Skogsröjning

Ordning på priserna!

20 inlägg 11844 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ordning på priserna!

sjodin  
#48066 Har suttit och läst på trådarna i forumet men inte fått något riktigt bergrepp på priserna när det gäller röjning.

Skulle vilja veta vad "normal" priset är både vad de gäller timlön och fastpris.

Och lite utförligt, dvs hur mycket går till arbetsgivaravgiften, skatt, moms och vad man får ut som lön i de båda fallen, Sen tycker jag de verkar lite orimligt att man orkar med upp mot 1-1,5 ha per dag.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ordning på priserna!

orre  
#48118 För ca 2 år sedan räknade jag på 225 kr/tim + moms
Vill minnas att jag fick ungefär 100 kr /tim i lön. (detta var för annat arbete så kostnaden för såg mm kommer till men de kostnaderna tar man ju direkt )

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48129 Arbetsgivaravgiften är 31,42% av bruttolön
Egenavgift (samma som arb giv avgift fast för företagare) är lite mindre, 30-31%

Sen beror ju resten av utgifterna på hur firman ser ut, vad man har för maskinpark, om man har ett berg med reservdelar osv. Försäkringar kostar en slant också...

Du kan räkna grovt på din egen nettolön genom att dra av 50% av det som blir kvar efter driftskostnader och övriga utgifter. Så om du tar 250kr +moms /t och har 50kr i utgifter så får du ut ca 100kr rent/t.

1.5ha/dag, ja då får det vara lätt röjning. Det är nog ganska stora skillnader på vart i landet man röjer också.
Jag röjer gärna med fast pris med högt tempo under kortare tid än i normalfart i 8timmar om man har timdebitering. Man röjer ganska exakt samma areal per dag oavsett, eller jag gör det iaf.

Avatar Fallback

Re: Ordning på priserna!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48130 Röjer du 1,5 hektar om dagen så kan det inte vara mycket o ta gött om det inte är det :smile:

Tänk om jag kunde få såna jobb vad lätt det blivit för psyket :lol:

Misstänker att uppe i norrland är det nog överlag inte lika svårröjt som här i söder.

Avatar Fallback

Re: Ordning på priserna!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48131
Palms skrev:Arbetsgivaravgiften är 31,42% av bruttolön
Egenavgift (samma som arb giv avgift fast för företagare) är lite mindre, 30-31%

Sen beror ju resten av utgifterna på hur firman ser ut, vad man har för maskinpark, om man har ett berg med reservdelar osv. Försäkringar kostar en slant också...

Du kan räkna grovt på din egen nettolön genom att dra av 50% av det som blir kvar efter driftskostnader och övriga utgifter. Så om du tar 250kr +moms /t och har 50kr i utgifter så får du ut ca 100kr rent/t.

1.5ha/dag, ja då får det vara lätt röjning. Det är nog ganska stora skillnader på vart i landet man röjer också.
Jag röjer gärna med fast pris med högt tempo under kortare tid än i normalfart i 8timmar om man har timdebitering. Man röjer ganska exakt samma areal per dag oavsett, eller jag gör det iaf.


Kör du i 6 timmar då istället då eller?

Röja 8 timmar på vintern är nog inget man skall ge sig på i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48132 Från och med 1 januari 2009 är arbetsgivaravgifterna sänkta för ungdomar, anställda som vid årets ingång ej fyllt 26 år. För lön som betalas ut 2008-01-01 - 2009-01-01 är arbetsgivaravgifterna därmed 15,49 % för ungdomar födda 1984 och senare.

Vet dock inte hur det ser ut om man är egenföretagare och ahr enskildfirma lr hb/kb men om man har ab så är det bara 15,49% i arbetsgivaravgifter, men försäkring från fora som man behöver om man ska kunna bli anlitad av de större skogsbolagen och få hängavtal med facket är väl på nån % också av lönen... finns väldigt mycket att tänka på men på t ex http://www.ekonomifakta.se finns det förhoppningsvis tillräckligt med info angående skatter med mera, sen finns ju även www.skatteverket.se där man kan se alla skatter med mera!

