Ny Teknik och Elektronik

Drönare i din vardag?

101 inlägg 57915 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drönare i din vardag?

AnteLu  
#474988 Hej,

Skriver för nuvarande examensarbete vid Luleå tekniska universitet inom arkitektur.

Jag undersöker potential och möjligheter för användandet av drönare, speciellt inriktat på parkering och inspektion.

Länk till google forms https://goo.gl/forms/yVIDyylYNnwQYXuz2 och enkäten.

Vore så klart väldigt tacksam för svar och diskussion!
Det är en konfidentiell undersökning (anonyma svar) och tar cirka 5-8 minuter att slutföra.

Tack så mycket för din/er tid och support!
/ Ante



   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475011 Svarat, återkoppla här sedan så vi får läsa om detta intressanta ämne.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475110 Har också skickat in!

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#481251 För sen, men står på väntelista för en dJI Mavic PRO Platinum för 15 papp inkl moms. Tänkte jaga vindfällor och barkborreträd på lite roligare sätt. Sonsonen, som är 10 tycker det är en god ide. Är modellen den rätta för mitt behov???

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Håkan A  
#481252 Tror att det är ett utmärkt val av ingångsmodell på drönare, hlb! Har kört en del med en Mavic Pro med gott resultat för samma ändamål som du planerar att använda den till! Ett tips är att du lär dig att navigera via kartan på mobilen eller surfplattan, för att slippa kalla hem drönaren med hemknappen. Det är lätt att tappa bort den på himlavalvet! :mrgreen:
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#481255 Tack HåkanA, nu vet jag vem jag kan fråga när jag blir fundersam.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#481288 Det blev ett långt inlägg här, men när någon "äntligen" var nyfiken. Jag vill inte missionera om ingen frågar först.

Jag skriver mycket om priser nedan men jag vill uppmana alla sugna att vara alerta! Komplett.se säljer en hel del drönare och de har börjat med black week redan inatt och ska hålla på fram till på fredag då det är black friday. Dels tror jag DJI:s egna butik på hemsidan (men tull kan nog tillkomma där, osäker) och säkert svenska butiker kommer ha rabatt på drönaren Mavic Pro. Så man kan hålla koll under veckan men speciellt på fredag, det kan bli tusenlappar att bespara sig.


----------------
Jag sökte ut den här tråden förut, hade inte skickat in något för det var stängt.
Jag har sedan mitten av augusti en DJI Mavic Pro (MP) som jag använt för att göra filmer, ta foton och flyga runt. Nu driver jag inte skogsbruk själv men ser lätt nyttan av det och i skogspressen har MP figurerat.
Jag är med i flera drönargrupper på facebook och läst in mig rätt mycket på regler osv. (sådant gillar jag, ha väldigt god koll).
Däremot är jag inte så hemma på konkurrenter utan känner till DJI:s konsumentprodukter mest.
Men vad jag förstår så är DJI drönarvärldens Apple. Det är produkter som är väl uttänkta och de har ett helhetskoncept för dem. (jag använder själv inga Apple-prylar). Förutom drönare som jag skriver om nedan behöver man en rätt så bra smartphone eller en surfplatta. iOS eller Android stöds.

Mavic Pro Platinum (MPP) ser jag som version 1.1 av Mavic Pro. Alla som redan har en MP har ingen anledning att byta. Skillnaden är färg, motorstyrning och nya propellrar som ska låta mindre. Propellrarna passar på MP också. Totalt sett ska den få lite längre batteritid än MP.
Med det priset du skriver så förstår jag att det är Fly More Combo (FMC) du beställt. För er andra - det är "stora paketet" med fler tillbehör och ett måste tycker jag. Om priset är det rätta!
När jag köpte min drönare skiljde det 2000 kr mellan standard och FMC. Men nu är det något konstigt - många stora pålitliga butiker på prisjakt tar 15000 för MP FMC men ligger runt 10500 kr på vanliga (så 4500 kr skillnad). Jag gjorde en sammanräkning för 4 veckor sedan och då kostade alla tillbehör som ingår i FMC men inte i standard 4052 kr på pitchup.se (en svensk butik inriktad på drönare som också säljar alla originaltillbehör)! Väljer man bort något man inte tycker sig behöva så kommer man undan billigare. T.ex. är väskan bra för tillbehören man köper i FMC men senare kan den bli lite för trång. Eller adapter som gör batterierna till USB powerbanks.
Men det finns undantag, jag köpte min MP FMC på Rajala Foto över disk. Nu säljer de den för 14000 och man kan välja en bundle där de skickar med ett 64 GB minneskort (från DJI ingår ett 16 GB). Den dealen är prisvärd.

