Bilar

Dieselfilter og sommerdiesel...

18 inlägg 6626 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482598 Hei.
Bilen min har sluttet å virke. Det er en Nissan King Cab '96, 2,5L.
Lampa som varsler om at det er tid for drenering av dieselfilter lyser. Jeg har prøvd å drenere, men det kom kun diesel. Ikke så rart, ettersom det er ca. 7 minus her i dag. Nå er pumpa revet løs fra bilen og plassert på stua, i håp om at vannet vil smelte og renne ut.

Jeg regner med at problemet har oppstått på grunn av at jeg kjører med sommerdiesel.

Jeg bor langt ifra folk og vei, så jeg vil gjerne at bilen skal virke. Er det noe spesielt jeg kan/bør gjøre i morgen når jeg remonterer filteret og prøver og starte?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Göt  
#482607 om du har tillgång till fotogen blanda i det i dieseln

Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482609 Will do!
Blander det seg fint av seg selv i tanken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Göt  
#482610 ja det gör det, gjorde samma tabbe för många år sedan och blandar alltid lite extra fototgen i dieseln för säkerhets skull

Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482612 Super good :D
Var redd for at jeg måtte tappe tanken og gå en liten mil med ny diesel på ryggen.
Ditt tips tas til følge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Göt  
#482614 Det är väl det som är skillnaden på sommardiesel och vinterdiesel inblandningen av fototgen

Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482616 Ja, så er det! Var nok ikke lurt å fylle tanken full i september. Jeg torde ikke helle fotogen i tanken, nissanen er så vanskelig å riste når den ikke er i gang...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

jannee  
#482623 Det är slut med skillnaden mellan s.k. sommar och vinterdiesel, däremot har du väl hällt i RME blandad soppa och kanske fått en trevlig algtillväxt.
Har du fått alger i systemet måste du rengöra ALLT till kliniskt rent från tank till spridare.
Ska också finnas medel som minimerar algtillväxten, hur eller om det sedan fungerar är för mig okänt.
För övrigt fick man endast s.k. paraffinutfällning av sommardiesel när temperaturerna närmade sig 25 minusgrader.
Paraffinutfällning = gråvita klumpar eller som bomull i filterna, löses senare upp i värme.

Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482626 Isj.
Det håper jeg ikke har skjedd.

Får man algetilvekst/dieseldyr på en bil som startes daglig?
Og pleier man ikke se det ganske raskt på dieselen?

Lurium finnes, men er ikke nødvendigvis så lurt. Ofte binder det bare vann og drivstoff sammen, slik at man får vannet helt frem til motoren, med de problemer det medfører. Om man skal tro båtfolket..

EDIT: Jeg vet ikke om det er RME-suppe. Jeg benyttet meg av en lokal "bondebensin'-stasjon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Göt  
#482703 vore intressant att veta hur det gick

Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482710 Vel.. det gikk ikke, enn så lenge.

Jeg monterte filter/fødepumpe igjen i dag, men dreneringslampa lyser fortsatt. Prøvde å starte fordet, dog viser det seg at
batteriene ble flate etter all kinninga i går.

Fikk ingen start ved den ene tørnen motoren orket gå.

Har bestilt nytt dieselfilter, men er usikker på hva jeg skal gjøre med brenselet, etter jannee's innspill.
Det ser blankt og fint ut, så jeg tror ikke jeg har alger.

De jeg bestilte filter av anbefalte en mix på flaske, som de selger...

Alle innspill og forslag mottas med takk!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

jannee  
#482714 Det bör finnas en sil i tanken, det är runt den man kan se första ansamlingen av alger. Nu lär du nog inte komma åt silen.
Silen sitter i botten på tanken och har du vatten/rost i tanken finns risk för proppar
Du tankar ur farmaraggregat kan vara så enkelt att du fått in en massa kondensvatten när du tankat.
För övrigt byter jag bränslefilter på våra dieselbilar var 15 hundrade mil, finns inget djävligare än att bilen stannar när man bäst behöver den.
Fungerar den elektriska högtryckspumpen :?:
Kör du exempelvis en Audi bränsletorr och försöker senare starta den utan att fylla på bränsle skär pumpen direkt :!:

Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482716 Å komme til bunns i tanken ville kreve wn god del mekk ja!
Hvordan finner jeg enklest mulig ut om tanken er alget?

Fukt i filteret trodde jeg kunne komme av både temperatursvingninger og feil brensel for sesongen, uten at man nødvendigvis har masse vann i tanken. Sykler jeg på tynn is her?

Lesson learned, filterbytte før vinteren og ritig brensel på tanken...

Det er ikke et farmeraggregat, det er en bensinstasjon ved veien i bygda, som eies og drives av en lokal gruppe. Det er mulig de handler inn annen kvalitet på drivstoffet.

Hvordan vet jeg om høytrykkspumpen virker?

Tanken har ikke vært tom, det er fortsatt masse diesel igjen.

Takk for respons, @jannee . Dette er en noe ugrei situasjon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

stegmaster  
#482718 Her i Norge er det følgandet:

Er det vanlig bil diesel er det 7% biodiesel tillsats hos Circle K.
Er det vanlig "bondediesel" til traktorer og anleggsmaskiner er det inte biodiesel tillsats als.
(men jeg antar at du ikke kjører bilen på sistnevte. :mrgreen: )

Användarvisningsbild

Re: Dieselfilter og sommerdiesel...

Hoggormen  
#482720 Annleggsdiesel er det nok ikke, hadde blitt dyrt om man ble kontrollert.

Da er det rimelig å anta at det er biodiesel her og.

Jeg trodde (håpet) at bygdas folk ønsket biofri diesel, ettersom de tanker sine tidvis gamle apparater der.. men det er kanskje ikke lov?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).