Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796081 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

anersimyra  
#482454
. :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

anersimyra  
#482455
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#482473 Trevlig liten film! Men nog ork väl hästen dra mycket mer än den där pinnen?
Är det den berömda Forden som är på filmen?
Funkar den nu?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#482474
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:Fasan vad snyggt, machonisti :-bd :-bd

+1 på den

Det blir faktiskt riktigt bra. Kan inte tro det är planterat möjligen sått men tror på självsådd. Röjt någon gång kanske 15 - 20 år sedan. Står alldeles för tätt så en viss minskning av kronorna påbörjats.
Tror starkt på lönsamhet i manuell gallring på figuren. Vill inte skatta för hårt samt ser det som viktigt att konsekvent gallra bort det kvalitativt sämsta trädet.
Det kan bli en värdefull figur i framtiden rakt och kvistfritt, hoppas jag.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

anersimyra  
#482479
halvproffs skrev:Trevlig liten film! Men nog ork väl hästen dra mycket mer än den där pinnen?
Är det den berömda Forden som är på filmen?
Funkar den nu?

Visst orkar den mer än den där storslyan.. :grin: men allt ska ut oavsett storlek, men på vissa ställen var det glest mellan det som fällts och lunningssaxen tar enbart en bit i taget.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

anersimyra  
#482481 Och visst är det min berömda Ford som sticker fram nosen framför den andra mindre berömda forden.. :grin: för tillfället fungerar den bra, vad som jag tycker har tillkommit efter verkstadsbesöket är dock ett irriterande ljud som påminner om ljudet från en vibrerande liten bricka när motorn belastas, å andra sidan tyckte jag mig höra ett liknande ljud från den andra mindre berömda forden också.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#482621 Det blev 4 timmar i skogen idag. :-bd
Är i ett fuktigt parti där det är lite
glesare och en del björk.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#482669
anersimyra skrev:Och visst är det min berömda Ford som sticker fram nosen framför den andra mindre berömda forden.. :grin: för tillfället fungerar den bra, vad som jag tycker har tillkommit efter verkstadsbesöket är dock ett irriterande ljud som påminner om ljudet från en vibrerande liten bricka när motorn belastas, å andra sidan tyckte jag mig höra ett liknande ljud från den andra mindre berömda forden också.. :lol:


Bara ett oljud från en Ford måste väl vara unikt så då måste du vara nöjd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Carl W  
#483198 Hej.
Är rätt ny skogsägare och det här är mitt första inlägg på forumet.
Har ett skifte på 4 ha som är eftersatt som jag försöker göra nått med. Det var riktigt tätt när jag börja, tog så klart ingen förebild men bifogar en från andra sidan bäcken. Tyvärr har kronorna hissats upp på björken men det kommer en del gran under som jag får hoppas på. Vad tror ni har jag tagit ut för mycket i ett första steg?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483200 Nä! Det ser mycket bra ut och bra stammval! :-BD
Glöm dock inte bort beståndet för inom fem år ska du tillbaka och gallra igen!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#483208 Välkommen på Forum @Carl W :wink:
Ser bra ut :-bd
Hoppas bara det inte blir mängder m blötsnö och vind i vinter. Har tråkiga
erfarenheter m det när jag glesat ur björk som kommit så långt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#483214 Ser ju jättebra ut Carl W :-bd
Sen är det som Jens säger att man behöver lite flyt med snön första vintrarna :-ss
Jag har gjort liknande gallringar vid ett flertal tillfällen och där har det klarat sig bra

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#483217 Jag vet att det näppeligen kan klassas som gallring men det är ju i denna tråden jag skrivit tidigare så för de som mot all förmodan vill följa mina bravader så fortsätter jag här
Kommit till gränsen mot grannens nya hygge. Det är långt från bilväg och det är bara en fyrtiotal granar så jag tar ut de granar som är mogna då inga maskiner kommer vara här under överskådlig tid. Får se när de stora är borta hur det blir, ser det inget bra ut sopar jag ner resten också
1512065057_img_20171130_103724_708.jpg
1512065187_20171130_130102.jpg
1512065158_20171130_130117.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Carl W  
#483230
JensSkoog skrev:Välkommen på Forum @Carl W :wink:
Ser bra ut :-bd
Hoppas bara det inte blir mängder m blötsnö och vind i vinter. Har tråkiga
erfarenheter m det när jag glesat ur björk som kommit så långt.


Tack!
Ja det är väl det jag är rädd för! Är ca 12-13 meter på de större stammarna nu och kanske 13-16 cm i roten. Men om jag ska ta mindre kommer ju kronorna fortfarande att stå uppe i varandra. Får man inte fortsatt avkvistning på träden då och mer klenträd? Om jag ska glesa mindre hur länge ska man vänta till nästa gallring?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#483235
Carl W skrev:Tack!
Ja det är väl det jag är rädd för! Är ca 12-13 meter på de större stammarna nu och kanske 13-16 cm i roten. Men om jag ska ta mindre kommer ju kronorna fortfarande att stå uppe i varandra. Får man inte fortsatt avkvistning på träden då och mer klenträd? Om jag ska glesa mindre hur länge ska man vänta till nästa gallring?

Du har gjort det rätta, enligt mig, så får man bara hoppas att dom får lägga på sig lite innan
det blir sådan vinter som man fruktar när man gallrar eller röjer eftersatt.
Viktigaste är ju att det finns rum för att kronorna får en chans.

Men skulle så ske att dom står i boge när våren kommer så har du mycket fin klenved :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).