) Östersund- Sollefteå(kundbesök 3) Örnsköldsvik-Umeå.
Enligt Eniro är det en resa på 10 timmar och 10 minuter, 725km.
Det var den 23 november och FRUKTANSVÄRT dåligt väder! Såg 5 avåkningar, inklusive en plogbil. Det ömsom spöregnade, var snöblandat regn till rent snöfall.
Som sämst var det upp till 20 cm snöslask på väldigt spårigt underlag, maxfart 40kmh, eftersom bilen gick mest på tvären. Men med 4WD och möjlighet att hissa upp bilen med luftfjädringen så gick det, med min gamla Toyota hade jag helt enkelt kört fast.
Trots att jag kör mycket i Norrlands inland i tjänsten, i alla väder, så var detta det värsta vädret på flera år.


Fast jag är övertygad om att personerna som frågade detta vet att bilen går att köra i nollgradigt väder som det verkar vart denna dag. Dom undrade givetvis hur den funkar en hel vinter med temperaturer på -10 till -30 grader. Det fattade nog du också, men du slingrar dig värre än en politiker.


SVAR:
Visst minskar kylan räckvidden, körde i lördags och det tar ca 1 mil extra vid kallstart, dels för att kupen ska vara varm när man kommer till bilen, dels drar den lite extra första 5-10km.
Körde en mil så batteriet blev varmt, nollade trippmätaren och körde ca 4 mil i -12 grader, snittförbrukningen blev 2,18kWh/per mil, har ett batteri på 75kWh. Har en snittförbrukning på 2,00kWh/per mil på knappa 3000 mil sedan i mars.
Har dock aldrig laddat hemma ännu så det blir onödigt mycket kallstarter.

Men visst skulle jag vilja testa i -25 till -30 grader. Kör ju sträckan Östersund-Umeå ofta.
Finns ännu inte så många laddare på den sträckan. Dock har Volvo 2 laddare i Sollefteå på 22kW,
där man laddar gratis. Finns på uppladdning.nu.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 25bf9c43eb

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484060 Nu är det inköpsstopp för dieslar hos vissa handlare.

”Osäkerheten är stor”
"I bilhallar runtom i Tyskland märks osäkerheten bland kunderna. Och hittills har inte politikerna lyckats försäkra bilköparna om dieselns framtid. Många oroas för att städerna kommer införa körförbud för dieselbilar, för att klara miljömålen för smutsig luft.
– Osäkerheten är jättestor, och det har såklart skadat oss mycket, berättar bilförsäljaren Micha Beckers i Düsseldorf där ett dieselförbud diskuteras för innerstan.
Han får inte längre köpa in äldre dieselbilar eftersom de är för svårsålda nu. Inköpsstopp för diesel, säger han. Micha Beckers pekar mot en vit kombibil med några år på nacken som står bland alla osålda bilar i garaget.
– Den här bilen med tvåliters dieselmotor kostade 40-50.000 kronor mer för ett år sedan, säger han. Raset har gått snabbt."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dies ... i-tyskland

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484067 Nu får man miljöbonus på 4000€ av Mercedes.

"Miljöbonusen för Mercedes-Benz-bilar.
För en utsläppsfri framtid.
Mobilitetens framtid är elektrisk. Tillsammans med tyska regeringen deltar Mercedes-Benz därför i stödprogrammet för nya elbilar (rena batteri-elektriska bilar och bränslecellsbilar) samt för nya laddhybridbilar. Läs mer om tyska miljöbonusen och fördelarna med den.
Vad betyder miljöbonusen och hur stor är den?
Miljöbonusen uppgår till 4 000 euro för helt eldrivna bilar och för laddhybridbilar till 3 000 euro. Den elbil som ska få stöd måste ha ett nettolistpris för grundmodellen på under 60 000 euro. Miljöbonusen finansieras i lika delar av tyska regeringen och industrin.
Vem kan ansöka?
Söka kan privatpersoner, företag, stiftelser, olika organ och föreningar på vilka en nybil inregistreras.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... dule.html#

Intressant att man får 4000€ i miljöbonus av Mercedes, 60.000kr i supermiljöbilspremie av staten från 1 juli 2018.
Och kanske 50.000kr i stöd av rätt arbetsgivare, om man byter till elbil.

