Traktorer och processorer

Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

15 inlägg 18225 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

Göt  
#482517 Köpte en traktor med FMV kran för ett år sedan. Slangarna är ju inte fina och det kommer väl att gå sönder någon lite då och då. På kranen är alla slangarna av modellen där de är gjorda för hand. Jag undrar hur ni gör när ni får en trasig slang, åker ni och får pressade slangar eller skruvar ni slangar själva. Ser att det finns grejor att köpa på Swedol och hos OIE. Var är bäst att handla...



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

skogsjan695xl  
#482520 Pressa slang. Håller bättre och lättare att få tätt.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

dirtypete  
#482523 pressar slang

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482524 Beställer pressade på weimer och ser till att ha några extra hemma så det inte blir stillestånd.

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

axwell  
#482538 Pressar på Swedol eller Hydraulteknik i Timrå.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

Andreas99  
#482539 Jag skulle skaffa ett par slangar så att jag kunde skruva ihop en ny lite snabbt själv. Inga större tryck och ofta helg eller kvälls körning kanske, då vill jag inte behöva lägga ner jobbet för ett slangbrott. Sitter det redan skruvkopplingar på allt så har du ju redan mycket av materialet.

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

rikard_e  
#482540 Pressar och gör alltid extra att ha med ut på jobb.

Dom mellan rotator och utskjut sitter extra utsatt speciellt vid körning med energiklipp.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482541 På en äldre maskin med skruvkopplingar så är det nog bara att köpa på sig några meter slang
av de dimensioner som finns på maskinen och göra egna slangar med de befintliga kopplingarna.
Ska man åka nån mil för att få pressat en slang osv så går det ju halva dagen plus kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

Førland  
#482555 Presser selv med en mobil finnpower presse.dyr i innkjøp men gull vært en søndag når andre har stengt.

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482558 Pressar nästan allt på slangverkstad men har grejor för att kunna skruva ihop nåt i nödläge

Användarvisningsbild

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

framhjul  
#482560 Båda delarna.
Har jag ingen möjlighet att åka och pressa slangar och inte har någon reservslang brukar det bli skruvkopplingar som nödlösning. :-b

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

Brorsan  
#482562
framhjul skrev:Båda delarna.
Har jag ingen möjlighet att åka och pressa slangar och inte har någon reservslang brukar det bli skruvkopplingar som nödlösning. :-b

Jag gör likadant. Skruvkopplingarna får sitta tills dom är slut, har inte haft några problem med läckage eller att dom släpper, inte ens på hydreman som har över 200 bars tryck.
Olle

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

JoTh  
#482640 Börjar slangarna bli dåliga.
Byt dem innan de går sönder, det kommer aldrig att bli billigare!
Vårt tänk är att de allra dyraste slangarna att byta är de som går sönder under körning.
Då det kostar en hel del extra med olja, stillestånd och mertid och onödigt krångel.

Vi har investerat i en egen slangpress hemma i gårdsverkstan,
men då gäller det att tillverka en hel del slang på årsbasis.
Så det är inget att rekommendera i första taget.

Är det en så pass gammal kran att allt sitter monterat med skruvkopplingar kan du med fördel köpa slang på metervara och återanvända de gamla skruvkopplingarna.
Då det troligen är ett lågt systemtryck.

Men var noga vid köp av slang så du får rätt typ i förhållande till modell av dina befintliga skruvkopplingar.
Moderna slangserier är av kompakt typ och är inte avsedda för att passa mot skruvkopplingar,
då de har mindre ytterdiameter i förhållande till innertubens diameter.
Så mät ytter och innerdiameter på de slangar som sitter där i dag i sådana fall,
för att försäkra dig om att göra korrekt montage av befintliga skruvkopplingar.

Men kapa aldrig av hydraulslang om du köper på metervara, med en vanlig rondell/ vinkelslip vid egen tillverkning,
då du garanterat skapar dig kortare livslängd på slangen och mycket smuts i den.

En slangsax går det bra att klippa upp till 3/4" 2-ståls slang med hur bra som helst.
Budget alternativet som också funkar riktigt bra är en huggkubbe och en vass yxa,
och gärna en slägga för att göra det med lite bättre precision.

Eller så tar du en budgetoffert från någon slangtillverkare i ditt närområde, och ser vad de tar för att tillverka ny slang till hela din kran.
Om det är flera av slangarna som börjar bli dåliga av tiden tand kan det vara ett väl så gott alternativ,
för att säkerställa god funktion och bekymmersfritt användande i många år framåt.
Bli då inte förvånad om du får ett styckepris som är hälften mot vad Swedol tar för färdigmonterad slang i sin katalog, om du skulle beställa 10-20 färdigpressade slangar vid ett och samma tillfälle i en eller två dimensioner, ska det göra stor skillnad på priset.

Lycka till oavsett vilket alternativen du väljer.

Avatar Fallback

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482643 Har slutat med skruvkopplingar. Har nära till slangservicen. Pressad slang är billigt och skruvkopplingen passar inte till nyare slang.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulslang hur gör ni skruvar själva eller...

Vardon  
#482658 Försöker byta de som är dåliga innan de går sönder och köper pressade av en liten lokal firma.

Skulle jag få brott har jag tid med stilleståndet ungefär...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).