Gallring

Toppskador på gran

7 inlägg 5837 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toppskador på gran

Torleif  
#481433 Vårt lilla skogsskifte är mycket ojämnt i ålder med de äldsta bestånden kring 100 år och de yngsta i 10årsåldern. Ingenting planterat bara självsått där tidigare ägare har huggit virke för husbehov eller bärgat hö. Ingen riktig skötsel på 50 år minst. Mest gran med inblandad tall och björk och asp. Ungefär 2/3 av storgranarna och alla tallar har fortfarande spetsig topp och pågående längdtillväxt.

Vår egen hemgjorda skogsbruksplan är att som första nödhjälp hugga bort dels ruttna granar innan rötan sprider sig och dels björkar och aspar som piskar sönder topparna på växande granar.
I nästa skede är planen att ta ut ved för husbehov i den takt som den behövs och virke för planerade byggprojekt i den takt det behövs. Granar som har slutar växa är först i tur när det behövs virke.
Tanken är att skiftet aldrig skall bli slutavverkat utan stå som ett kontinuerligt växande ved- och virkeslager för husbehov. Nettovinsten av gratis ved och virkesråvara varje år blir större än nettovinsten av en såhär liten slutavverkning minus pengarna som man sedan skulle tvingas sätta på att köpa virke och ved varje år tills ny skog har vuxit upp.

Nu har jag äntligen efter många års sjukdom kunnat börjat pyssla litet med yxa och bågasåg någon timme om dagen som en del av ryggträningen. Det blir löjligt litet uträttat men ryggen blir friskare av det och litet ved blir det som biprodukt.
Eftersom ryggen ännu inte klarar att arbeta med motorsåg börjar jag med höga slanka björkar som piskar topparna på halvvuxna granar. De går att hugga för hand.
Då kommer frågorna:
Hur stora skador på toppen kan en gran tåla?
När dör toppskottet och en kvist blir ny topp?
När är en topp så förstörd att stammen ruttnar nedåt och stocken nedanom toppbrottet blir förstörd?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Toppskador på gran

sundelius  
#481439 Granen klarar mer än man tror och växer vidare efter toppbrott. Kvaliteten blir naturligtvis dålig men den överlever det mesta.
Måste säga att din väg tillbaka inspirerar mig Torleif, kämpa på :-bd
Köp en 201:a som du kan köra korta stunder inemellan så kommer du höja produktionen mångfalt

Användarvisningsbild

Re: Toppskador på gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481468 Eller en batterimotorsåg. De är verkligen lätta och smidiga.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Toppskador på gran

jannee  
#481480 Varför inte spara på björken, växer fortare än granen dessutom blir det ett vackrare landskap.
Satsar du inte på produktionsskog utan endast för ved för eget behov hade jag nog gjort så.

Avatar Fallback

Re: Toppskador på gran

Torleif  
#481494 Tack sundelius
Jag fortsätter för hand för det är roligare och billigare att bygga upp förtvinade ryggmuskler med en purmobåge än med en gymapparat.

Björkar är fina att titta på men eftersom jag vet att en del av gammelgranskogen kommer att gå åt om några år då jag är så frisk att jag kan börja bygga verkstad så vill jag säkra återväxten av byggnadsvirke.
Ofta är toppbrotten så pass högt upp att man borde kunna få en eller i bästa fall två sågstockar under toppbrottet. Kanske någon klenstock ovanför toppbrottet om granen vill fortsätta växa.

Om granen tål toppbrott utan att rötskadas längre ned är det bara att fortsätta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Toppskador på gran

ÅsaNisse  
#481501 Jag har haft toppbrutna granar som varit friska och med röta. Vet inte med bestämdhet, men tror att grovleken vid brottet har betydelse. Ju grövre desto större risk för röta. Även tidpunkt på året när brottet sker kan inverka. Är det en försommarstorm som knäcker så vallar kådan över ganska snabbt men om det sker som snöbrott på vintern så står brottet öppet för svampsporer längre tid.

Avatar Fallback

Re: Toppskador på gran

Torleif  
#481503 I så fall borde ju våra granar med toppskador klara sig bra. De är ju mindre än lillfingergrova vid brottet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).