Motorsåg och handhållet

Stihl ms 193 eller stihl ms 201

49 inlägg 39561 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

Traktorkalle  
#481180 På min sitter det 3/8 1,3 PM.
Köpte till några PS-kedjor. Dom tycker jag är helt suveräna och mycket bättre än Oregon/Husqvarnas variant på temat..
Kör det på en Hva 55 också, det skär som bara den!

Mvh
Johan

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

morco  
#481181 Det låter lovande, skulle den inte gå att få med 1.3 och 3/8 skulle den gå bort, hur är det med lillasyster MS 193 går den att få med 1.3 och 3/8 den med?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

JensSkoog  
#481183
morco skrev:Detta var ju en intressant tråd, går själv och tänker att en lättare såg ska bli årets pappajulklapp....
En sak jag inte blir riktigt klok på är vad det är för skärutrustning på sågen, levereras den med både 1.1 och 1.3 mm svärd beroende på återförsäljare?? Var på mässan Agritechnicha och kikade lite snabbt på en och den hade 1.1 mm svärd med .325 delning vilket känns väldigt klent och pyssligt, nog borde väl denna såg orka dra ett 1.3 mm svärd med 3/8" delning?

I gallring och kvistning använder jag uteslutande 12", 1,3, 3/8 svärd och kedjor på båda sågarna(192 och 200).
I trädgårdsjobb har jag ofta användt 1,1, 3/8 eftersom man där jobbar för att det ska bli snygga kap på fruktträd och dylikt. 1,1 med .325 har jag inte testat eller sett, men vet att dom nu använder 1,1mm, 1/4" delning på klensågar och teleskopsåg nu. Det ska jag inte ha, eftersom det blir för pyssligt. Om du handlar så är det en dårlig ÅF som inte fixar 1,3mm 3/8 för dig.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

bjed0001  
#481194
JensSkoog skrev:
Skogen i boden skrev:Fan nu blir ju även jag sugen på en 201a då alla verkar så nöjda .

Bytar mellan MS200 och MS193, och självsagt har 200/201 lite extra på 192/193, men om jag bara behövde en kvistsåg/klengallringssåg några timmar nu och då och jag gärna skulle lagt dom tre tusen i snus och annat livsnödvändigt, så hade jag glatt klarat mig med den minsta. :wink:
Jag är faktiskt jättenöjd med dom båda :-bd

I Norge skiljer det i.ö. 4000 mellan dom nu, 8400 mot 4400 :-o

För dom 4000 extra får du 0,3 kg extra vikt och 5cc extra cylindervolum. Senn beror det
på användelse och hur bra du är på ta att hand om sågen om du har en såg i bra skick i många år eller inte.



Valde själv ms193 just pga vikt. Den var iallafall den lättaste sågen jag kunde hitta. Behöver jag mer kraft har både en 45cc såg och en 70cc såg men i regel föredrar jag ms193:an pga sin lägre vikt

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

morco  
#481196 Jo vikten finner även jag som viktigast och om 193:an går att få med ”riktig” kedja kan nog även den vara intressant. Om man beaktar hur många minuter kedjan verkligen snurrat under en arbetsdag för mig så är kanske inte effekten det viktigast... Blir mycket funderande och stirrande på trädtoppar mellan varje stam som ska kvistas(-:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

JensSkoog  
#481200
bjed0001 skrev:Valde själv ms193 just pga vikt. Den var iallafall den lättaste sågen jag kunde hitta. Behöver jag mer kraft har både en 45cc såg och en 70cc såg men i regel föredrar jag ms193:an pga sin lägre vikt


morco skrev:Jo vikten finner även jag som viktigast och om 193:an går att få med ”riktig” kedja kan nog även den vara intressant. Om man beaktar hur många minuter kedjan verkligen snurrat under en arbetsdag för mig så är kanske inte effekten det viktigast... Blir mycket funderande och stirrande på trädtoppar mellan varje stam som ska kvistas(-:

Ja, i vedgallringen som jag gör blir det mycket funderande och många vandringar, så
då är det grymt med en klensåg som man nästan inte känner i handen. :-bd

Det är ochså värd att tänka efter vilken kedja man använder. Det är stor skil
mellan Sihls RS och RM kedja. På MS 192 använder jag uteslutande RM som inte
är så aggressiv, och när jag körer kedjorna i slipen, tar jag inte ryttarna
ner till 0,65 mm men hellre mellan 0,55 och 0,60. Då orkar sågen bättre. Spelar
inte stor roll för mig om sågandet går lite senare :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

