Före och efter jobbet

Nu har plugget börjat!

8 inlägg 2250 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu har plugget börjat!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48135 Så där nu har man överlevt första dagen på universitetet! verkar vara en väldigt intressant kurs man går som heter miljö och samhälle! Känns bra att man får lite bättre kunskaper om allt från miljöledning, arbetsmiljö och lite mer om hållbar utveckling och mycket annat!

Känns även bra att läraren som håller de flesta föreläsningarna jobbar som konsult åt blandannat lrf som företagsutvecklare :)
förhoppningsvis kan man efter kursens slut fått lite nya intressanta ideer!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nu har plugget börjat!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48142 Kul kan vara bra att förkovra sig :smile:

Hur många timmar är kursen på 50 eller 100 tim

Användarvisningsbild

Re: Nu har plugget börjat!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48210 har inte tänkt på hur många timmar den är på allt som allt men 15 hp i 10 veckor på helfart.... Härligt med en kurs som dessutom har ett par studiebesök i veckan på olika företag och projekt

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu har plugget börjat!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48220 En poäng är väl 1 timma om jag minns rätt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nu har plugget börjat!

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48225 Då jag läste i Umeå så gav 1v heltidsstudier 1hp (högskolepoäng), 15 hp torde vara 600 timmars studier men å andra sidan brukar man bara hinna med 400 timmar på 10 v.

Användarvisningsbild

Re: Nu har plugget börjat!

totte  
#48257 Det där med timmar på universitet är en ytterst variabel historia. Det beror på ämne, institution, läraren kursens karaktär och en massa andra faktorer. Vissa typer av kurser kräver mycket timmar på "skolan", andra typer, mer inläsningsorienterade, har kanske bara några få- lektions och/eller seminarietimmar per vecka. Men snittet 1 p per vecka stämmer utlagt över en termin, som vanligen är 20 veckor och ger 20p på helfart.

Universitetsstudier får man mer se som ett "jobb" som man bedriver i ett antal olika former och faser, ibland i storförsamling, ibland i grupp, men ofta på egen hand med litteratur och andra hjälpmedel. Så att räkna timmar går egentligen inte annat än som ren statistik i efterhand. Tanken är dock att helfartsstudier skall kräva i stort sett en heltidsinsats av studenten.

Bara några små reflektioner från min egen erfarenhet som universitetslärare, det finns många och mycket skiftande åsikter om detta.

Tillagt: Glömde att säga: Lycka till med studierna Gotte!

Användarvisningsbild

Re: Nu har plugget börjat!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48267 I och med att man håller på att införa Bolognamodellen så går man också över till ECTS (European Credit Transfer System) där heltidsstudier motsvarar 60 poäng per år. I Sverige kallas dessa numera högskolepoäng. Således 1 "gammal" poäng = 1,5 högskolepoäng.

Se t.ex http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gskolepo%C3%A4ng

Användarvisningsbild

Re: Nu har plugget börjat!

totte  
#48273 Just det ja, du har rätt TH, glömde bort det, jag slutade innan det där infördes så jag lever kvar i den gamla modellen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).