Vem har råd att köpa nåt annat än en elbil från 1 juli 2018?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484083 “EU-kravet på Sverige: Massåterkalla dieselbilar
EU-kommissionen kräver i ett brev till näringsminister Mikael Damberg att Sverige snabbt massåterkallar smutsiga dieselbilar. Syftet: Slippa dieselförbud i städerna. Men från regeringen har det varit tyst. Nu hotar dieselförbud för 1,8 miljoner dieselbilsägare. Det kan slå hårt mot hela bilindustrin och bilägarna.”

1. Som första åtgärd tar Bieńkowska upp att Tysklands och Frankrikes regeringar obligatoriskt återkallat flera miljoner bilar.
2. En andra åtgärd är att regeringen ”proaktivt ska delta i politiska dialoger med fordonsindustrin om hur man snabbt ska kunna minska utsläppen av kväveoxid i städerna”.
3. Som en tredje åtgärd nämns att ”bilar som inte uppfyller kraven måste bort från marknaden och tas ur trafik så snart som möjligt”.
4. Som en fjärde åtgärd uppmanar hon Mikael Damberg att senast vid årsskiftet 2017/18 obligatoriskt återkalla berörda VW-bilar om inte VW självt hunnit.”
https://www.svd.se/eu-kravet-pa-sverige ... ieselbilar


Kravet att ”bilar som inte uppfyller kraven måste bort från marknaden och tas ur trafik så snart som möjligt” är känsligt. Ska verkligen alla dieslar förbjudas?
Det är valår 2018, det är dags att utkräva besked från våra politiker!

Tycker också att man kan ställa krav på de som säljer bilar, ska jag som bilköpare riskera att den bil jag köper är så dålig att den förbjuds köra i vissa områden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#484203
Zalman skrev:Visst minskar kylan räckvidden, körde i lördags och det tar ca 1 mil extra vid kallstart, dels för att kupen ska vara varm när man kommer till bilen, dels drar den lite extra första 5-10km.
Körde en mil så batteriet blev varmt, nollade trippmätaren och körde ca 4 mil i -12 grader, snittförbrukningen blev 2,18kWh/per mil, har ett batteri på 75kWh. Har en snittförbrukning på 2,00kWh/per mil på knappa 3000 mil sedan i mars.
Har dock aldrig laddat hemma ännu så det blir onödigt mycket kallstarter.

Du får såklart göra som du vill och såklart fortsätta med det. För en annan kan det tyckas konstigt att man köpt en bil för nära miljonen och inte en enda gång laddat hemma??

Svider det så mycket i själen att betala för elen att du medvetet väljer att sätta dig i en kall bil? Att sedan hävda att flera kallstarter inte är bra förstärker bara tesen.

Måste va ett dyrt ägande om man inte vill betala för laddningen eller ens lite komfort och omtanke om en av elbilens vitalaste komponent batteriet.

Har väl för små händer för att fatta detta resonemang.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484211
Hema skrev:
Zalman skrev:Visst minskar kylan räckvidden, körde i lördags och det tar ca 1 mil extra vid kallstart, dels för att kupen ska vara varm när man kommer till bilen, dels drar den lite extra första 5-10km.
Körde en mil så batteriet blev varmt, nollade trippmätaren och körde ca 4 mil i -12 grader, snittförbrukningen blev 2,18kWh/per mil, har ett batteri på 75kWh. Har en snittförbrukning på 2,00kWh/per mil på knappa 3000 mil sedan i mars.
Har dock aldrig laddat hemma ännu så det blir onödigt mycket kallstarter.

Du får såklart göra som du vill och såklart fortsätta med det. För en annan kan det tyckas konstigt att man köpt en bil för nära miljonen och inte en enda gång laddat hemma??

Svider det så mycket i själen att betala för elen att du medvetet väljer att sätta dig i en kall bil? Att sedan hävda att flera kallstarter inte är bra förstärker bara tesen.

Måste va ett dyrt ägande om man inte vill betala för laddningen eller ens lite komfort och omtanke om en av elbilens vitalaste komponent batteriet.

Har väl för små händer för att fatta detta resonemang.


