Virkesmätning och Matrisfub

Röta i granmassaved

14 inlägg 9090 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röta i granmassaved

CaseIH  
#481259 Jag håller på att plugga på guldkortet och är fundersam på en fråga. Första bilden är tagen från facit men jag vill ha det till att rötdiametern får max var
20171117_215000.jpg
a 3 cm. På andra bilden står det ju att granmassaved får ha max 10% skogsröta. 10% är ungefär 1/3 av ändytan och då är ju 3 cm närmare 1/3 än 5 cm? Är jag ute och cyklar eller finns det någon annan förklaring?
20171117_214936.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

skogsjan695xl  
#481264 Men det är inte en kuggfråga. Det står 10 cm i topp. Och senare i ändyta, är inte det i roten då tro?

Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

Mats_Orberga  
#481265 Halva diametern blir 1/4 eller 25% av ändytan så du borde nog kolla var ditt facit kommer ifrån. På nätet kan ju som bekant vem som helst skriva vad som helst, och gör det också.....

Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

skogsjan695xl  
#481267
Screenshot_20171117-220756.png


Från vmf Qbera

Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

CaseIH  
#481269
Mats_Orberga skrev:Halva diametern blir 1/4 eller 25% av ändytan så du borde nog kolla var ditt facit kommer ifrån. På nätet kan ju som bekant vem som helst skriva vad som helst, och gör det också.....

Facit kommer från vmf nords egna utbildningspärm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

CaseIH  
#481271
skogsjan695xl skrev:Men det är inte en kuggfråga. Det står 10 cm i topp. Och senare i ändyta, är inte det i roten då tro?

Men då behöver man väll också få reda på avsmalningen för att få veta hur grov den är i roten.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

Mats_Orberga  
#481272 0,5x0,5 blir i alla fall 0,25 hur man än vänder och vrider på det.

Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

skogsjan695xl  
#481274
CaseIH skrev:
skogsjan695xl skrev:Men det är inte en kuggfråga. Det står 10 cm i topp. Och senare i ändyta, är inte det i roten då tro?

Men då behöver man väll också få reda på avsmalningen för att få veta hur grov den är i roten.....

Ja precis. Tycker det var mycket konstigt skrivet.

Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

Andreas99  
#481277 Men är andra bilden från källhänvisningen? Annars kan det ju stå något som att "Biten får ha 5cm eller 10% röta i ändytan" ? Fast det verkar konstigt

Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

T Landström  
#481308 En amatör gissning...
Ändyta borde vara både rot och topp på biten... Där det helt enkelt är röta...

Avatar Fallback

Re: Röta i granmassaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481310 Läs igen: I någon ändyta står det.

Avatar Fallback

Re: Röta i granmassaved

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481344 En inköpare här menade att procenten gällde hela vältan

Användarvisningsbild

Re: Röta i granmassaved

Kalle Planka  
#481348 10 % i ändytan motsvarar 30 % av diametern. Alltså en bit med dia 10 cm tillåts en rötdiameter på 3 cm. Bedömningen görs i topp eller rotända på enskild bit. Den här är mätinstruktionen för vmf. I vår apteringsinstruktion av granmassa tillåts inte röta i gran, ändå är det största vrakorsaken.

Avatar Fallback

Re: Röta i granmassaved

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481353
Mats_Orberga skrev:,5x0,5 blir i alla fall 0,25 hur man än vänder och vrider på det.


Ja stämmer. Precis som med ansvar. Dela ansvar på två personer så blir det 1/4:s ansvar taget totalt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).