När man kommer till MPP som hlb har bokat upp sig på skiljer det sig 2800 kr på de renommerade butikerna mellan standard och FMC. Så ska man prompt ha MPP och tillbehör så är det mer värt med FMC där.

Jag gissar att vi kommer se prisdumpningar på MP (ej MPP) under black friday.


För den som är på lite mindre budget har DJI en drönare kallad Spark. Den är mindre (fast MP är liten i transportläge). Här MÅSTE man köpa FMC för att ha nytta av den. För Spark ingår ingen handkontroll i standard paketet. Då kan man bara flyga med WiFi till sin mobil/surfplatta och det begränsar till 80 meter (ungefär om jag minns rätt) eller mindre p.g.a. signalförlust. Man får då helt betrakta den som en "social media drone". Man har med sig den och kan styra med gester för att snäppa foton några meter upp i luften och lägga upp på instagram osv.
Handkontroll (som ingår i FMC) kostar runt 2000 så det vill man inte efterhandskomplettera. Med handkontroll har den sämre räckvidd än MP. 500 meter respektive 300 meter om det är 2,4 GHz eller 5,8 GHz. I USA med högre sändareffekt ska det gå 2 km. Okänt om man kan konfigurera om Spark likt Mavic så man själv får välja effekt. Och kortare flygtid p.g.a. batteriet. Men den går att använda för att kika in saker i sin skog. Det är rejält mycket bättre än drönare i 1000-2000 kr klassen som kanske är lika stora.

För en skogsbrukare skulle jag föreslå Mavic, inte p.g.a. alla bra skäl som tagits upp men det finns något väldigt häftigt man kan göra med den och dyrare DJI drönare - något jag själv inte hunnit testa. Det är kanske mer för åkrar osv. men för ungskog kan det nog fungera rätt så bra. Det är tjänsten https://www.dronedeploy.com/. Det finns en variant som är gratis men för analysfunktioner (som inte finns något för just skog) och exportfunktioner kostar den pengar. Men vad den gör är att med en annan app styr den din drönare i att åka i ett mönster (du ritar bara upp ytan på kartan) och tar foton. Tillsammans med koordinaterna på varje bild som sparas i filen så vet deras onlinetjänst var varje bild är tagen. Man laddar upp alla filer i deras moln som processar det och sedan kan man se sin EGEN ortografiska drönarfotokarta med högre upplösning än vad flygfoton ger. Med sådana här system blir drönare verkligen användbara och inte bara hobby/entusiast-pryl utan ett verktyg man kan räkna intäkter (eller undvikande av förluster) på.

Köper man en Mavic Pro bör man också lägga några hundra eller uppåt en tusenlapp på tredjepartstillbehör. Jag köper dem via ebay.co.uk från Kina. T.ex. förlängningsben så den har lite enklare att starta. Ett tips jag läst annars för att ha en jämn och rätt så ren yta att lyfta ifrån är att rycka ur golvmattan i bilen och lägga den upp-och-ner.
Ett annat tips är att man behöver ha en del tid. Det finns en del lagar för drönare samt foton från flygfarkoster. Jag har lagt mycket tid men för att få ett hum och inte vara dum bör man tänka sig 5-10 timmar av att läsa på information vad man får göra och inte får göra. Det är idag ingen licens/"körkort" för att styra en drönare men för att styra ett flygplan måste man ju ha det. Jämför ungefär med cyklister som inte har någon utbildning men måste följa en massa regler i trafiken. Jag gillar när folk lär sig reglerna istället för att bara chansa. Motorcyklister måste ta körkort för att visa att de kan regler (och att köra). Sedan så är inte cyklister ute på motorvägen och när man cyklar på landet är det inte samma sak som Stockholms innerstad. Och alla bryter mot lite trafikregler när det går att göra utan problem för andra. Likaså med drönare.

Och man bör läsa sin manual till drönaren noga. Förstår man inte dess funktion så kan man inte reagera snabbt på om något händer. En radiostyrd bil kan man bara stanna - en drönare kan göra en "fly away" och i värsta fall ser man inte den mer - det finns inte tid till att börja läsa manualen då. Hanterar man engelska så finns det filmer på youtube där folk i princip går igenom hela manualen fast visar det och pratar, kan vara enklare för vissa att ta till sig informationen på så vis.

