Motorsåg och handhållet

ASPEN

79 inlägg 21528 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#481667 :lol: :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#481752 På för middagen var jag ute en sväng för att kvista denna:
IMG_3767.JPG


Kör mack i hqv 435 går förträffligt.
Avgaser? Minimalt i min näsa.
När jag äntrade King Qward å åkte hem slog det mig, vilka avgaser den avger.
Tacka sjutton för det, kör ju på mackbensin!
Vad har ni i era ATV:n???
Aspen 4?????

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Kullens mek  
#482796 Aspensoppan är mindre miljövidrig, å den funkar utmärkt för mina hva sågar. Jovisst lite justering har behövts, men när jag rev ner min 357 så var där inte mycket sot kvar.! Å de bara efter ca 6 tankar.

Sen kan ju priset diskuteras förvisso.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

halvproffs  
#482837 @knaggen då? Var är han? Har han fått för mycket avgaser i lungorna. Brukar ju tända till när det blir tal om alkylatbensin.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

Hema  
#482957
MDin skrev:På för middagen var jag ute en sväng för att kvista denna:
IMG_3767.JPG


Kör mack i hqv 435 går förträffligt.
Avgaser? Minimalt i min näsa.
När jag äntrade King Qward å åkte hem slog det mig, vilka avgaser den avger.
Tacka sjutton för det, kör ju på mackbensin!
Vad har ni i era ATV:n???
Aspen 4?????

Japp, den står stundtals på tomgång, när jag ska vinscha in stockar eller motsvarande och vill då ha så bra arbetsmiljö som möjligt.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#483295 Såg i en annan tråd att ngn fick problem med ATV:n vid -9 gr. Gick inte att starta. När det bar varmare ute funkade det med Aspen. Det vore snopet att bli stående när man ska ploga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

totte  
#483394 Det är troligen kondensvatten som är problemet. Finns ingen etanol i Aspen, så en slurk K-sprit i tanken är nog en bra idé.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

ÅsaNisse  
#483913 Jag har kört aspen 2T några veckor nu i mina motorsågar och konstaterade att jag var tvungen att justera upp tomgången för de bara ville stanna. Nu var det ju soppatorsk på aspen idag så det blev en skvätt hemmablandat som stod kvar i ena av dunkarna. Direkt så blev det att plocka fram skruvmejseln och justera ned tomgången för att få stopp på kedjan. Det är tydligen bättre klös i mackbensinen och jag kan nog påstå också att det går åt mera aspen med tätare tankningar. Någon som har samma erfarenhet??

Avatar Fallback

Re: ASPEN

jannee  
#483965 Vad som är sant vore väldigt intressant att veta.
Finns det någon på detta forum som testat vilka soppa som varar längst.
ÅsaNisse tror tydligen på mackbensin och jag är benägen att hålla med, men...
Hörde för någon dag sedan om en som provat vilken skillnad det var på räckvidden med olika sorters bensin och Aspen.
Enligt den som provat gick hans Volvo XC60 kortast sträcka på 95 oktan bensin, nästan 10 % längre på samma mängd 98 oktan men över 10 % längre på Aspen än på 98 oktan.
Till saken hör dock att han var försäljare av just Aspen :mrgreen:
Finns det någon oberoende test av just detta?

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#483975 Jag skulle nog vara MYCKET tveksam att tanka min XC60 med aspen, bara priset avskräcker[emoji33] Å risken att bli stående på väg till ett uppdrag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#483997 Visst blir drifttiden något längre med macksoppa.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: ASPEN

tallen100  
#484000 Å nog är det bättre klös i grejorna oxå 8)

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#484001 Något kanske, men här kan vi utläsa att motorer som är konstruerade för 95 oktan får LÄGRE effekt om de tankas med bränsle med HÖGRE oktantal. Att tanka sågen med 98 oktan är inte enbart bortkastade pengar, effekten blir dessutom lägre.. :ugeek: :mrgreen:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gasoline

Avatar Fallback

Re: ASPEN

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484004
tallen100 skrev:Å nog är det bättre klös i grejorna oxå 8)

Bevisa detta med såg som körs i provbänk!
Innan detta är bevisat så är påstående om mackbensin överlägsna effekt bara ett påstående.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

tallen100  
#484014 Det behöver inte bevisas, jag tycker sågen går bättre det räcker för mej.
Sen får var och en bilda sin egna uppfattning om saken :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).