SVAR:
Givetvis ska man ladda hemma när så är möjligt. Nu är det så att jag bor i en bostadsrätt och har visserligen tillgång till ett parkeringsplats med skärmtak. Men problemet är att jag kan med mobilen slå på elen en timme eller två för motorvärmarfunktion. I sämsta fall måste jag sitta med mobilen och slå på elen varje timme, vilket blir opraktiskt.

Det jag har lobbat för är att få en dedikerad Wallbox med TYP2 kabel och helst 3-fas.
Har även pratat med QT som är leverantör av motorvärmar stolparna, och de säger att de ska ha framme en lösning
i januari för TYP2 och enskild strömmätning.

Så jag hoppas det löser sig snart. Men en nödlösning skulle kunna vara att BRFen åtminstone slår på
elen kontinuerligt, så jag kan ladda med 230V 10A=2,3kW i alla fall.

Dock har det gått hyfsat hitintills eftersom jag kan ladda hela dan på jobbet, och på långresor laddar jag ju på Teslas snabbladdare, eller på hotellet.

Men problemet är att om det blir -25 så tar det onödigt lång tid att ladda, även på Teslas snabbladdare.
Gissar att istället för att ta ca 30-40 minuter, tar det över en timme att ladda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#484213
Zalman skrev:
Hema skrev:
Zalman skrev:Visst minskar kylan räckvidden, körde i lördags och det tar ca 1 mil extra vid kallstart, dels för att kupen ska vara varm när man kommer till bilen, dels drar den lite extra första 5-10km.
Körde en mil så batteriet blev varmt, nollade trippmätaren och körde ca 4 mil i -12 grader, snittförbrukningen blev 2,18kWh/per mil, har ett batteri på 75kWh. Har en snittförbrukning på 2,00kWh/per mil på knappa 3000 mil sedan i mars.
Har dock aldrig laddat hemma ännu så det blir onödigt mycket kallstarter.

Du får såklart göra som du vill och såklart fortsätta med det. För en annan kan det tyckas konstigt att man köpt en bil för nära miljonen och inte en enda gång laddat hemma??

Svider det så mycket i själen att betala för elen att du medvetet väljer att sätta dig i en kall bil? Att sedan hävda att flera kallstarter inte är bra förstärker bara tesen.

Måste va ett dyrt ägande om man inte vill betala för laddningen eller ens lite komfort och omtanke om en av elbilens vitalaste komponent batteriet.

Har väl för små händer för att fatta detta resonemang.


SVAR:
Givetvis ska man ladda hemma när så är möjligt. Nu är det så att jag bor i en bostadsrätt och har visserligen tillgång till ett parkeringsplats med skärmtak. Men problemet är att jag kan med mobilen slå på elen en timme eller två för motorvärmarfunktion. I sämsta fall måste jag sitta med mobilen och slå på elen varje timme, vilket blir opraktiskt.

Det jag har lobbat för är att få en dedikerad Wallbox med TYP2 kabel och helst 3-fas.
Har även pratat med QT som är leverantör av motorvärmar stolparna, och de säger att de ska ha framme en lösning
i januari för TYP2 och enskild strömmätning.

Så jag hoppas det löser sig snart. Men en nödlösning skulle kunna vara att BRFen åtminstone slår på
elen kontinuerligt, så jag kan ladda med 230V 10A=2,3kW i alla fall.

Dock har det gått hyfsat hitintills eftersom jag kan ladda hela dan på jobbet, och på långresor laddar jag ju på Teslas snabbladdare, eller på hotellet.

Men problemet är att om det blir -25 så tar det onödigt lång tid att ladda, även på Teslas snabbladdare.
Gissar att istället för att ta ca 30-40 minuter, tar det över en timme att ladda.

Då håller jag tummarna, för att det löser sig snart.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484214 "Ny smäll för dieselbilarna"

"Naturvårdsverkets rapport om kväveoxider innebär en ny smäll för dieselbilarna.
Sedan 2011 har utsläppen från dieselbilarna nästan fördubblats, medan bensinbilarna har halverat sina utsläpp.
Slutsatsen är given: diesel borde så snabbt som möjligt fasas ut som bränsle till personbilar."
https://www.di.se/bil/ny-small-for-dieselbilarna/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484218 BMW targets 50% rise in electric car sales in 2018
The German carmaker is facing increasing competition from rivals Mercedes-Benz and Volkswagen in the electric car market

BMW is targeting another ambitious hike in plug-in hybrid and battery car sales next year to defend its position in the electric-car shift as competitors like Volkswagen ready their own battery line-ups.

