Bilar

Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig tota

18 inlägg 42209 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig tota

Lars.Skogsguide  
#481485 Hej efter 17år med olika suvar (endast 4wd) så är jag sugen på att byta.
Men vill ha en vettig bil med komfort och bra totalekonomi.
Tyvärr går hybrid å elbilar bort eftersom de har för låg markfrigång, korta körsträckor, eller blir svindyra när elen är slut.

Kreterium
Bra Markfrigång helst 20cm+
4wd
Bränsleförbrukning under 0,6/mil
Bra komfort för Pers över 185cm
Säkerhetspaket, autobroms, döda vinkelvarnare.
Helst ej nypris över 300kkr
Backkamera
Ej heller skattechock med bhonusmalus

Tack för konkreta tips



   TS
Avatar Fallback

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481487 Subaru?
Är inne på den andra nu. Det är inte världens bästa bil, men jag är väldigt nöjd, allt invägt.
Alla dina kriterier utom 2 blir uppfyllda men några är bättre. Efter dieselgate kommer du ju knappast ner på vw-koncernens golf-diesel-förbrukning och bensinare drar väl i praktiken kring 0,8 +/- hit-och-dit. Min diesel drar 0,55-0,65
En Outback är över ditt riktpris men jag vet inte hur ex.vis en Subaru som heter XV ligger till. Se till att du får eye-sight som deras trafikkamerasystem heter.
Annars finns det förstås massa märken.
Jag kör olika bilar. I jobbet mycket långkörningar med 50-mils enkelresor. Subarun är privat men den har jag åkt med i jobbet också och gillar allt i den. Sitter mycket bra och åker mycket bra. I firman har jag en mb-c med stor diesel 6:a och 4-matic som är "dyrare" och ger mer av allt. Men om det är värt det är tveksamt. I så fall begagnad. Idag får man mest nybil för pengarna kring 300-kr strecket. Kolla service och rep kostnaderna samt besiktningsutfallen (kvalitet) där ligger mycket av glädjen och ekonomin dvs nöjdheten. Nån deciliter hit och dit vid pumpen är mest bara drygt att tänka på och leder i så fall till en småbil, som ju också gör jobbet 95% av körningarna om man inte ska mölja snö hela vintern.
Mina tankar och morgonskriverier var det.

Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Lars.Skogsguide  
#481488
Orsa skrev:Subaru?
Är inne på den andra nu. Det är inte världens bästa bil, men jag är väldigt nöjd, allt invägt.
Alla dina kriterier utom 2 blir uppfyllda men några är bättre. Efter dieselgate kommer du ju knappast ner på vw-koncernens golf-diesel-förbrukning och bensinare drar väl i praktiken kring 0,8 +/- hit-och-dit. Min diesel drar 0,55-0,65
En Outback är över ditt riktpris men jag vet inte hur ex.vis en Subaru som heter XV ligger till. Se till att du får eye-sight som deras trafikkamerasystem heter.
Annars finns det förstås massa märken.
Jag kör olika bilar. I jobbet mycket långkörningar med 50-mils enkelresor. Subarun är privat men den har jag åkt med i jobbet också och gillar allt i den. Sitter mycket bra och åker mycket bra. I firman har jag en mb-c med stor diesel 6:a och 4-matic som är "dyrare" och ger mer av allt. Men om det är värt det är tveksamt. I så fall begagnad. Idag får man mest nybil för pengarna kring 300-kr strecket. Kolla service och rep kostnaderna samt besiktningsutfallen (kvalitet) där ligger mycket av glädjen och ekonomin dvs nöjdheten. Nån deciliter hit och dit vid pumpen är mest bara drygt att tänka på och leder i så fall till en småbil, som ju också gör jobbet 95% av körningarna om man inte ska mölja snö hela vintern.
Mina tankar och morgonskriverier var det.

Tack. Har kollat på nya xv'n den verkar intressant, dock drar den mer än min nuvarande ASX.
Subaru, Nissan, Suzuki samt Mitsubishi verkar mest prisvärda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

skogsjan79  
#481499 Har en Subaru forester årsmodell 16 diesel automat. Kört ca 4000 mil hittils och är väldigt nöjd. Drar ca 0,6-0,65. Rymlig, backkamera, hög och bra komfort/utrymme. Inte isight dock. Den gick på 300. Ett alternativ kan vara en 1-2 år beg forester kanske? Dom ligger väll hyfsat i pris och du slipper skatteschoker.

Avatar Fallback

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

bgl  
#481504 Begagnatmarknaden kommer snart att svämma över av BMW X3 2.0D av den just utgångna modellen. Tveksamt om det kommer att finnas köpare till alla, priset är redan pressat och kommer att tryckas ner ännu mer. Finns idag över 300 st till salu! Du får en nästan nu för 300`. Speciellt de som försöker byta till en ny Volvo XC60 får finna sig i dåliga inbytespriser.

Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Lars.Skogsguide  
#481505
bgl skrev:Begagnatmarknaden kommer snart att svämma över av BMW X3 2.0D av den just utgångna modellen. Tveksamt om det kommer att finnas köpare till alla, priset är redan pressat och kommer att tryckas ner ännu mer. Finns idag över 300 st till salu! Du får en nästan nu för 300`. Speciellt de som försöker byta till en ny Volvo XC60 får finna sig i dåliga inbytespriser.

Kollar nog på ny. BMW Har ryckte om att vara dyr å köra resp äga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Lars.Skogsguide  
#481506
skogsjan79 skrev:Har en Subaru forester årsmodell 16 diesel automat. Kört ca 4000 mil hittils och är väldigt nöjd. Drar ca 0,6-0,65. Rymlig, backkamera, hög och bra komfort/utrymme. Inte isight dock. Den gick på 300. Ett alternativ kan vara en 1-2 år beg forester kanske? Dom ligger väll hyfsat i pris och du slipper skatteschoker.

Mycket talar för ytterligare en japan igen [WINKING FACE]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481510 Själv har jag tittat lite på begagnat Mazda cx-3 cx-5. Vet inte hur dem är att äga? Tycker dem ser rätt trevliga ut, cx-5 ligger väl kring 300’ beroende på utrustning.

Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Brannäs  
#481517 Halloj! Köpte precis en Nissan Qashqai och min kravspecifikation var:
Diesel
4wd
Dieselvärmare
Drag
Extraljus
Relativt hög markfrigång

Anledningen till att jag sålde XC70 var en kombination av skattevansinnet och många mil.
Jag är hittills imponerad av vad jag styr runt i, och tycker att den kan vara värd en tanke för "skogsmänniskor" vid ett byte. Men jag har haft den alldeles för kort tid för att ge ett definitivt omdöme.

Avatar Fallback

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Hema  
#481555
Lars.Skogsguide skrev:
bgl skrev:Begagnatmarknaden kommer snart att svämma över av BMW X3 2.0D av den just utgångna modellen. Tveksamt om det kommer att finnas köpare till alla, priset är redan pressat och kommer att tryckas ner ännu mer. Finns idag över 300 st till salu! Du får en nästan nu för 300`. Speciellt de som försöker byta till en ny Volvo XC60 får finna sig i dåliga inbytespriser.

Kollar nog på ny. BMW Har ryckte om att vara dyr å köra resp äga.

Jag tycker inte mina som jag har ägt, har varit så dyra förutom då kanske försäkring. Reservdelar köpes billigt via nätet i Tyskland.

Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

hlb  
#481559 Har i ett år haft en Volvo S60 D5 och en BMW 330 D Coupe. Har visserligen inte reparerat på BMW-n, men det jag kollat har volvon varit lika dyr eller till och med värre, utom försäkringen, men det får det väl vara värt för en bil som går så fort man vill åka.

Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Lars.Skogsguide  
#481561
hlb skrev:Har i ett år haft en Volvo S60 D5 och en BMW 330 D Coupe. Har visserligen inte reparerat på BMW-n, men det jag kollat har volvon varit lika dyr eller till och med värre, utom försäkringen, men det får det väl vara värt för en bil som går så fort man vill åka.

Nu är frågan om bränslesnål hög suv, inte om ni lovordar beg. BMW X.
Mitt intresse lutar nog åt de japanska suvarna hittills i jämförelse , billigt att äga å köra dessutom mycket för pengarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Lars.Skogsguide  
#481562
Johan_84 skrev:Själv har jag tittat lite på begagnat Mazda cx-3 cx-5. Vet inte hur dem är att äga? Tycker dem ser rätt trevliga ut, cx-5 ligger väl kring 300’ beroende på utrustning.

Ja CX-5 ser intressant ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

Lars.Skogsguide  
#481563
Brannäs skrev:Halloj! Köpte precis en Nissan Qashqai och min kravspecifikation var:
Diesel
4wd
Dieselvärmare
Drag
Extraljus
Relativt hög markfrigång

Anledningen till att jag sålde XC70 var en kombination av skattevansinnet och många mil.
Jag är hittills imponerad av vad jag styr runt i, och tycker att den kan vara värd en tanke för "skogsmänniskor" vid ett byte. Men jag har haft den alldeles för kort tid för att ge ett definitivt omdöme.

Tjejen min bytte precis till en sådan, det är det som satt igång mitt intresse att ev byta. Qashqaien helt klart intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vettig skogsbil, hög markfrigång bränslesnål med vettig

rokon  
#481605 Nissan Qashqai har 180 mm markfrigång olastad enligt deras specifikationer som man finner när man laddar ned prislistan. Inte särskilt högt men så är det med alla stadsbilar i crossoversegmentet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).