Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818507 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#478128
JensSkoog skrev:
1508792514_bok_till_backen_23_10_17_(2).jpg


Bokved är tungt som bly, så det här lasset kändes bak bilen.
Blir väl litt jobb med klyvning ochså, men vi är två som ska dela på jobb och ved :wink:


Nu vet jag inte hur bok är men funkar Ingmarsklyven när det blir segt och vrångt också

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#478135
Göt skrev:Nu vet jag inte hur bok är men funkar Ingmarsklyven när det blir segt och vrångt också

När det är kvistiga klabbar tar jag dom med den el-hydrauliska klyven och några gångar med sågen, men kvistfria går i "Ingmarsklyven". Stora klabbar som det här, skalar jag oftast av från ytsidad med klyven, så klabben blir fyrkantig och senn kan jag jobba inöver från hörnorna. Bok är hård, men inte seg som vridbjörk eller ek, och om den har turkat lite innan klyvning, så kan det smälla som bösseskott när man klyver den och bitarna flyger lång väg :-o

Lite svårt att se på bilden, men jag reknar att varje bit ger en till en
och en halv sextioliters säck med kluven ved :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#478179 Mycket ved blir det. Tack jens 🤗 :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#482878 Jäkligt vått i skogen. Har jobbat med vedtillverkning nu istället för mars -april.
Också roligt att testa nya maskinen och uppläggningsbordet från Hakki. Kapaciteten har blivit en hel del högre. Kör på el så traktorn är inte i drift på bilden.
Skall försöka fixa bilder om jag bara kommer ihåg hur jag gjorde tidigare. ..
IMG_0508.JPG
IMG_0512.JPG
IMG_0518.JPG

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#482949 Det blev ju bra det där.. behöver inte bordet två hydr. uttag? Ser bara en spak till bordet..
Vart tar veden vägen efter maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#483165 Ja då var nya vedsäsongen igång. Kört igenom 10 m3 och testat så allting fungerar som det ska. Kisan får hänga med en sjunde säsong och har passerat 20000 m3 färdig ved. Känns ganska lagom att kört ut all gammal ved nu och börja på nytt. Inget roligt att halka runt med ved i detta vädret. Har varit en höst som folk nästan är desperata efter ved. Sen i Augusti har det varit mellan 45-62 väntande leveranser hela tiden. Beställningsstopp togs för 3 veckor sen och det är 30 m3 som ska köras ut nästa vecka så är det tomt sen.

Men jag testade grejorna nu på eftermiddagen då vedbilen ska på service i morgon så blev det en liten stund över.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#483166 Slutsålt även här redan för en månad sen.. Körde ut allt från juli till oktober. Verkar som folk lärt sig att beställa i tid då största beställingstoppen var redan i augusti. Har regnat typ nästan varje dag sen augusti så det har varit lite knepigt ibland med leveranserna då största delen av köparna inte vill ta emot torr ved om det regnar.
Hade dessutom en del spannmål att tröska och leverera så man kunde ju inte slösa de torra dagarna på vedkörning,

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#483168 Slutsålt hos mig också. Jag kör inte ut veden men hade jag gjort det så hade det varit slut långt långt tidigare.
Bråket med skatteverket och att dom i princip uppmanar mig till att gå över till att sälja veden svart har tagit hårt på lusten att fortsätta med ved försäljningen.

LRF konsults skattechef Urban Rydin har nu överklagat skatteverkets beslut.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#483173
adahlm skrev:Det blev ju bra det där.. behöver inte bordet två hydr. uttag? Ser bara en spak till bordet..
Vart tar veden vägen efter maskinen?

Frammatningen av veden på bordet görs med en separat spak medan rullarna är synkroniserade med mattan och således styrs av joysticken. Veden tas und
1512052854_abec0273-bf94-4c8b-8ebb-8814d964a61c.jpeg
an i storsäckar med minilastare. Försöker få med en bild på det!
Gamla lagret uttgörs idag av 5 (!) kubik björkved och en del pannved av al. Bättre åtgång än förra året kan man lugnt konstatera. Pris med leverans ca 75-80 €/kbm lös vara.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483180 Fick just beställning av en säck ved levererat hem på gården som julklapp

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#483185 Kult Slurfi. :-bd

Själv, donerte vi en vedsäck til ett lotteri som en kvinneforenig driver här, tidligare i höst . 8)

Annars er vi stort sett slutsolgt vi med, finns typ 15m3 björk och 5m3 tall kvar.
Dock hadde vi mycket mer ved i år enn tidligare, och inte er vi billigast heller, men har gått bra endå.

