Bilar

Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig tota

18 inlägg 42207 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Lars.Skogsguide  
#481606
rokon skrev:Nissan Qashqai har 180 mm markfrigång olastad enligt deras specifikationer som man finner när man laddar ned prislistan.

Tack vet det, var därför jag frågade för att få vettiga alternativ, annars uppfyller qashqai skapligt bränsleförbrukning komfort och ekonomiskt ägande

   TS
Avatar Fallback

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Ent  
#601514 Dacia Duster måste väl vara en ekonomisk bil att äga, men status och komfort är förstås inte i toppklass. Aldrig kört någon så jag har dock ingen egen erfarenhet. Men den dan gammel-KingCabben gjort sitt har jag Duster som alternativ. Komfort är ju dessutom ett relativt begrepp. Mycket handlar om vad man är van med från innan, och givetvis hur långa sträckor man kör.

Avatar Fallback

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

jsn  
#601835 Jag kör Duster - 14, 1.5dCi 4wd.
Den nya generationen har ju förbättrats på flera punkter så dina krav kanske kan fyllas av en Duster.
Jag hade inte de elektroniska hjälpmedlen på min kravlista men hade å andra sidan lågväxel främst för att kunna backa med lite tyngre släp i trixiga passage men det kravet fick jag stryka, dock är 1an lågt växlad vilket är mycket trevligt när man åker lite utanför vägen. Den tar sig fram riktigt bra!
Snittförbrukning efter snart 3 år är 0.62, kör ca 2200 mil/år varav kanske 30% grusväg och 60% landsväg och 10% motorväg.
Sätena är inte de mest bekväma men jag har kört 20-30mil i sträck utan problem. Min är lite högljudd och skramlig, den nya generationen är väl bättre isolerad.
Jag har varit jättenöjd tidigare men nu är den 5 år och jag fick byta en styrled och blinkersspak, har dock fått uppfattningen att Dusters håller generellt bättre än så (tutknappen gick sönder, använder typ tutan en gång om året så den kan det inte varit kvalitet på..).
Service har annars varit riktigt billig hittills, men 6års service blir istället rejält dyr, 14000 vill märkesverkstaden ha, då är det kamrem och vattenpump, vattenpumpen var nog egentligen 7års intervall på men då slipper de riva isär de grejerna 2år i rad.
Nästa bil för mig blir nog en pickup om några år, lutar åt Hilux, vill ha lågväxel och bra markfrigång, är leds på oljesöl och skräp från motorsågarna i bagageutrymmet. Ska man ha med röjsåg med sig får man fälla sätena..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).