Skotare

12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

40 inlägg 20986 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48278 just L200 är väl kända av en hel del motorproblem också , ... och just detta med bränsleförbruknings deklarationer av tillverkare är nog bara att glömma :lol: ... t.e.x så har jag ju som sagt en cheva 6,5td 2500 ..som jag byggt om motorn lite på och chippat så den levererar ca:250-290hp (hemlis) mot 195 som är standard ... och så har jag kört i princip 20 000 mil helt orörd motor förutom mina "modifieringar i insuget o.s.v" .. stor bil .. men jag körde 60 mil längs E4 sist och då drog denna 1,05 ....men lokalt har jag dock sämre koll ..kan tippa på ca: 1,5 l ... men som sagt är det ju RIKTIGA pickisar vi snackar nu .. :lol: :lol:

och åter till skotare ... jag är nästan helt säker på att 886 an väger 16 000kg :lol:

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48279 Är det "nya" modellen av L200??

masterchief skrev:Min skotarentrepeör vägde in sin 6hjuliga rapid med framkedjor på igår.
13500kg.
Mer skrämmande var att han körde upp sin relativt lätt lastade L200 på den kalibrerade fordonsvågen i samma veva.
2700kg :-?
Inte undra den drar diesel.....

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48282
Mangan skrev:22,6 ton maskin och 8 ton last?

Det borde finnas plats för lite nytänkande. :???:

Med de överlaster man pratar om på forumet så går det åt mycket järn, annars
får maskinen dåligt rykte :|

Användarvisningsbild

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

masterchief  
#48283
Engstrand skrev:Är det "nya" modellen av L200??

masterchief skrev:Min skotarentrepeör vägde in sin 6hjuliga rapid med framkedjor på igår.
13500kg.
Mer skrämmande var att han körde upp sin relativt lätt lastade L200 på den kalibrerade fordonsvågen i samma veva.
2700kg :-?
Inte undra den drar diesel.....

Det är inte nya modellen, det är den innan.

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48344 ang. den "ankrade" 890.3 jag såg ..så råkade jag stöta på deras skogvaktare ..och tydligen var detta nåt som alla nyare 890.3 skulle få utbytt , nåt med framdrivningen ..åkmotor förmodligen ? ..såg ut som så eftersom dom verkade ha tömt maskinen på olja .. men att utföra detta i skogen med snöyra o.s.v såg inte så j-vla inbjudande ut i mina ögon .. fy skäms swe-log .. :???:

är det ingen annan 890.3 ägare som kan bekräfta detta problem ? ...eller är det tyst som i graven som vanligt :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48349 En valmet går ju aldrig sönder som det verkar.

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48356
Engstrand skrev:En valmet går ju aldrig sönder som det verkar.


japp! ..det verkar så? ...våran gamla är ju ett undantag i denna fråga , ooops! jag glömde att ta en bild på den gamle :lol: måste bättra mig på foton :oops:
men som du säger så är det j-vligt konstigt att INGEN som läser detta forum kan känna igen detta "servicemeddelande" ... kanske detta måste "tystas ner" i dessa tider :???: .. j-vligt fånigt isåfall ...för fel blir det på allt oas färg .. 8) 8)

Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48776 Jag lovade en översättning på testet med 12-hjulingen.Här följer en "fri"översättning,originalet finns att ladda ner strax ovanför videolänken :lol:


BAKGRUND
pga den minskade ryssimporten tvingas vi i Finland leta möjligheter att kunna utnyttja våra torvmarksskogar på ett bättre sätt,senaste årens vintrar har inte hjälpt upp situationen

Dagens normala maskiner lämpar sej dåligt för att driva torvmark under den tjälfria perioden
Specialmaskiner anses ha för låg kapacitet o är svåra att sysselsätta på vintern
Därför är varianter där befintliga maskiner extrautrustas med extra axlar osv en möjlighet
Sakari Mononens lösning att med hjälp av en extra axel mellan boggierna fäst i bakboggin+en axel längst bak oxå fäst i bakboggin möjliggör användande av ett extra bandpar
Med hydraulisk styrning och tryckackumulatorer kan man anpassa marktrycket till olika terrängvariationer
Vid dikesöverfarter kan man låsa bakdelen
Prototypen är monterad på en äldre Valmet 840 8hjulig

Sid 4 visar bilder på montaget
sid 5 som försöksområde valdes en 10 ha stor myr som normalt skulle vara en vinterdrivning,myren befanns jämn o erbjöd rättvisa förhållanden
Som referensmaskin valdes en Valmet S2 8hjulig med 700 däck

TEKNISKA DATA-----------------------TESTMASKIN---------------------REFERENSMASKIN
Vikt framdel---------------------------9311------------------------------9311
bakdel----------------------------------9115------------------------------6626
totalvikt-------------------------------18426-----------------------------15937
band fram------------------------------1791------------------------------1791
band bak--------------------------------2433(2 par)----------------------1622
totalt med band------------------------22650----------------------------19350
lastförmåga----------------------------10000-----------------------------10000
MÅTT
största längd mm---------------------9750-------------------------------8707
största bredd med band-------------2980-------------------------------2980
lägsta frigångshöjd ------------------520--------------------------------660
motor effekt kW----------------------84---------------------------------94

sid 9 hjul----------------700 26.5 på bägge maskinerna,hjälphjulen på testmaskinen 600 22.5

marktryck med band kPa
fram--------------------------------27,4----------------------------------27,4
bak tom----------------------------15,8----------------------------------20,4
bak 8 ton last---------------------26,8----------------------------------40,1

RESULTAT
I början var testmaskinen överlägsen men redan vid 3 överfarter var dess spårbildning bara 1,2 cm mindre(6,4%),ju fler gånger så jämnades skillnaden ut.
Detta kan bero på att den långa bakboggin blev aggressiv mot marken vid kurvtagning

Diagram på sid 15 visar spårdjup grön är testmaskinen
Testmaskinen borde ha mindre risk att fastna,men vid fastkörning finns risk att hjulen slirar inne i banden eftersom hjälphjulen inte är dragande
Vid dikesöverfarter upptäcktes brister i hydraulikkonstruktionen ,låsningen fungerade inte tillfredsställande,här finns utvecklingsbehov
Konstruktionen gör markfrigången för låg
Det långa baköverhänget begränsade smidigheten
Konstruktionen är fast vilket begränsar maskinens användande i "normala"avverkningar
Bränsleförbrukning på fast mark är troligtvis högre medan på mjuk mark lägre tack vare lite mindre spårbildning
pga lägre fastkörningsrisk kan testmaskinen hålla högre körhastighet,men förlorar i smidighet till referensmaskinen
Krankörning borde gå snabbare med testmaskinen pga stabilare o längre konstruktion

SLUTSATSER
sid 24
-Med den nya bandkonstruktionen kan man klart minska spårbildningen och fastkörningsrisken på mjuka marker
-Möjliggör att köra större last vilket förbättrar lönsamheten
-Konstruktionen var förvånansvärt funktionell trots att den förväntade fördelen vid dikesöverfarter inte uppfylldes,ändring är på G
-Det långa baköverhänget begränsar smidigheten men kan med små ändringar förbättras
-Finns inga klara kostnadskalkyler men fördelarna fås inte gratis
-TOTALVIKTEN PÅ HELA EKIPAGET MÅSTE MINSKAS,EV BÖRJANDE FRÅN ANNAN BASMASKIN :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Piraboin  
#563347 bild på maskinen från Facebook :Olofsfors Inc sida

Användarvisningsbild

Re: 12-HJULIG VALMET Det blir bara värre...

Tokslut  
#563476 Tack för bild och text

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).