Motorsåg och handhållet

Slipa stensågad klinga, hjälpmedel?

6 inlägg 2580 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipa stensågad klinga, hjälpmedel?

Södertorparen  
#482776 Kör mycket diken och i områden med dolda stenar. Stensågar ofta. Less på att fila för hand med klingan på sågen, tycker det är svårt att få bra arbetsställning och vid ordentlig stensågning är det närpå omöjligt.

Finns det några bra hjälpmedel för att fila klingor? Smarta hållare med filstyrning eller kanske något i stil med elektriska kedjeslipar men för röjklingor? Är hobbyröjare så det får inte kosta tiotusen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slipa stensågad klinga, hjälpmedel?

Bison  
Avatar Fallback

Re: Slipa stensågad klinga, hjälpmedel?

agrotron  
#482780 Jag har den slipen. Tycker den är bra. Speciellt när man har vart i en sten. Finns ju även 12 volts slipar men kan ha med sig ut i fällt. Vet inte hur dom är för klingor? Är en liten slip med roterande stift.

Avatar Fallback

Re: Slipa stensågad klinga, hjälpmedel?

Bison  
#482782
agrotron skrev:Jag har den slipen. Tycker den är bra. Speciellt när man har vart i en sten. Finns ju även 12 volts slipar men kan ha med sig ut i fällt. Vet inte hur dom är för klingor? Är en liten slip med roterande stift.

Jag har vart sugen länge på en sån, då ska jag köpa en :)

Avatar Fallback

Re: Slipa stensågad klinga, hjälpmedel?

Södertorparen  
#482784 Tack för tips! Såg ju förnämligt ut. :grin:

Om man till äventyrs vill ha något manuellt som är bättre än en vanlig filmall (fil med vinklar och stödyta) finns det då något bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipa stensågad klinga, hjälpmedel?

agrotron  
#482785 Den funkar även på strandklingorna riktigt bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).