Traktorkalle  
#481217 Maskinklippet har väldigt bra pris på Husqvarna 439 nu.
Kan ju vara ett alternativ, åtminstone till 193.
Mvh
Johan

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

morco  
#482124 Då blev det efter vånda en 201: med korta svärdet, vill ha sågen så smidig och lätt som möjligt och den borde ju blir rappare med korta svärdet. Man hade kanske klarat sig med 193:an men bättre att gråta en gång när man betalar än var gång man är i skogen. Frun blev till förvåning ändå inte tvärsur, hon har annars svårt att se mitt behov av fler än två motorsågar, hade nog kommit undan med en knippe extrakedjor med!

Någon som vet hur det är med bränsleval och garanti? Jag kör idag med Aspen och Stihl har väl sin egen alkylat, syns det någon skillnad på typ färgen?

Denna såg har ju 3/8" på 1.3 mm svärd, funkar samma kombifil från Stihl som jag har till storsågen som drar .325 på 1.5 mm svärd?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

Ferguson system  
#482131
morco skrev:Denna såg har ju 3/8" på 1.3 mm svärd, funkar samma kombifil från Stihl som jag har till storsågen som drar .325 på 1.5 mm svärd?


Nei, du kan ikke bruke den samme fila. 3/8" LP slipes med 4.0mm rundfil og .325" slipes med 4.8mm rundfil.
Senast redigerad av Ferguson system tor 23 nov 2017, 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

morco  
#482133 Japp, lyckade googla mig till detta.... ännu fler filar och mallar att hålla ordning på!

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

JensSkoog  
#482137
morco skrev:Då blev det efter vånda en 201: med korta svärdet, vill ha sågen så smidig och lätt som möjligt och den borde ju blir rappare med korta svärdet. Man hade kanske klarat sig med 193:an men bättre att gråta en gång när man betalar än var gång man är i skogen. Frun blev till förvåning ändå inte tvärsur, hon har annars svårt att se mitt behov av fler än två motorsågar, hade nog kommit undan med en knippe extrakedjor med!

Någon som vet hur det är med bränsleval och garanti? Jag kör idag med Aspen och Stihl har väl sin egen alkylat, syns det någon skillnad på typ färgen?

Denna såg har ju 3/8" på 1.3 mm svärd, funkar samma kombifil från Stihl som jag har till storsågen som drar .325 på 1.5 mm svärd?

Grattis till köpet, @morco :-bd

En extra såg kan alltids behövas, isär när den är så skonsam mot användaren som MS201!

Anar mig att du kommer att uppskatta den sågen.

Garantin är väl samma vad du kör den på så länge du använder tvåtaktsbensin. Själv
körer jag mest på Stihls, men ochså Aspen och Husqvarna, och känner ingen förskel.
Om du inte är van med småsågar, så vil jag rekommendera att du kollar
kedjespänningen oftare än du gör på större sågar, och isär när du har ny kedja. Det behövs.
På min 200 använder jag RS kedja i gallring, men om jag ska
stamkvista och finkapa kastar jag på RM kedja.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

charger  
#482267 Har kört en 193 a i ett år nu, köpte en 201 för ngr dagar sedan, de är som att jämföra att jämföra en låt av göinge flickorna med Iron maiden, de spelar inte i samma division.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

morco  
#482270 Faan vad gott att höra, plockar hem sågen imorgon och förhoppningsvis hinner jag med lite vedgallring på söndag(-:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

JensSkoog  
#482277
charger skrev:Har kört en 193 a i ett år nu, köpte en 201 för ngr dagar sedan, de är som att jämföra att jämföra en låt av göinge flickorna med Iron maiden, de spelar inte i samma division.

:lol: :lol:
Det är ingen liten förskel, får jag medge - Iron Maiden gentemot GöingeFlickorna :d
(googlade dom och fann "Göingeflickorna sjunger Kära Mor" på You Tube!)

Men nu skiljer det ju 4600 i pris i mellan 201 och 193 i Norge (8400 för 201'an), samt 0,3 kg och 5,1cc, så annat är väl inte att vänta. Det viktiga är ju att MS201 är en "såg för skogbruk" och den andra en såg för "hem och fritid".

Blir spännande att höra hur gick när du körd den, @morco :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 193 eller stihl ms 201

charger  
#482414 De har hyggligt pris på 201 i Sverige 6200 kr ,du kan köpa en här kanske eller på nätet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).