Jag lägger upp min spellista på drönarfilmning jag gjort hittills. Jag är i övrigt ingen amatörfotograf som tänker på ljus, vinklar osv. men tycker de blev häftiga. Gällande bildkvalitén så kom ihåg att youtube komprimerar det - ser bättre ut i original.
https://www.youtube.com/watch?v=iUGPm0nnsnc&list=PLGsnoC_dsNvv8dZwxH3KIvIKxyeIi_m9C


Och sist - för nästan en månad sen ville jag göra en liten demofilm hur man som bonde praktiskt kan ha med sig en MP så jag spelade in detta med en GoPro-kamera på huvudet. Jag vet inte hur långt räckvidden försämras (testade inte) men som ni ser kan man sitta inne i traktorns värme och styra. MP är också den bästa drönaren att ta med sig. DJI större serie, Phantom, är inte hopfällbar och i mitt tyckte skulle den stjäla för mycket plats i traktorn. Speciellt eftersom skogsbönderna vill vrida runt sitsen.
Senast redigerad av Aqualize lör 25 nov 2017, 00:11, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#481290 Lite mer info om drönarläget i Sverige:

Det väntas nya regler och föreskrifter från transportstyrelsen vid årsskiftet (det har remissats fram och tillbaka i minst 1½ år...). En viktig sak för skogsägare (som vill göra rätt för sig) är att tillståndskravet för kategori 1 tas bort (upp till 7 kg, dvs. alla drönare som är relevanta för foto i skogsbruk).
Tidigare har det varit så att all flygning förutom egen rekreation har krävt att man betalar in några tusenlappar till transportstyrelsen för ingenting alls (det är inte utbildning eller något sådant i detta). Skönt! Som det var tidigare så skulle jag helt klart bedöma att en skogsbrukare som inspekterar sin egen skog skulle behövt tillstånd. Det näst viktigaste är att det blir förändringar om hur man får flyga i flygplatsers kontrollzon (CTR) - som kan sträcka sig många mil ut och reglerna har varit att flygledarna inom samma zon inte får ha obemannat och bemannat flyg samtidigt - när ni läst om att Arlanda har stängt all trafik är det inte för att de är mesiga utan för de följer reglerna. En del gränser kan man tjäna på eller rent av bryta men att stoppa en hel flygplats vill man INTE göra. Dels är det lagbrott (mot luftfartslagen) och jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna bli stämd för inkomstbortfallet för flygplatsen och allt flyg där. Det som kommer gälla framöver är att man istället FÅR flyga upp till 50 meters höjd om man är längre bort inom kontrollzonen än 5 km från landnings-/startbanorna. Runt militärflygplatser är det max 10 meter som gäller. Sett till Sveriges yta är det nog inte mycket som ändras men för en del skogsägare kan det ju vara skillnad på att inte ha möjlighet alls och numera få det.
Senast redigerad av Aqualize lör 18 nov 2017, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#481296 Tack för så mycket info och kunskapsdelning.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#481342
hlb skrev:Tack för så mycket info och kunskapsdelning.

Jag kände att jag ville skriva ihop något om vilka tillbehör jag köpt för drönaren med lite länkar osv. men inte vara bundet till just ett forum. Så för er som har eller tänker köpa just Mavic så kan man se vad jag köpt ungefär. Jag struntade i att fylla i priser på kinaprylar osv. men finns mycket text. Jag kan ha "köpt på mig" lite mer än vad som behövs. Rekommenderar speciellt hlb att titta på detta.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#481375 Tack igen Aqualize. Jag läser noga, begrundar och känner på plånboken.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#482147 @hlb

Nu har det börjat!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3965223 MP FMC - Rajala säljer för 10 990 kr. Elgiganten 11 490 kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3924858 MP - Rajala & Elgiganten säljer för 9 990 kr.

Om man följt mina uträkningar ovan så är det värt att köpa FMC.
Än har det inte sänkts någon på Platinum och jag tror inte det kommer ske. Kan du avboka din MPP Platinum så kan du spara in pengar. Några hundra för low noise-propellrar. Den utökade flygtiden som motorstyrningen i MPP ger (delvis hjälpt av propellrarna) är inte värt de extra pengarna upp på 15 200 nivån.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#482150 Såhär efter midnatt har några fler butiker hängt på MP FMC ner till 10 990 kr. Och bara MP finns för under 9000 kr. Det är fortfarande värt att köpa FMC ändå vid 10 990 kr.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482154
hlb skrev:Tack för så mycket info och kunskapsdelning.

Instämmer!

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#482178 De är lite luriga, justerar priserna löpande. T.ex. gick webhallen ner till 10 990 kr men har sedan någon gång sen i natt justerat upp till 11 490. Jag tror de sitter och bevakar sina konkurrenter noggrant en sådan här dag. Rajala kör med 10 990 fortfarande.


Det finns också rabatter på Spark FMC som jag skrev kan tänkas användas i skogsbruk med. Det finns ofta flera olika färger att välja på.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4340986 (6000 kr ungefär)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar