Skogsröjning

Företags start...

18 inlägg 8027 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Företags start...

BettulaNana  
#48304 Vi är tre kamrater som är i planeringsstadiet för att starta upp ett skogsvårdsföretag. Planen är i kort att bilda ett handelsbolag, köpa tre begangnade sågar och ta på oss lite röjning hos norra skogsägarna. Då alla vi tre pluggar på heltid är målet med företaget endast att dryga ut studiemedlet...

Vi är rätt pålästa i nuläget och nästan redo att köra i gång men jag tänket höra om ni har några tankar, funderingar eller erfarenher som ni vill dela med er?
Det är ju som känt bekvämare att lära sig av andras misstag än egna...



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Företags start...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48305 Om ni tre ska vara ute tillsammans så är 3 begangade sågar ganska riskfyllt, viktigt att ha någon reservsåg isåfall! Kolla upp med norra skogsägarna och facket vilka ni troligtvis kommer behöva göra ett hängavtal med...

Avatar Fallback

Re: Företags start...

Axl  
#48342 Nu kommer ni ju kanske inte att några lån men bildar man handelsbolag blir man solidariskt betalningsskyldig för de andra dvs om någon av dom andra drar med pengarna så kan kronofogden komma hem till dig och ta allt du äger. Se till så att ni har ordentliga papper skrivna så det inte finns något utrymme för att bli osams om pengar.

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48424 Vad är fördelen med HB jmfr varsin enskild firma?
Jag skulle inte ha firma med nån annan, knappt ens mig själv ibland.
Varför inte bilda varsin EF och låta de andra två fakturera den tredje
så får kunden bara en faktura från honom, enklare för kunden.
Extrasåg har jag med mig jämt även fast jag har nya.

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48434 Det som är svårt med enskilda firmor är att det blir svårare att få jobb hos skogsbolagen, sen blir det ju också lite mer pappersjobb med företagen som dessutom itne har så stor omsättning.... Men det e klart finns ju fördelar med att ha det själv också...

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48464 Det är inte tillåtet heller att ha EF med bara en uppdragsgivare, har ju varit mycket snack om det länge, jag har själv "diskuterat" med skogsfacket om det absurda i deras tänkande. Kolla in paragraf 2 i skogsavtalet.

Avatar Fallback

Re: Företags start...

Skogsmullle  
#48520 hej går på naturbruksgymasiet södra viken och har en EF och röjer på ledig tid.. kolla igenom och läs på om de olika företagsformerna och kolla vad som passar er..

jag köpte en ny såg när jag började för ett år sedan och sedan har jag farsans såg med som reserv. det är snart gjort att det går sönder något som tex virer och sånt..

sedan från mig till er lycka till i småskogen :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48523
Palms skrev:Det är inte tillåtet heller att ha EF med bara en uppdragsgivare, har ju varit mycket snack om det länge, jag har själv "diskuterat" med skogsfacket om det absurda i deras tänkande. Kolla in paragraf 2 i skogsavtalet.

Vår fina regering har ju gjort det lättare att få F-skatt även med endast en uppdragsgivare
så jag förstår inte hur nån skulle kunna stoppa det?

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48541 Så länge regeringen inte går in och suddar bort paragraf 2 i skogsavtalet kommer facket inte att låta en EF utan anställda (helst 2) att existera om man har en huvuduppdragsgivare.
Har man inga anställda så går facket på uppdragsgivaren pga anställningslika förhållanden och tycker att ensamföretagaren ska anställas, oavsett om han själv vill det eller inte. Facket kan man inte gå runt i det läget, oavsett vad regeringen tycker.

Det här gäller alltså endast de företag som följer skogsavtalet, och det är ett krav från alla stora bolag som lägger ut röjning att deras entreprenörer följer detta avtal genom hängavtal eller riktigt medlemskap i SLA tex.
Har man anställda så måste man ha detta avtal för annars kan de sätta den enskilda firman i blockad oavsett om de anställda är medlemmar i facket eller inte.
Om man bara röjer åt privata skogsägare som inte kräver att firman de anlitar ska följa gällande avtal så går det nog bra att göra som du skrev tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48549 Facket borde tänka sig noga för innan de stoppar en företagsetablering.
Det är enormt mkt badwill för facket om de tvingar folk i arbetslöshet
för nån osmidig paragrafs skull.

Avatar Fallback

Re: Företags start...

Skogsmullle  
#48606 Om man bara röjer åt privata skogsägare som inte kräver att firman de anlitar ska följa gällande avtal så går det nog bra att göra som du skrev tidigare.[/quote]



jag kör nästan bara åt privata skogsägare och har i stort sett aldrig samma uppdragsgivare


:o :o

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Torparn79  
#49646 jag reagerade oxå över risken med HB.
kör enskild firma var och en sedan startar ni ett sk Enkelt Bolag som ni fakturerar ut ifrån, det blir lite mera administration men då är ni ju tufri om nå´t går "åt skogen"
sen finns det en viktig bit i det hela, försäkringar och avtal.

Avatar Fallback

Re: Företags start...

BettulaNana  
#50807 Nu blev det ett HB, med ett riktigt kompanjonsavtal, inga lån, nästan inga fasta kostnader och en ordnad bokföring anser vi att "risken" är nära obefintlig...

Som jag tidigare antydde är vi alla tre studenter och tro det eller ej men studentlägenheter har inte tillfredställande förrådsutrymmen för ett gäng röjsågar... Att hyra ett förråd kostar lite för mycket i vår smak (ett par tusenlappar i månaden), att hyra garageplats funkar men är ju inte heller biligt. Så nu letar vi ett ställe utanför stan (Umeå) att ställa släpvagnen på...

Är det nån som har en bättre lösning? tips på billiga förråd? Billig plats att ställa släpvagnen på utan att man ska vara rädd att bli av med den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50817 Hyr en plats hos en bonde i nån by så får ni tillgång till verkstad åxå.
Kanske kan göra arbetsbyte för hyran?

Användarvisningsbild

Re: Företags start...

Torparn79  
#50820
Slurfi skrev:Hyr en plats hos en bonde i nån by så får ni tillgång till verkstad åxå.
Kanske kan göra arbetsbyte för hyran?


har ni bra koll på trakten så kan ni ju lyssna hos dom som har sämst skötta röjskogar... :lol:

lycka till grabbar och hoppas att ni håller sams, jobb finns ju bara tiden räcker till åt er..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar