SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Trädslag

Hybridlärk kan halvera omloppstiden?

3 inlägg 8591 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hybridlärk kan halvera omloppstiden?  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#483314 Jag har haft nöjet att vara med på ett gallringsseminarium arrangerat av SLU vid Tönnersjöhedens försökspark i Halland. En av punkterna var ett besök i ett 32-34 år gammalt trädslagsförsök med Hybridlärk, Sitkagran och vanlig gran. Alla tre trädslag hade både ogallrade och gallrade ytor. Det som var mest extremt här var Hybridlärkens enorma tillväxt.

Den lärkyta som gallarts hårt (bilden nedan) med tre starka låggallringar hade idag ett bestånd med en Medeldiameter på 30 cm i bröstöjd och en Övre höjd på 27,7 meter. Förrådet var idag 286 m3sk och stammarna hade väldigt fin kvalité. Spikraka och finkvistiga. Totalt har beståndet producerat mer än 580 m3sk på 32 år, 16,8 m3sk/ha och år i genomsnitt.

1512118799_fullsizeoutput_235c.jpeg


1512118798_p1030151.jpg


Den ogallradde lärkparcellen såg inte trevlig ut. Mycket självgallring och virke på marken och sämre kvalité på stammarna. Redan efter 32 år har nästan 90 m3sk självgallrats och dött i beståndet så lärken kräver gallring. Trots det stod här kvar 532 m3sk/ha.

En parcell som hade gallrats mer normalt (3 starka låggallringar) hade ett högre förråd (343 m3sk/ha) men något lägre medeldiameter (26,9 cm) men nästan samma ÖH (27,5 m). Här hade medeltillväxten varit 18,4 m3sk/ha och år.

Ståndortsindex beräknades till G38 så det var onekligen bra mark. I princip kan man säga att hybridlärken halverar omloppstiden på en sådan här mark jämfört med granen. Med 30 cm i brösthöjdsdiameter skulle det ge att fint timmerutfall om det avverkades idag men det skulle säkert utvecklas bra i ytterligare några år. Hybridlärkens tillväxt kulminerar dock ganska tidigt.

Sitka
När de gäller de andra trädslagen, Sitka och vanlig gran, så är dom "slow starters" jämfört med lärken. De kommer sig allt eftersom i tillväxt men fram tills nu är det skillnad mot lärken.

Det gallrade sitka-beståndet (2 starka gallringar) har nu 245 m3sk/ha och en medeldiameter på 19,5 cm, Övre höjd 19,6. Årlig medeltillväxt fram till nu har varit 10,4 m3sk/ha och år på 34 år. OBS att Sitkan har två år högre totalålder p g a plantåldern (4 år). Den ogallrade sitkaytan hade hela 502 m3sk/ha i förråd men då var det tätt som en djungel och många klena stammar. Dock har den inte börjat självgallra ännu i någon större omfattning trots 3267 stammar/ha!

1512118798_p1030146.jpg


Gran
Även granen hade gallrade och ogallrade parceller. Två ytor hade gallrats, båda med två hårda gallringar, och en yta var ogallrad. De båda gallrade ytorna höll 273 resp 304 m3sk/ha och har hittills haft en medeltillväxt per år på 12,6 resp 13,8 m3sk/ha och år. Medeldiametern var 19,7 resp 17,3 cm och ÖH 20,7 resp 19,0 m. Den ogallrade granparcellen hade idag 400 m3sk/ha och här kunde skönjas en begynnande självgallring.

Noteras bör att det här är uppgifter från enstaka ytor och att det behövs resultat från ett bredare underlag för att dra allt för långtgående slutsater. Men helt klart är att hybrislärk med rätt skötsel kan snabba upp omloppstiden rejält på bördiga marker.

1512118797_p1030144.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hybridlärk kan halvera omloppstiden?

Roffen  
#483315 Meget interresant - men hvordan vil pris sannsynligvis bli ved sluttavvirkning for hybridlärk?

Användarvisningsbild

Re: Hybridlärk kan halvera omloppstiden?

Torbjörn Johnsen  
#483320 Jag har ingen aning Roffen. Det finns förhoppningsvis någon som vet mer om det här på forumet? Rakt och finkvistigt timmer borde det ju gå att hitta en bra avsättning för. Det finns några mindre sågar som sågar lärk i Sverige. Virket är uppskattat som trallvirke som inte kräver impregnering. När det gäller massaved är jag osäker. Finns säkert någon tråd om det här på Skogsforum också skulle jag gissa men hittade ingen bra just nu.

Lärk Timmer

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).