Sen har starten vore dårligare i år, med årsak i helseproblem hos oss båda, så bara hunnit med att fått hem et par lass, så blir nog til att bita i sura äplet och får köpa en del virke i år, om det nu finns nåt. :???:
Sen har ju vädret och varit helskasst. har ju regnat sen tidlig i sommar verkar det som. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#483279
svampbob skrev:Slutsålt hos mig också. Jag kör inte ut veden men hade jag gjort det så hade det varit slut långt långt tidigare.
Bråket med skatteverket och att dom i princip uppmanar mig till att gå över till att sälja veden svart har tagit hårt på lusten att fortsätta med ved försäljningen.

LRF konsults skattechef Urban Rydin har nu överklagat skatteverkets beslut.

Har kanske missat något du skrivit tidigare men vad är det som hänt och vad är problemet? Känner inte alls till problemet och jag säljer ju också ved och skatt och moms vill dom ha.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#483286
Vedproducent skrev:
svampbob skrev:Slutsålt hos mig också. Jag kör inte ut veden men hade jag gjort det så hade det varit slut långt långt tidigare.
Bråket med skatteverket och att dom i princip uppmanar mig till att gå över till att sälja veden svart har tagit hårt på lusten att fortsätta med ved försäljningen.

LRF konsults skattechef Urban Rydin har nu överklagat skatteverkets beslut.

Har kanske missat något du skrivit tidigare men vad är det som hänt och vad är problemet? Känner inte alls till problemet och jag säljer ju också ved och skatt och moms vill dom ha.


Om ni undrar om tiden för svaret så skriver jag ifrån Dallas. Det finns en tråd här någonstans om att Skatteverket plötsligt vill ha ett förmånsvärde på 4-hjulingen som jag har använt för vedanskaffningen. I övervägandet om beslut som jag först fick var det 15000 kr i månaden efter att LRF svarat kom ett beslut om 1730 kr/mån i förmånsvärde trots att hjulingen aldrig nyttjas privat. Det är ju ett förmånsvärde för en liten bil i och med att det bara rullar på så vågar jag inte ha kvar julingen i verksamheten i väntan på att LRF och Skatteverket ska strida sig igen alla instanser.
Jag hade svarat skatteverket att jag använde den enbart för vedanskaffning och visat att intäkterna från vedförsäljningen var tio gånger större än utgifterna.
Slutsatsen måste väl vara att skatteverket tycker att ja ska äga produktionsmedlen privat och inte bemöda mig med att ta upp inkomsterna till beskattning.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#483292 Länk till tråden: Förmånsbeskattning av ATV

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#483304
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:
svampbob skrev:Slutsålt hos mig också. Jag kör inte ut veden men hade jag gjort det så hade det varit slut långt långt tidigare.
Bråket med skatteverket och att dom i princip uppmanar mig till att gå över till att sälja veden svart har tagit hårt på lusten att fortsätta med ved försäljningen.

LRF konsults skattechef Urban Rydin har nu överklagat skatteverkets beslut.

Har kanske missat något du skrivit tidigare men vad är det som hänt och vad är problemet? Känner inte alls till problemet och jag säljer ju också ved och skatt och moms vill dom ha.


Om ni undrar om tiden för svaret så skriver jag ifrån Dallas. Det finns en tråd här någonstans om att Skatteverket plötsligt vill ha ett förmånsvärde på 4-hjulingen som jag har använt för vedanskaffningen. I övervägandet om beslut som jag först fick var det 15000 kr i månaden efter att LRF svarat kom ett beslut om 1730 kr/mån i förmånsvärde trots att hjulingen aldrig nyttjas privat. Det är ju ett förmånsvärde för en liten bil i och med att det bara rullar på så vågar jag inte ha kvar julingen i verksamheten i väntan på att LRF och Skatteverket ska strida sig igen alla instanser.
Jag hade svarat skatteverket att jag använde den enbart för vedanskaffning och visat att intäkterna från vedförsäljningen var tio gånger större än utgifterna.
Slutsatsen måste väl vara att skatteverket tycker att ja ska äga produktionsmedlen privat och inte bemöda mig med att ta upp inkomsterna till beskattning.
Tråkigt men jag förstår hur du tänker. Sånt blir man ju förbannad på. Själv har jag fått alla mina 240 föräldradagar stulna då skatteverket anser att jag ska betala mer i skatt än försäkringskassan anser att jag tjänar. Två myndigheter med 2 så olika åsikter är inte klokt. Så jag ska betala mer skatt än vad jag tjänar tycker försäkringskassan. 240 dagar är ganska mycket pengar försäkringskassan har stulit från mig. Men moms och skatt får jag betala. Drygt 350000 kr bara under 3:e kvartalet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).