DavidS skrev:Zalman skrev:pg-mannen skrev:Buy an electric car, they said......
“Buy an electric car, they said......”
En fråga jag får, klarar en elbil en riktigt vinter?
En rutt jag körde med min elbil var Sundsvall-Östersund(kundbesök 1) Laxviken(Föllinge kundbesök2) Östersund- Sollefteå(kundbesök 3) Örnsköldsvik-Umeå.
Enligt Eniro är det en resa på 10 timmar och 10 minuter, 725km.
Det var den 23 november och FRUKTANSVÄRT dåligt väder! Såg 5 avåkningar, inklusive en plogbil. Det ömsom spöregnade, var snöblandat regn till rent snöfall.
Som sämst var det upp till 20 cm snöslask på väldigt spårigt underlag, maxfart 40kmh, eftersom bilen gick mest på tvären. Men med 4WD och möjlighet att hissa upp bilen med luftfjädringen så gick det, med min gamla Toyota hade jag helt enkelt kört fast.
Trots att jag kör mycket i Norrlands inland i tjänsten, i alla väder, så var detta det värsta vädret på flera år.
Fast jag är övertygad om att personerna som frågade detta vet att bilen går att köra i nollgradigt väder som det verkar vart denna dag. Dom undrade givetvis hur den funkar en hel vinter med temperaturer på -10 till -30 grader. Det fattade nog du också, men du slingrar dig värre än en politiker.
SVAR:
Visst minskar kylan räckvidden, körde i lördags och det tar ca 1 mil extra vid kallstart, dels för att kupen ska vara varm när man kommer till bilen, dels drar den lite extra första 5-10km.
Körde en mil så batteriet blev varmt, nollade trippmätaren och körde ca 4 mil i -12 grader, snittförbrukningen blev 2,18kWh/per mil, har ett batteri på 75kWh. Har en snittförbrukning på 2,00kWh/per mil på knappa 3000 mil sedan i mars.
Har dock aldrig laddat hemma ännu så det blir onödigt mycket kallstarter.
Men visst skulle jag vilja testa i -25 till -30 grader. Kör ju sträckan Östersund-Umeå ofta.
Finns ännu inte så många laddare på den sträckan. Dock har Volvo 2 laddare i Sollefteå på 22kW,
där man laddar gratis. Finns på uppladdning.nu.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 25bf9c43eb