Traktorer och processorer

Traktor för jordbruk o skog.

31 inlägg 34480 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48286 Hejsan på er. Tack för ett suveränt bra forum. Jag tänkte köpa en ny traktor för jordbruket o skogsbruket. Jag har en 6 tons huggarvagn med kran som ska gå efter i skogen. Jag kör inte så mycket så jag kan stå ut med att inte ha vändbar förarplats. Jag har varit inne på Valmet 405 el. 455. Mf 675 el 690. Vad tycker ni om dom traktorerna eller har ni andra intressanta modeller. Den ska oxå lyfta en 3 skärig växelplog. Kör nu med en Bm 650. Vill ha något modernare o med synkad låda.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48291 Maxpris?
Frontlastare?
4WD?

Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48299 Först och främst är ju en 3-skärig växel ganska tung, se så du inte köper för liten traktor.

Jag tycker det är viktigt att kolla på priset då man köper beg.

Man kan tex få en 675 och en 375 för samma pris, men en 375 är bättre och modernare än 675:an.

MF 600-serien är en hyffsat modern traktor, plant golv dock med golvspakar, snabb hydraulik(60l/min), ok lyftkapacitet mm, detta var MFs "top of the line" under början av 80-talet innan 3000-serien tog över

Finns med 2 olika växellådor, antingen 12-4 Multipower(snabbväxel) eller 12-4 Syncro 12(istället för snabbväxel så har man en extra mekanisk hög/låg).

Syncro 12 har jag även i 365:an och tycker den är kanon, 1:an och backen är dock osynkad.

Ska du köpa MF ska du kolla på 600, 300 och 3000-serierna.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

jonko  
#48303 Vi har en 455 som vi köpte ny runt -89 och det är troligtvis den bästa traktorn jag vet (även jämfört med vår nyinhandlade A92)!
Den är en aningen lätt, vi har nu en 3skärig kvernland med sidojust som väger massor (troligtvis inte mera än vändplog) och det är nära att det är för tungt, till på det så är det då svårt att få den att gå rakt...
Valmet generellt så lyfter inte så högt i 3p, jag vet inte vad du har för plog och hur den fungerar men det kan vara bekymmer har jag förstått på andra!

vi har haft den sen ny då och den har gått ca 20ha åker sommartid och skog vinter med lunningsgrip och till det så har den varit helt super just pga storleken och känslan! växellådan är bland de bästa jag smakat på, det är mekaniskt och exakt, inte massor av gummibussningar som tar bort känslan...

Det som har hänt med vår på de ca 8000tim som den nu gått är att bakhjulslagren är bytta vid ca 6000 och kopplingen vid ca 6001h :surp: vi fick jus och just ihop den, mitt i potatistiden (kom ca 3ha) så gick en arm av i kopplingen som styr PTO och det resulterade i att kraftuttaget snurrade konstant. ((3p lyftmekanismen pajja en ggr under garantitiden (materialfel)) full mutter på asfalt med buren harv...)

ett stooort + till den underbara 3cyl motorn som startar på 1/10 varv på startmotorn oavsett temp ute samt bottendraget och segheten i den! motorn är underbar

det negativa är väll just att den är för lätt ibland samt att vi saknar kontinuerlig hydraul funktion på spaken (2+2) det.
skulle man få samam känsla i A92an så skulle jag vara jätte glad!

kortfattat är den enligt mig världens bästa traktor innom just den hk klassen! jag tycker faktiskt den är riktigt bra och skulle det vara turbin så skulle jag gråta så vackert det skulle vara...

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48328 Har haft en 405a som gick både i skog och på åker. Drog en 3-skäring kverneland 16tums växelplog vilket gick då den hade extra cylindern på 3-punkten. Men det var att fresta på lite. Den var annars en trevlig och smidig traktor, enkel, inte massa elektronik etc. Nackdelen är väl motorn, med dåliga fodertätningar mm...