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

sjodin  
#48153 Tack, för alla svar.

valmet901 skrev:Röjer du 1,5 hektar om dagen så kan det inte vara mycket o ta gött om det inte är det :smile:

Tänk om jag kunde få såna jobb vad lätt det blivit för psyket :lol:

Misstänker att uppe i norrland är det nog överlag inte lika svårröjt som här i söder.


Jag gör då inte det på mina arbeten, brukar bli ner mot 0,8 ha per dag. Men jag undrar vem som tar 1,5 ha per dag, många tycks göra det här på forumet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48154 Generellt sätt tror jag inte det finns särskilt många som klarar i snitt 1,5 ha/dag under en säsong, men känner en från litatuen som jag jobbat med tidigare som nu jobbar åt en av mina konkurrenter som jag tror snittar 1,5ha/dag på normalröjning, själv snittar man kanske 0,9...

Handlar ju så otroligt mycket om teknik och taktik och det tar ju ett tag innan man får den erfarenheten

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48156 Det är bara att glömma att man kan snitta 1.5ha över en hel säsong, det är helt omöjligt iaf i mellansverige.
Mitt värsta område låg på 0.25ha/dag :shock:
De bästa dagarna har man väl legat på 1.5-2ha/dag. Har röjt 43ha på 7 dar på 2 pers, men det var förröjning så det gills inte men kul var det :grin:
Snittet över en hel säsong blir strax under 1ha/dag vid slutröjning. Plantröjning lite lägre pga björkens makalösa tillväxt så man står nästan still hela tiden.

valmet901 skrev:Kör du i 6 timmar då istället då eller?

Röja 8 timmar på vintern är nog inget man skall ge sig på i vilket fall.


Är det riktigt uselt väder och humöret är i botten så kan jag röja bara en tank och åka hem också, men man får ju se till att jobba in såna dagar så man inte blir utan inkomst! Röjer jag åt privata skogsägare och trakterna är små så blir det inga så korta dagar utan de brukar jag göra undan snabbt.

Avatar Fallback

Re: Ordning på priserna!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48157 Vad är normal röjning i era trakter.

Det är väldigt stor skillnad vart man jobbar ochså.

Jag skulle se en bild på dessa skiften där folk röjer 1,5 hektar.

Som sagt kan inte vara mö o ta där.

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48166 Som medelröjning skulle jag säga att skogen är ca 2,5 meter hög, mestadels fina tallplanteringar med givna huvudstammar och inte allt för mycket uppslag av björk, kanske 10000-15000 röjstammar om man räknar med allt som är över knähöjd....

I år har jag och mina anställda haft mestadels relativt enkla röjningar, bara ett par mindre eftersatta områden! men de flesta har varit relativt enkla... har bara haft röjning åt holmen i år, i princip inget åt privata skogsägare som för det mesta väntar något år för länge på röjningen och det märks ju direkt på tidsåtgången/kostnaden....

Hittar tyvärr inte igen bilderna på en före/efter röjning men ska försöka lägga upp dom senare....

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48179 Ser det ut så här så gör man 1ha/dag. Lite svårt att se kanske...
Mitt kontor.JPG


Här får man vara nöjd om man överlever...Tar nog ett par dagar/ha 😡
Bild011.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48209 palms: hehe jo den nedre bilden såg inte allt för trevligt ut, tar du höga ackordspriser på sånna områden eller är det timpris som gäller på sånna jävulska områden?

Avatar Fallback

Re: Ordning på priserna!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48213
Palms skrev:Här får man vara nöjd om man överlever...Tar nog ett par dagar/ha 😡
Bild011.jpg


Inte bara jag som få den känslan alltså. 8)

Man förstår ju hur romarna kände sig i Teutburgerskogen...

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48214
SkogsGotte skrev:palms: hehe jo den nedre bilden såg inte allt för trevligt ut, tar du höga ackordspriser på sånna områden eller är det timpris som gäller på sånna jävulska områden?


Nej, ser hela trakten ut sådär så röjer jag per timme. Har haft mycket sånt förra säsongen, det är psykiskt jobbigt för det känns som att man inte kommer nån vart...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).