Skogsvagn (Huggarvagnar)

Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

7 inlägg 7127 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

JN  
#480849 Hej
Har en gammal Nokka 7 tons huggarvagn och har upptäckt att det är dags att yta stödlager till kranpelaren. Letat på nätet och inte hittat återförsäljare i Sverige annat än till ATV vagnar. Har Nokka upphört med traktorvagnar? Tacksam om tips.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

Granstorp  
#480867 Kan hålla med dig om att det är inte solklart hur man hittar till Nokka! Spåren jag hittade var www.agcogroup.com eller www.nokka.fi
Är det en traditionell bronsbussning så borde du kunna hitta en sådan hos företag som säljer sådana, bör räcka att du vet inner och ytter diameter+höjden. Eventuellt med eller utan fettdepåer.

Avatar Fallback

Re: Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480869 Nokka huggarvagnar konkade i somras, tillverkningsrättigheter lär vara sålda till Estland.
MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

JN  
#480897 Tack för infon, nu behöver jag inte leta det mera. Bra ursäkt för att börja jakten på en ny vagn :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480899
JN skrev:Tack för infon, nu behöver jag inte leta det mera. Bra ursäkt för att börja jakten på en ny vagn :-bd


Positivt tänkande! :-bd Fast personligen skulle jag nog ta en titt på om det går att hitta eller låta göra en bussning om du är nöjd med grejorna och den inte är klippslut i övrigt. Glanar jag i gamla broschyrer verkar det vara en svarvad bronsbyssning med vertikala (!) smörjspår.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

JN  
#480900 Vagn och kran är i bra skick, det är en liten smidig 7 tonnare dock är kranen i kortaste laget....fast det är de ju alltid. Hittar inte manual och reservdelslista till just min, har för mig att den heter 2043. Får bli en vinterövning att plocka isär och renovera eller skrota beroende på hur insidan ser ut. Annars har den aldrig bråkat och är väl omhändertagen. Jag har som princip att underhåll är billigaste reparationen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var hitta reservdelar till Nokka huggarvagn

JN  
#481307 Hej
Grunnat lite grand och kommit fram till att jag har två alternativ, renovering eller kranbyte.
Jag har aldrig skruvat i en kran så jag har ingen aning om det är så enkelt som det ser ut på sprängskiss eller om det finns falluckor.
Vad ska jag tänka på och finns någon tråd (har inte hittat någon men,,,) med bilder eller beskrivning på arbetet.
Vilka verktyg som behövs och andra tips mottas tacksamt!

Nästa fundering baserat på bristande kunskap är om det är möjligt utan omfattande smide montera annan kran på vagnen?
Kanske värt att investera i jakefäste och kran?
Vad kostar ett jakefäste ca? Har en Fiat 8090 så möjligheten finns. Synpunkter och erfarenheter tas emot.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).