Skördare

FILMER - Skördare

1272 inlägg 710625 visningar 113 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478375 https://youtu.be/GkOZ1Don6ac


En kort sekvens på en av våra Evor. Denna går i daglig produktion.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

svampbob  
#478380 11 minuter in. Det verkar som att det är dubbla svärd på aggregatet. Varför?


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

8wdHypro500  
#478387 Topp-kap helt vanlig på prossesorer for hel-stam

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Torbjörn Johnsen  
#479182 Här finns en video på ett LogMax 7000 XT som jobbar på avlägg någonstans i Nordamerika. Troligen på den västra sidan. Det är ju intressant att man använder ett CTL-aggregat i metoden. Skidder/lunnare fram till avlägg, kvistning och kapning vid avlägg. Det skymtar en annan maskin en bit in i filmen och det är någon slags lastare som håller ordning på avlägget och troligen (?) också lastar virkesbilen när den kommer. Alldeles i slutet ser man hur skördarn använder toppsågen. Förstår inte riktigt varför men någon kanske vet?


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

adahlm  
#483919 Finlandia-hymnen med några ponssen. Finland100 på onsdagen :-bd

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Torbjörn Johnsen  
#485927 Ny video från Komatsu om 901 XC-skördaren:


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

cr-v  
#491517 Första filmen med drönaren.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

AKKAMAAN  
#491651
cr-v skrev:Första filmen med drönaren.

Tack för en jättebra drönarfilm.
Jag kan inte upphöra att tänka på vilken potential drönare har och kommer att ha rent generellt i skogsbruket.
En sån här videomöjlighet på skördare/skotare är rena drömscenariot för metodutvecklare och utbildare/fortbildare av maskinförare.
Varje naturbruksgymnasium skulle vara beordrade att utvärdera sina skogselever med drönarvideo....
Så mycket mera "avslöjande" än att filma från marken bredvid maskinen....

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Norr  
#506965 Fortfarande vinter uppe i norr med allt vad det innebär. Rensade såglådan ungefär 20 gånger idag innan tålamodet tog slut, därav det konstanta kapandet efter fällkapen. :lol:
Provade spela in en liten videosnutt av våran mycket grova avverkning vi är på just nu, skulle hålla 0,12 men får se vad det slutar på.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506985 Om filmen visar slutavverkning så är det illa ställt med skogen i Norrland:(

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507337
Röjkvist skrev:Om filmen visar slutavverkning så är det illa ställt med skogen i Norrland:(

Var hittar man denna film? Jag ser ingen länk till något? :(

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507338
kjugekarlsson skrev:
Röjkvist skrev:Om filmen visar slutavverkning så är det illa ställt med skogen i Norrland:(

Var hittar man denna film? Jag ser ingen länk till något? :(


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507339
Röjkvist skrev:
kjugekarlsson skrev:
Röjkvist skrev:Om filmen visar slutavverkning så är det illa ställt med skogen i Norrland:(

Var hittar man denna film? Jag ser ingen länk till något? :(


Märkligt jag inte såg det förrän nu när du citerade det då. Tack så mycket!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Norr  
#507391
Röjkvist skrev:Om filmen visar slutavverkning så är det illa ställt med skogen i Norrland:(

Ja det var en ovanligt klen post, det är ett hörn från en gammal avverkning, och när vi ändå är på samma ställe plockas det väl nu då. Men man kan ju undra ibland hur tankarna går när man slutavv såna klena bestånd. Tyvärr är det väl åt det hållet det lutar mer och mer, iaf här uppe. Man kan köra en fin post och när man samtidigt är där plockas gamla hörn som lämnats. Känns som att det är mer regel än undantag. Finns det skog så tas det.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

loppan  
#507443 I en sydlännings ögon så är det en klen andragallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).