The planned increase to about 150,000 cars sold would represent a 50 per cent rise from this year, and a jump of about two-thirds from last year’s deliveries of green cars. BMW, an early mover in the electric-car shift with 2013’s i3, is facing increasing competition from rivals like Mercedes-Benz and Volkswagen.
http://www.independent.co.uk/news/busin ... 92491.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484254 Fick detta mejl idag.

"Hej.

Nu är det bara att se fram emot det nya året, för i mars 2018 kommer vår nya helelektriska Jaguar I-PACE att presenteras!
Ett år efter att I-PACE Concept visades upp på bilmässan i Los Angeles är Jaguar tillbaka i staden med en produktionsprototyp för slutliga tester av räckvidd och hållbarhet inför bilens officiella världspremiär 2018.
Tusentals potentiella kunder har nu tryckt på ”Jag vill ha en”-knappen på www.jaguar.com och över 500 på dess svenska motsvarighet på jaguar.se för att lägga en deposition eller anmäla sitt starka intresse för Jaguars hett efterfrågade el-SUV. Inte nog med att dessa kunder är längst fram i kön när bilen blir officiellt beställningsbar i mars, utan ett litet antal lyckligt lottade personer har dessutom fått följa med Jaguars ingenjörer när prototypbilarna genomgår de slutliga valideringstesterna.
Fullständiga specifikationer och priser för Jaguars eldrivna prestanda-SUV kommer att meddelas i mars 2018 när bilen blir officiellt beställningsbar.
Det är fortfarande möjligt att försäkra sig om en prioritering i Jaguar-fabriken. Genom att betala en deposition säkerställer du att du blir en av de första ägarna av Jaguar I-PACE

Ann Voyer från Pasadena frågade Jaguar om räckvidden i I-PACE är tillräcklig för att hon ska kunna köra sin favorittur längs Kaliforniens västkust. För att besvara hennes fråga tog Jaguars ingenjörer med henne på ett långdistanstest – på bara en laddning.Produktionsprototypen av I-PACE kördes 32 mil från Sunset Boulevard i Los Angeles till Morro Bay i San Luis Obispo på en enda laddning av det avancerade litiumjonbatteri.
Ian Hoban, Jaguar Vehicle Line Director: ”Efter 240 000 mil av tester över hela jorden är I-PACE klar för produktion och har visat att den klarar långa sträckor på en enda laddning.
Se I-PACE på en roadtrip längs amerikanska västkusten från Sunset Boulevard i Los Angeles till Morro Bay i San Luis Obispo, "
https://www.jaguar.se/om-jaguar/koncept ... ign=i-pace

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484276 Svenska elbilen Uniti ska säljas på MediaMarkt – från 145 000 kronor

Nu börjar det hända grejer runt svenska elbilstillverkaren Uniti som har sin bas i Lund. Deras elbil kan nu förbokas hos MediaMarkt. Under 2019 börjar bilen rulla ut till kunderna.

Deras elektriska småbil för staden beskrevs då som en bil som designas och utvecklas genom öppenhet och patentfrihet, med hög kvalitetsnivå och organiska material samt som ska vara klimatsmart genom hela bilens livslängd, från bilens första till absolut sista andetag. En Uniti sägs generera 88 procent mindre koldioxid under sin livslängd än en (motsvarande?) bil med förbränningsmotor och 75 procent mindre koldioxid än många av dagens elbilar.

Redan nu går det att förboka Uniti på MediaMarkts webbplats där de kräver 1 399 kronor för få ett exemplar av bilen bokat i ditt namn. I nuläget ska de ha fått in omkring tusen förhandsbeställningar.

145 000 kronor börjar priset på och då är det grundversionen med två säten som gäller. Om man som elkund hos Eon köper en Uniti ingår i priset dessutom kostnadsfri uppladdning via solenergi, dock inte hur mycket som helst utan vad som räknas som normal förbrukning (hur mycket det är återstår att se).

