Motorsåg och handhållet

Stihl 170 tjuvstannar

16 inlägg 6155 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 170 tjuvstannar

MDin  
#481636 I dag kom dottern hem å hjälpe mig att ta ned en stor tall nära grannens hus. I somras köpte jag hennes första såg, Stihl MS170, liten och lätt som förstasåg. I dag skulle den igång.
Tankade Aspens 2 eftersom den inte vet om något annat, tror jag. Visst gick den igång och första skären, över mitt övervakande och efter instruktion var ett faktum.
Intrycket var trevlig lätt maskin att lära sig på, MEN döm om min förvåning att den tjyvstannade då å då!?!?
Jag tog över och upptäckte att den behövde full patte för att fungera i skäret samt att den tjyvstannade.
Fan att det ska behöva vara så här med en erkänt märke.
Bedömning: Leksak för miniminiträd eller för mackbensin 2% ig[emoji35]



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

JensSkoog  
#481643 Var inte sågen körd als, innan ni gick på?

En av mina döttrar körer med 170 och en av mina skogsläropojkar, och vi har aldrig upplevd det där.
Men, om sågen kom med RS kedja och inte med RM, så kan det bli tungt för den när man har hela svärdet i kapet. RS blir för aggressiv för en sådan klensåg. Enligt mig ska den sågen ha 12" svärd och 1,3 mm 3/8 kedja och underställningen på ryttarna ska inte vara över 0,6 mm. Det är självklart en hobbysåg, men den gör det den ska och den är perfekt för nybörjare.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

axwell  
#481646
MDin skrev:Intrycket var trevlig lätt maskin att lära sig på, MEN döm om min förvåning att den tjyvstannade då å då!?!?
Jag tog över och upptäckte att den behövde full patte för att fungera i skäret samt att den tjyvstannade.
Fan att det ska behöva vara så här med en erkänt märk


Upplevde samma sak när min StihlMS192 var ny, skulle bara hämta en provbit från lämplig björk runt 12-15 cm i skäret.
Den tjuvstannade och orkade ingenting, dumt nog hade jag inte med några verktyg för justering.

Det skulle väl inte behövas, säljaren hade ju dagen innan fått mer än en timme på sig att finjustera sågen.
Alkylatbensin så klart, vid båda tillfällena.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#481655
JensSkoog skrev:Var inte sågen körd als, innan ni gick på?

En av mina döttrar körer med 170 och en av mina skogsläropojkar, och vi har aldrig upplevd det där.
Men, om sågen kom med RS kedja och inte med RM, så kan det bli tungt för den när man har hela svärdet i kapet. RS blir för aggressiv för en sådan klensåg. Enligt mig ska den sågen ha 12" svärd och 1,3 mm 3/8 kedja och underställningen på ryttarna ska inte vara över 0,6 mm. Det är självklart en hobbysåg, men den gör det den ska och den är perfekt för nybörjare.


Originalkedja, piccomini som jag förstår, att den behöver full fart är ok, med att den lägger av är inte ok. I övrigt håller jag med om att den är en bra förstagångare. Här är min och dotterns
IMG_3587.JPG

Den lite större är 441

   TS
Avatar Fallback

Stihl 170

röjar kalle  
#481664
MDin skrev:
JensSkoog skrev:Var inte sågen körd als, innan ni gick på?

En av mina döttrar körer med 170 och en av mina skogsläropojkar, och vi har aldrig upplevd det där.
Men, om sågen kom med RS kedja och inte med RM, så kan det bli tungt för den när man har hela svärdet i kapet. RS blir för aggressiv för en sådan klensåg. Enligt mig ska den sågen ha 12" svärd och 1,3 mm 3/8 kedja och underställningen på ryttarna ska inte vara över 0,6 mm. Det är självklart en hobbysåg, men den gör det den ska och den är perfekt för nybörjare.


Originalkedja, piccomini som jag förstår, att den behöver full fart är ok, med att den lägger av är inte ok. I övrigt håller jag med om att den är en bra förstagångare. Här är min och dotterns
IMG_3587.JPG

Den lite större är 441
jo ja tackar. :-bd

Användarvisningsbild

Stihl 170 tjuvstannar

JensSkoog  
#481671
MDin skrev:Originalkedja, piccomini som jag förstår, att den behöver full fart är ok, med att den lägger av är inte ok. I övrigt håller jag med om att den är en bra förstagångare.

Nej, den ska inte lägga av, absolut inte. :surp:
Skulle väl ge den lite inkörning, innan jag tog den tillbaka till ÅF'n.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#481673
JensSkoog skrev:
MDin skrev:Originalkedja, piccomini som jag förstår, att den behöver full fart är ok, med att den lägger av är inte ok. I övrigt håller jag med om att den är en bra förstagångare.

Nej, den ska inte lägga av, absolut inte. :surp:
Skulle väl ge den lite inkörning, innan jag tog den tillbaka till ÅF'n.


Ska köra den i morgon när jag kvistar det jag tog ned i dag. Jag inser att jag inte kan kapa upp 50 cm stock med den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 170 tjuvstannar

Skogsraggarn  
#481711 Det bästa med småsågar är att köra en halv tank med mackbensin det löser upp alla avlagringar i förgasare mm sen gå över till miljöbensin

Avatar Fallback

Re: Stihl 170 tjuvstannar

MDin  
#481714
Skogsraggarn skrev:Det bästa med småsågar är att köra en halv tank med mackbensin det löser upp alla avlagringar i förgasare mm sen gå över till miljöbensin


Behöver man köra mackbensin i en sprillans ny!?!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 170 tjuvstannar

Skogsraggarn  
#481716 Ja bara när den är ny för det finns avlagringar från tillverkningen kvar i förgasaren fett skärvätska mm och förgasaren kanske är tillverkad ett år eller mer innan du drar igång den och eftersom det inte finns nåt lösningsmedel i miljöbensin så löser det inte upp detta lika bra sen ska du alltid köra på miljöbensin

Avatar Fallback

Re: Stihl 170 tjuvstannar

MDin  
#481718
Skogsraggarn skrev:Ja bara när den är ny för det finns avlagringar från tillverkningen kvar i förgasaren fett skärvätska mm och förgasaren kanske är tillverkad ett år eller mer innan du drar igång den och eftersom det inte finns nåt lösningsmedel i miljöbensin så löser det inte upp detta lika bra sen ska du alltid köra på miljöbensin


Verkar logiskt, det skadar inte att prova innan den hamnar på skrothögen. Jag misstänker att Granngården knappast byter ut den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 170 tjuvstannar

Skogsraggarn  
#481720 Är väl 2 år garanti det är bara att dem byter förgasaren annars

Användarvisningsbild

Re: Stihl 170 tjuvstannar

JensSkoog  
#481725 Skulle väl bara köra den lite växlande hårdt på alkylat ett par tankar.

Avatar Fallback

Re: Stihl 170 tjuvstannar

MDin  
#481729 Visserligen men känner jag ÅF så försöker dom alltid slingra sig[emoji45]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 170 tjuvstannar

JensSkoog  
#482036 Har du fått körd den lite nu @MDin ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).