Gallring

Skota själv

31 inlägg 16524 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skota själv

rikard_e  
#483438 Allt behöver inte vara ekonomiskt.
Du kan göra det för att du vill och tycker att det är roligt.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skota själv

sundelius  
#483446 Som du ser har frågan många varierande svar men rikard e har rätt :mrgreen:
Ekonomiskt är det omöjligt som glad amatör att slå entreprenören om man inte som hlb är pensionär och kan jobba gratis :-bd
Ändå ämnar jag gör precis som denna av ålderdom vise herre, det finns så mycket mer än kortsiktig vinning i skog. Att kunna köra ut när förutsättningarna är dom rätta och välja den väg som skapar minst åverkan på marken är viktigast för mig och det är inget entreprenören har tid att ta hänsyn till tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

hlb  
#483469 Nej Sundelius, jag behöver inte jobba gratis, jag har ju ett par hundra i timmen för min egen del. Sedan är det en annan sak att efter det att sossarna höjde min pensionärsskatt med 10%, blir det ingen skatt alls från min sida. Det finns ju alltid avdragsgilla saker man behöver i ett skogsbruk.
Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

bgl  
#483475 Inte bara en fråga om kronor för stunden!
Allt som görs på en skogsfastighet ger ytterst påverkan på fastighetsvärdet. Även om man idag inte ser någon försäljning av skogen inom överblickbar tid är varje god åtgärd en investering.
En erfaren fastighetsvärderare som brukar ringa mig när någon fastighet på trakten kommer ut till försäljning för att få lite lokalt "skvaller" har flera gånger gett mig visdomsord. En gång när en fastighet där större delen av skogen var 30 till 50-årig självföryngrad tall kom att säljas för ett mycket högt pris, konstaterade han att: när spekulanten ser långt in i skogen mellan de framröjda/framgallrade stammarna och inte ser några körskador, då kommer stora plånboken fram.
Värdet av skonsam skotning vid rätt tidpunkt blir alltid större än den ökade kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

axwell  
#483534
hlb skrev:Re: Skota själv
av hlb » Idag, 06:57
Nej Sundelius, jag behöver inte jobba gratis, jag har ju ett par hundra i timmen för min egen del. Sedan är det en annan sak att efter det att sossarna höjde min pensionärsskatt med 10%, blir det ingen skatt alls från min sida


När hände det här, nu under helgen ?
En nyhet för mig som är van vid att den borgeliga alliansen började att negativt särbehandla pensionärer redan för ca. 10 år sedan.
Sedan har alla riksdagspartier inför valet lovat att utjämna den orättvisan att innehållen lön skall beskattas hårdare.

Inget parti har infriat det löftet om man inte räknar den skymfande 50-lappen/mån som sossarna kom med 1 år sedan.

SD har lovat mest men har visat sig vara effektivast i att inte infria det.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483542 Hade en större förstagallring för drygt 10 år sen.
En 1070 stod för gallringen o jag tog skotning, var en väldigt körning och tiden var flextid jag hade från jobbet :D

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

svampbob  
#483545
axwell skrev:
hlb skrev:Re: Skota själv
av hlb » Idag, 06:57
Nej Sundelius, jag behöver inte jobba gratis, jag har ju ett par hundra i timmen för min egen del. Sedan är det en annan sak att efter det att sossarna höjde min pensionärsskatt med 10%, blir det ingen skatt alls från min sida


När hände det här, nu under helgen ?
En nyhet för mig som är van vid att den borgeliga alliansen började att negativt särbehandla pensionärer redan för ca. 10 år sedan.
Sedan har alla riksdagspartier inför valet lovat att utjämna den orättvisan att innehållen lön skall beskattas hårdare.

Inget parti har infriat det löftet om man inte räknar den skymfande 50-lappen/mån som sossarna kom med 1 år sedan.

SD har lovat mest men har visat sig vara effektivast i att inte infria det.


Det är olika saker ni diskuterar. Hlb syftar på är att arbetsgivaravgiften på pensionärer höjdes rätt rejält. Avgifter som inte ger något alls tillbaka till pensionärerna. Det Axvell syftar på är jobbskatteavdraget som endast dom som jobbar får göra.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483546 Har nog kört en femtontusen m3 med den gamla Gremon jag köpte för fem år sen. Så sett så har jag skotat för bortåt en miljon. Soppa för kanske 150' har det väl gått åt och skruvar och muttrar för kanske 100'. Men jag får nog i stort sett tillbaka pengarna om jag säljer den. Tiden ja, något jobb lär man aldrig mer få ändå så alternativet är väl att sitta vid köksfönstret och tycka att det är för ruggigt för att manuellhugga.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