Bland annat att den ska kunna väljas med två, fyra eller fem säten, att den har 22 kWh-batterier som räcker upp till 30 mils körning samt att den har ett löstagbart batteri som man kan ta med sig var som helst och ladda via ett eluttag för upp till tre mils extra körsträcka, att snabbladdning med AC-laddare finns vilket möjliggör full laddning av batteriet på 3 timmar och 10 minuter, att en DC-laddare ger 20 mils räckvidd efter 30 minuters laddning, att den kan laddas induktiv (sladdlöst) och att 0-80 km/h går på 3,5 sekunder medan toppfarten, med sportläget aktiverat, är 130 km/h.

http://teknikensvarld.se/svenska-elbile ... psis-anp-3

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#484283 Zalman må hänvisa till hur många länkar som helst som sjunger elbilens lovsång, dock måste man vara ganska naiv om man går på all den förtäckta reklamen.
För övrigt är det troligtvis inte personbilsdiesel som är den största eller näst största boven när det gäller kväveoxider.
Borde i första hand vara ifrån den tunga trafiken och inte minst sjöfarten men även från fabriker/industrin.
I dag går det minst lika många lastbilar som personbilar sträckan Malmö - Sundsvall och varje lastbil drar minst 5 ggr mer diesel som personbilen, dessutom är många personbilar bensindrivna.
Är lite av att sila myggen men svälja elefanten :mrgreen:
Var för en tid sedan, ett förbud mot dieseldrivna personbilar i Oslo ändå minskade inte innehållet av kväveoxider i Oslos luft - låg visst en brännoljedriven båt i Oslos hamn :grin:
För övrigt håller jag HELT med Zalman när det gäller halterna av försurade ämnen i luften, de har ökat markant de senaste åren, man märker det bl.a på taktegel, gångplattor men inte minst på vitmålade staket som bara efter något år är gröna, hjälper dock lite med att blanda in glykol i målarfärgen.
Dessutom är ett förbud av dieseldrivna bilar en utopi, ingen regering slaktar en ko som mjölkar bra, däremot försöker en regering mjölka ut så mycket som möjligt.
Vill verkligen Sveriges regering att vi ska ställa alla dieselbilar skulle den säkert införa en skrotningspremie på låt oss gissa 100 tkr för varje skrotad dieselbil i stället för att erbjuda en miljöbilspremie åt elbilar.
För att något år senare höja elskatten/avgifterna med några hundra %. :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484294 Elbilen kan spara tusentals kronor om året – och är mindre än hälften så dyr att serva

Vad skulle du göra om du sparade 6.400 kronor om året, eller 530 kronor i månaden? Den frågan ställer sig organisationen Union of Concerned Scientists i en ny rapport.

Beroende på var bilägaren i USA bilköparen befinner sig sparar hen mellan 3.700 och 8.900 kronor om året på att byta till eldrift.

Att elbilar också kan vara billigare att serva och reparera än motsvarande bensinbil. Elbilen Chevrolet Bolt jämförs med bensinbilen Chevrolet Sonic, och bensinbilen var mer än dubbelt så dyr att serva som elbilen: 8.200 kronor mot 21.000 kronor för de första 24.000 milen.

Om vi räknar med en årlig körsträcka på 1.500 mil blir det 16 års bilägande tills bilen körts 24.000 mil. Under den tiden sparar elbilisten alltså 6.400 kronor om året – det blir 102.400 kronor. Lägger vi till serviceskillnaden mot bensinbilen blir det 115.200 kronor – 7.200 kronor extra om året eller 600 kronor extra i månaden varje år i 16 år.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... att-serva/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#484301 Går det att få någon kommentar av Zalman :grin:

Färjetrafiken stor bov
Personbilar stod för totalt knappt 24 000 ton kväveoxidutsläpp under 2016, varav dieselbilarna stod för 19 000 ton. Den internationella sjöfarten stod samtidigt för drygt 120 000 ton.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#484305
jannee skrev:Går det att få någon kommentar av Zalman :grin:

Färjetrafiken stor bov
Personbilar stod för totalt knappt 24 000 ton kväveoxidutsläpp under 2016, varav dieselbilarna stod för 19 000 ton. Den internationella sjöfarten stod samtidigt för drygt 120 000 ton.

Går helt säkert att få en kommentar, men troligen en vinklad sådan så det i slutändan är dieselbilarnas fel iaf :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).