Traktorn i skogen

Lamborghini traktor i skogen?

15 inlägg 14684 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lamborghini traktor i skogen?

Daggi  
#319378 Noen som vet noe om disse traktorene her?

Dyre deler? Mye vedlikehold etc?

Jeg skal ha en enkel og liten traktor for å leke meg med i skogen og dra en Atv tømmervogn, skal ikke brukest til noe spesielt annet enn skog,ved og tømmervognen..

Enkelt og greit en hobby traktor..


http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=56349051



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lamborghini traktor i skogen?

anersimyra  
#319471
IMG_3595.jpg
Med tanke på hur kamraterna sköter ( missköter ) den här Lamborghinin bara måste kvalitén vara av yppersta klass. Jag vill minnas att den nu är inne på sjätte året av " misshandel," maskinen går på heltid i skogen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lamborghini traktor i skogen?

stegmaster  
#319479 ha, ha, Håller ni på och gör klar för helstamm logging. :mrgreen:
Hur kom ni på at köpa just en sådan traktor, om den endast ska gå i skogen??? :o
Italienara slinkar sig vel endast mellan vinrankerna med traktorer, så dom kanske er riktig smidiga. :wink:

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

axwell  
#319481
anersimyra skrev:Med tanke på hur kamraterna sköter ( missköter ) den här Lamborghinin bara måste kvalitén vara av yppersta klass. Jag vill minnas att den nu är inne på sjätte året av " misshandel," maskinen går på heltid i skogen.. :smile:


Men jag har läst på ett seriöst forum att huggarvagnen har tendens att vingla omkull bakom det där exemplaret av Lamborghini. :roll: :roll:

Kan det bero på produkterna från vinrankorna :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lamborghini traktor i skogen?

anersimyra  
#319645
stegmaster skrev:ha, ha, Håller ni på och gör klar för helstamm logging. :mrgreen:
Hur kom ni på at köpa just en sådan traktor, om den endast ska gå i skogen??? :o
Italienara slinkar sig vel endast mellan vinrankerna med traktorer, så dom kanske er riktig smidiga. :wink:
Ekipaget är nära nog lika smidigt som min Polaris 800 med hydraulvagn. Nej, kamraten förberedde inte för helstam, han hade glömt att läsa manualen där det framgår att bultförbanden till boggien ska kollas med jämna mellanrum.. :surp: .. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lamborghini traktor i skogen?

anersimyra  
#319646
axwell skrev:
anersimyra skrev:Med tanke på hur kamraterna sköter ( missköter ) den här Lamborghinin bara måste kvalitén vara av yppersta klass. Jag vill minnas att den nu är inne på sjätte året av " misshandel," maskinen går på heltid i skogen.. :smile:


Men jag har läst på ett seriöst forum att huggarvagnen har tendens att vingla omkull bakom det där exemplaret av Lamborghini. :roll: :roll:

Kan det bero på produkterna från vinrankorna :grin: :grin:
Då vet jag inte vad de sysslat med om de lyckats " vingla " omkull vagnen under transport. Den äldre smalare Farman var förstås lätt att tippa omkull om man backade och vred ramstyrningen åt fel håll, den nya vagnen med 500 hjulen är väsentligt stabilare i alla lägen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

jannee  
#319650 Välter vagnen är det ALLTID vagnens fel, det är ju den som välter hur kan då traktorföraren vara medskyldig :grin: ?
Rent ut sagt skitvagnar, min Moheda välter (nästan) aldrig :oops:

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

Daggi  
#319714 jaja, traktoren ble solgt på under et døgn til noen andre, så det gikk skeis...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

Pe_Er_79  
#341047 Jag har hört att Lamborghini byggs sida vid sida med Deutz och Same. Är väl Deutz som äger alltihop. Och Lamborghini är väl billigare vid nyköp, än Deutz och Same..

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

trondsenti  
#341057 Jeg har en slik 503DT til salgs for 20.000kr om du er interessert. Den er gammel og fæl og uten hytte...

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341175
Pe_Er_79 skrev:Jag har hört att Lamborghini byggs sida vid sida med Deutz och Same. Är väl Deutz som äger alltihop. Och Lamborghini är väl billigare vid nyköp, än Deutz och Same..


Same köpte Lamborghini på 70-talet och även Hurlimann. På 90-talet kom Deutz
med. En del modeller ser likadana ut om de är vita eller gröna.

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

uffejohan  
#482699 Tar upp tråden igen eftersom jag funderar på att byta min skotare Rapid G till en lite mångsidigare maskin. Har nån erfarenheter av kvalitén på Lamborghini i skogen? I detta fallet tittar jag på en R6 130, begagnad med knappt 3000 timmar och redan skogsutrustad. Skaffar isf en driven vagn, ca 12 ton bakefter. Blir jag besviken när jag är van att kunna köra överallt utom där det är för blött? Kan också tänka mej att skicka med min NH 8230. Jag kör på hobbynivå men behöver komma fram i stenig och backig terräng. Ömtåliga punkter på traktorn? Den har en sexa på 130 hk så kraften räcker nog. Bredden en halvmeter mindre än Rapiden men med den styrbara vagnen är skotaren ändå förhållandevis smidig, framförallt om man behöver backa i skogen.

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

alias  
#482700
uffejohan skrev:Tar upp tråden igen eftersom jag funderar på att byta min skotare Rapid G till en lite mångsidigare maskin. Har nån erfarenheter av kvalitén på Lamborghini i skogen? I detta fallet tittar jag på en R6 130, begagnad med knappt 3000 timmar och redan skogsutrustad. Skaffar isf en driven vagn, ca 12 ton bakefter. Blir jag besviken när jag är van att kunna köra överallt utom där det är för blött? Kan också tänka mej att skicka med min NH 8230. Jag kör på hobbynivå men behöver komma fram i stenig och backig terräng. Ömtåliga punkter på traktorn? Den har en sexa på 130 hk så kraften räcker nog. Bredden en halvmeter mindre än Rapiden men med den styrbara vagnen är skotaren ändå förhållandevis smidig, framförallt om man behöver backa i skogen.


Se till så att skogsdrag ingår i den befintliga skogsutrustningen. Vet att både Same och Lamborghini har rätt dålig frigångshöjd under draget med originalhitchen. Tror du tjänar minst 10 cm i frigångshöjd.

Har varken hört bra eller dåligt om dem kvalitetsmässigt. Däremot har jag hört från flera håll att Rosenqvists kundbemötande verkar ha haft lite övrigt att önska emellanåt (vet dock inte om så är fallet i dagsläget).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lamborghini traktor i skogen?

Göt  
#482702 är väl Söderberg o haak som är grossist numera

Avatar Fallback

Re: Lamborghini traktor i skogen?

uffejohan  
#482706 Den står hos S&H i Jönköping

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).