Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889184 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#481710 Sån't har man gjort mer än en gång när man inte haft traktorn tillgänglig :oops:
Först förlängt brytjärnet med en massavedsbit, med följd att järnet brister, därefter har man försökt skota trädet bakåt, men eftersom det är en torrgran nyper den fast i grenverket och vill inte komma bakåt - bara fjädrar tillbaka.
Slutar med att man får lumpa bit för bit

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481712 Bite alltid bra hos han der, men eg har sett ein video når han file. Da gjekk fort for å sei da sån. Så enten kan han noke eg ikkje kan ellers så er grantrenå i Tjekkia lausare i veden enn i Norge.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#481717 Hur som helst kan killen sin sak, "lite" höga stubbar men resten av hans arbete tycker jag i alla fall går som på räls.

Kanske lite nonchalant uppträdande men vilka professionella yrkesmän ser inte ut att ha det.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JensSkoog  
#482016 Är inte det här samma killen??


Två sågar fast i samma kap :-o

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482027 Nei siå eg ikkje har tv, dama eller unga så kan eg sei berre utifrå bildene at da er to forskjellige. Den fyrste er ein humoristisk tjekkar frå "garden and forrest" den andre er ein austerikar som kappa rotvelte så flisene fyke, han har forøvrig fått tak i ei 572xp med da nya x cut kjedet, hende han tar seg ein røyk og når han preike, kjekke videoa frå begge to.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

anersimyra  
#482040
jannee skrev:Hur som helst kan killen sin sak, "lite" höga stubbar men resten av hans arbete tycker jag i alla fall går som på räls.

Kanske lite nonchalant uppträdande men vilka professionella yrkesmän ser inte ut att ha det.
Det ser ju bra ut, förutom att han konsekvent står på ” fel ” sida om stammen när han gör rotkapet.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Ferguson system  
#482042
anersimyra skrev:
jannee skrev:Hur som helst kan killen sin sak, "lite" höga stubbar men resten av hans arbete tycker jag i alla fall går som på räls.

Kanske lite nonchalant uppträdande men vilka professionella yrkesmän ser inte ut att ha det.
Det ser ju bra ut, förutom att han konsekvent står på ” fel ” sida om stammen när han gör rotkapet.. :mrgreen:


Det la jeg merke til også.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482405
Her file han, ser vel kanskje ikkje så imponerande/nøyaktigt ut synes eg då, men skarpt får han da iverfall og da er da viktigste.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#482408 Brukar titta på filmer både från tjecken Garden and forest och Österrikaren. Jag tror att en anledning att de misslyckas med fällningen ibland är dels att de sågar små, grunda riktskär i kombination med (på Centraleuropeiskt vis) fällskär något ovanför riktskäret. Måste då vara svårt att alltid ha full koll på var du sågar nånstans.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

jannee  
#482409 Finns många klipp med honom på Youtube och visst är han kanske lite slarvig(nonchalant) men jag måste tyvärr erkänna att igenkänningsfaktorn är för mig förbluffande hög. :oops:
Sanningen att säga jobbar jag nästan exakt som han förutom att jag själv är noga med att ta LÅGA stubbar :mrgreen:
Den stora skillnaden är att mina kedjor absolut inte äter lika bra som hans gör :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482415 mistenke at da han sage i er mjukare enn da som er vanlig i norge/sverige har litt vanskelig for å forstå at den filinga han visar på youtube iverfall kan gi så ekstremt skarpt kjede, men eg har tatt feil før

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482642
Han er ikkje overdreve opptatt av sikkerheit då men han har tydeligvis peiling på sliping

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Raggarö  
#482670 Typiskt Buckin´ Billy Ray, han har hävdat, så länge jag minns, längden på tänderna är oväsentligt, så länge det är vasst skär det rakt.....och vasst blir det #:-s

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

finskpinne  
#482672 Han har nog rätt i det. Bara man har rätt höjd på ryttarna så. Och han använder faktiskt en mall till ryttarna. Är tänderna kortare på en sida så måste man ju ta ner ryttarna mera på den sidan.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482800 Square ground.. Sågen andas lätt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).