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48331 Jag hade tänkt mig maxpris ca 150+moms. Det ska vara 4wd. Inte lastare då jag har en Hymas traktorgrävare. Jag har en kverneland växelplog. Behövs ca 2.500 kg i lyftkraft. Har en farbror som har en Valmet 305 o 2 skärig växel. Går asbra o han är helnöjd med traktorn för övrigt. Vad skiljer 375 eller 300-serien mot 600-serien. När byggdes hydralen om till större lyftkraft på valmet. Farbrors är en 87:a o hans lyfter bara 1.900 kg. Grävaren jag har är byggd på valmet o den är jag hejnöjd med. Går grymt billigt i bränslekostnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48335 Med extracylindern får du 2500kg lyftkraft...

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48337 okej. Tack Pelle T. Tyckte du att den var eller kändes för lätt för den plogen. Min kverneland är en 14 tums plog, knivar på 1.a o 2.a skären. Så det gör den lite lättare. Väger väl någonstans runt 1000- 1500 kg. Men tackvare längden går det ju åt lite lyftkraft. Räckte din lyfthöjd till ordentligt. Mf går väl annars tystare i hytten pga. 4 cyl. motor kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48343 Hade alltid lastare på vid plöjning. Utan det eller rejält med frontvikter hade det inte fungerat. 455ans motor är trevligare än 405 även om båda är 3-cyl.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48345 Lyfthöjd var inget problem, trots undervändning

Användarvisningsbild

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48384 MF 300-serien blev en riktig långkörare och är en av världens mest sålda modeller.

Tillverkades mellan 86-97.

Dom första hade svart hytt(86-87), sedan likadan fast silvermålad(88-89), sedan silvermålad men man flyttade fläktsystemet upp i taket och ändrade lite andra komfortdetaljer.

Svart hytt= ej plant golv, 12-4 låda
Silvermålad= Fanns med plant golv, 12-4 låda.

Silvermålad(från-89)= två modeller "LoProfile" och "HiLine" det som skiljer är plant golv eller ej. 12-12 eller 18-6 låda, sidospak.

Lyftkraften är 2145kg, med hjälpcylinder blir det 2600kg, med två hjälpcylindrar blir det runt 3000kg.

300-serien har kraftigare framaxel(sidodrift) med snävare vändradie, kraftigare hydraulik mm jämfört med 600-serien.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Lövnäsen  
#48419 Tack alla för er hjälp o era erfarenheter. Hur ömtålig under är en MF 675 eller en 300-serie i skogskörning? Valmeten är ju nästan helt slät under. Hur fort går dom på vägen, gör dom 30 knyck eller mer? Hur är hytterna i Valmet o MF, går det att sitta vriden åt höger med benen mot bakskärmen o köra kran? Jag sitter så i BM 650 -81, har vridplatta på stolen, lite bökigt o trångt med huggarstövlar men det går med lite vana. Blir betydligt bekvämare att köra kranen än att stå med knät i stolen och köra. Vad ska man kolla efter vid köp av en Valmet 455 eller en MF 675 eller 300- serie, finns det några speciella fel o brister att tänka på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48442 Farbror min har en 405 från ca89-90,den går det att vrida stolen ett 1/4varv åt vänster i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

Axl  
#48443 Du har inte funderat på att gå upp ett snäpp på traktorn? valmet 6- eller 7-serierna då blir det ju lite mera plats i hytten och lite mer skjuts under huven... har en 555 och det sämsta med den tycker jag att hyttstorleken (även fast vi har skogshytt) och hastigheten på väg är. Autocontrol är ju trevligt när man plöjer också.

Avatar Fallback

Re: Traktor för jordbruk o skog.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48449 De finns Valmet 505-905 oxå, 905 är lite väl klumpig men 605 o 705 är trevliga o lyfter 4000Kp i lyften.
Större hytt än 405an, jag får runt stolen bakåt med 46or i huggarstövlar i min.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).