röjar kalle  
#483591
Skogsola skrev:Har nog kört en femtontusen m3 med den gamla Gremon jag köpte för fem år sen. Så sett så har jag skotat för bortåt en miljon. Soppa för kanske 150' har det väl gått åt och skruvar och muttrar för kanske 100'. Men jag får nog i stort sett tillbaka pengarna om jag säljer den. Tiden ja, något jobb lär man aldrig mer få ändå så alternativet är väl att sitta vid köksfönstret och tycka att det är för ruggigt för att manuellhugga.
:-bd
Skogsola skrev:Har nog kört en femtontusen m3 med den gamla Gremon jag köpte för fem år sen. Så sett så har jag skotat för bortåt en miljon. Soppa för kanske 150' har det väl gått åt och skruvar och muttrar för kanske 100'. Men jag får nog i stort sett tillbaka pengarna om jag säljer den. Tiden ja, något jobb lär man aldrig mer få ändå så alternativet är väl att sitta vid köksfönstret och tycka att det är för ruggigt för att manuellhugga.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

hlb  
#483600 Axwell. När det gäller politik är mina läppar förseglade, men jag anpassar mig, som nu när man ska dela ut gratis halkskydd för skor till alla över 70. Jag som är snart 74 kommer att buga och tacka även om jag har skruvdubb i stövlarna. Ett bra tips när man winschar med Hypron är att spänna wiren och ha den som ledstång när man går hem till maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

hlb  
#483601
hlb skrev:Axwell. När det gäller politik är mina läppar förseglade, men jag anpassar mig, som nu när man ska dela ut gratis halkskydd för skor till alla över 70 i Älmhults kommun. Jag som är snart 74 kommer att buga och tacka även om jag har skruvdubb i stövlarna. Ett bra tips när man winschar med Hypron är att spänna wiren och ha den som ledstång när man går hem till maskinen.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

snurra  
#483610 Ingen politik men hur mycket tar ni betalt när ni sitter vid köksbordet och räknar, jag tar tusen kronor timmen

Avatar Fallback

Re: Skota själv

husqvarna_med_sthil  
#483614
källshult skrev:Hade inte tvekat att skota ut själv. Har kört ut slut arvekning efter Skördare. Har man utrustning så ska det används och inte stå och samla damm. Är man intresserad av skog och maskiner så är det bara att köra vad ska man annars göra på sin fritid. Ligga på soffan och glo på fotboll och dricka öl nej inget för mig


Gillar din inställning och håller med dig likväl :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

generationsskifte  
#656482 Bumpar en gammal tråd.

Men går det få någon ekonomi i att skota själv cirka 9 hektar mestadels förstagallring? Jag och farsan kommer ha tillgång till två traktorer med vagnar, om vi inte hunnit köpa en skotare om man få drömma lite 😉

Vi är lite inne på att ta dit en Malwaskördare när detta blir aktuellt. Är det någon som har erfarenhet när det gäller deras skördade?

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

rejser  
#656489
generationsskifte skrev:Bumpar en gammal tråd.

Men går det få någon ekonomi i att skota själv cirka 9 hektar mestadels förstagallring? Jag och farsan kommer ha tillgång till två traktorer med vagnar, om vi inte hunnit köpa en skotare om man få drömma lite 😉

Vi är lite inne på att ta dit en Malwaskördare när detta blir aktuellt. Är det någon som har erfarenhet när det gäller deras skördade?


Det beror väl på om du har avbetalning på skördaren och om du har tur eller inte med att köra sönder den.
Tar skotningen från annan inkomst?
För om det inte tar från någon annan inkomst så är det ju skotnings-avgiften - kostnader.
Däremot så är dom som kör mest troligt väldigt mycket snabbare.
Samma när man funderar på att manuellhugga själv istället för att ta in en skördare en dag.
Vi hade 80 vindfällen (kanter på 2 kalhyggen), tog en skördare en dag att röja och aptera, skotare 2 dagar att skota och sortera. Slutade på 16.000 med alla kostnader för framkörning osv. (dom var i området redan, men väldigt bra pris).
Jag hade ju fått jobba i veckor för att ta 80 vindfällen, många hängande och farliga. Sedan ska man inte glömma dom träden som var skadade av alla fällen.... Fick vara med och manuell-hugga några träd, eller fälla och ta dom första grövsta delarna.
Bättre blev det fan också.
Skotarföraren var rutinerad, körde inte sönder något och plockade allt i små högar.

Så vad är din tid värd, och hur mycket är dom mjuka värdena i att göra det själv. Som nöjet och familjetjobbet. Ha en skotare är ju roligt också.

Öppnade ögonen lite för mig att det inte blir så dyrt.

Sedan är det ganska omständigt att hålla koll på alla regler runt certifiering och hur du ska jobba med skotaren för att behålla den.
Vi hade precis ute en oväntad inspektör och fick biverkningar av hur vi själva hade kört även vi i princip kört utan körskador tänkte vi.
Men hade passerat några saker vi inte fick, djurstigare och annat, lagt lite grot fel.
Många tänker ju, "Behöver ju inte cert om jag gör det själv". Praktiken nej, men man behöver all kunskap som cert innebär.
Kontroll sker inte ofta. Har man sin skogsbruksplan ägd av ett företag som t.ex. Södra så kontrollerar dom i princip bara sina egna arbetare. (tappar man sitt cert så vägrar många ju köpa virket).

Nu ska jag inte spåra ur på certifiering, kärt hatämne för mig. Gillar certifiering och den kunskap som den för med sig med kunniga från hela världen som ser på skog och jordens framtid. Är arg för att det missköts så så att det i princip är ett hån.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).