Gallring

Skota själv

31 inlägg 16517 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skota själv

Niklas hugo  
#483345 Hej
Kan det bli lönsamt att skota en gallring 2:a själv?
Har skogstraktor "arv" efter svärfar, med huggarvagn med mowi kran .
Ca 4ha stort .



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skota själv

Blivande snickare  
#483347 Det enkla och tyvärr kanske lite bittra svaret är nog nej.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

jannee  
#483348 En skotare kostar väl ca 30 kr/m3fub, sedan får du räkna själv hur mycket du hinner och om du måste ta ledigt från jobbet.
Visst är det lönsamt om du har prylarna och har fritid över.
Då är det bara diesel och slitaget som belastar din utkörning
Många av mina bekanta som har traktor med huggarvagn brukar leja in en skördare för avverkningen därefter kör de ut virket själva.
Å andra sidan är vi sparsamma Smålänningar som INTE värdera vår arbetstid. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skota själv

Niklas persson  
#483366 Nja, 30:-/m3 för 2:a gallring räcker inte långt...

Avatar Fallback

Re: Skota själv

tallen100  
#483369 Är det vettig terräng för en jordbrukare med skogsvagn, så är det väl helt klart lönsamt att göra det själv om grejor och tid finns.

Avatar Fallback

Re: Skota själv

4bikes  
#483370 Om kjøreskader er et tema kan det være veldig bra att skota själv. Jag foredrar det even vid slutavvirkning.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

Traktordave  
#483378 Roligt om inte annat.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

hlb  
#483380 Jag har skotat några tusen mfub själv de senaste åren, även slutavverkning. Klarar 12-15 mfub/tim. Tycker jag, som pensionär, har hygglig lön för mödan och som bonus slipper jag körskador. Traktor och vagn används till annat sommartid, vilket håller nere avskrivningarna.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

källshult  
#483381 Hade inte tvekat att skota ut själv. Har kört ut slut arvekning efter Skördare. Har man utrustning så ska det används och inte stå och samla damm. Är man intresserad av skog och maskiner så är det bara att köra vad ska man annars göra på sin fritid. Ligga på soffan och glo på fotboll och dricka öl nej inget för mig

Avatar Fallback

Re: Skota själv

mrvimek  
#483391 Helt klart att man skota ut själv och ända ja lejer är skördare och vid slutaverkning få då även leja skotning

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

Kallkällene  
#483399 Klart man ska köra själv om man har möjlighet, får ta tiden till hjälp som norskarna säger.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483415 Beror precis på... förra säsongen fick jag hugget en 150m3 eller så andra gallring och körde själv, nu i veckan så var samma entreprenör i trakterna igen då blev det bakänden på det andra skiftet som åkte med (ungefär samma volym) men just nu har jag inte möjlighet att köra själv samt att det är nästan 2 mil att köra runt...
summa summarum ska inte nöjet och tillfredsställelsen med själv verksamhet underskattas men ibland så går praktiken före

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

machonisti  
#483429
1512159763_bild0185.jpg

Ämnar köpa ut min syster då vi ärvt denna maskin efter pappa som gick bort för flera år sedan.
Det är dyrt att hålla igång en skotare men anledningen nämnde hlb.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

hlb  
#483435 Har nog sagt förut att jag är lite avundsjuk på din maskin machonisti, men man får inte ha oflyt med reparationer.

Användarvisningsbild

Re: Skota själv

machonisti  
#483436
hlb skrev:Har nog sagt förut att jag är lite avundsjuk på din maskin machonisti, men man får inte ha oflyt med reparationer.

Bytte packningar i svängcylindrarna på kran förra helgen. Märkte att en bult var knäckt i kranfoten, en av sex. Hade kunnat gå åt he...te. Blev att köpa nytt: 12.9 M 24 det finns alltid nåt att fixa :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).