Uppvärmning

Baxi Excellent 40

88 inlägg 55712 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Delsbo  
#475718 Vi har 2 fastigheter och ATMOS 50kW pannor på båda ställena och eldar mot 3000 l vatten

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#476385 Har nu börjat elda rejält i baxi-pannan.
Och ja, det räcker med ett fullt inlägg för att värma upp 3250 L till 70-80grader i mitten på tanken.
Så än så länge är man nöjd.
Saknar att man inte kan koppla de olika temp.givarna mot en app så man kan se i mobilen när det är dags att tända.
Får bli en trådlös termometer till 1a våning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#476386 En fråga... vad är det som bestämmer kw på en panna? Inte vedvolym iaf!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#476521 Ok, kul hoppas rökgaserna inte blir för höga..
Skickade dom inte med internetmodulen econet300? Kopplar upp sig till hemnätverk Då kan man logga in och kolla temp, mm
går det mycket ved?
Nöjd eller?

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476529
Lindianerna skrev:Har nu börjat elda rejält i baxi-pannan.
Och ja, det räcker med ett fullt inlägg för att värma upp 3250 L till 70-80grader i mitten på tanken.
.

Från vilken starttemp i tanken?
Och menar du en brasa från start utan påfyllnad?

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Delsbo  
#476580
Lindianerna skrev:En fråga... vad är det som bestämmer kw på en panna? Inte vedvolym iaf!

Jag är ingen expert i den frågan.. Men visst har storleken i pannan betydelse (om det är det du menar med vedvolym) för indirekt (åtminstone) så har en större panna mer yta som kan ta upp värmen från eldhärden, sen är det givetvis en fråga om design och hur hög temperatur du får där inne med bl.a. fläkt/fläktar osv.

Om du har 70-80 grader i mitten på tanken/tankarna betyder det ju inte att det kan vara 20-25 i botten.. Som nån sa det beror ju på vilken temperatur det var när du började elda..

Missförstå mig inte... Din panna ÄR erkänt bra, men jag tycker fortfarande att pannan / effekten är i minsta laget för vattenvolymen, men en sak är säker, det borde inte vara någon större risk att den kokar...

En av våra Atmos 50kw pannor från 2007 har större vedvolym än 50kw'aren från 2016 och det är en tydlig skillnad i tiden det tar att fylla tankarna trots samma effekttal på plåten.. Jag klantade mig när jag beställde Atmos'en 2016 när jag tog för givet att samma keramik i båda pannorna betydde att det var samma vedvolym, men så var det Inte... Jag får kapa 48cm ved till den gamla och 43cm ved den nya..

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#477066 @Ken1 Jo än så länge är jag nöjd. Behöver ju inte ha koll på pannan och lägga på för att fylla tankarna som jag gjorde innan, så det sparar en del jobb.

@Gnisten83 jag har ca 40 grader i toppen av tanken och huset är "normal"-varmt. (ca 20 grader)
Är stor skillnad om huset är nedkylt och tanken är nere på 20 grader.
Jag fyller Aldrig på pannan när det är 40 grader i start-temp. När det brunnit ut efter ca 5 timmar håller tanken ca 70 grader i mitten. Det blev jag imponerad av.

@Delsbo kollar man på Excellent 30 och 40 så är båda på 30Kw men excellent 40 har ju mycket större vedvolym (volymen i eldstaden). Det va därför jag blev frågandes till Hur man räknar Kw på en panna.
Om jag är helt nöjd med pannan vet jag nog inte förrän om något år när man fått genomgå en riktig vinter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#481045
Lindianerna skrev:@Ken1 Jo än så länge är jag nöjd. Behöver ju inte ha koll på pannan och lägga på för att fylla tankarna som jag gjorde innan, så det sparar en del jobb.

@Gnisten83 jag har ca 40 grader i toppen av tanken och huset är "normal"-varmt. (ca 20 grader)
Är stor skillnad om huset är nedkylt och tanken är nere på 20 grader.
Jag fyller Aldrig på pannan när det är 40 grader i start-temp. När det brunnit ut efter ca 5 timmar håller tanken ca 70 grader i mitten. Det blev jag imponerad av.

@Delsbo kollar man på Excellent 30 och 40 så är båda på 30Kw men excellent 40 har ju mycket större vedvolym (volymen i eldstaden). Det va därför jag blev frågandes till Hur man räknar Kw på en panna.
Om jag är helt nöjd med pannan vet jag nog inte förrän om något år när man fått genomgå en riktig vinter!
Det som bestämmer kW är hur mycket effekt lågan producerar. Om du har 100 eller 200 liter vedutrymme spelar som du förstått ingen roll.

Ex
Två pannor med samma verkningsgrad och vedutrymme men olika effekt. Den med mer effekt laddar tanken snabbare men när båda eldat ut vedutrymmet så innehåller tankarna samma mängd energi. De är laddade lika mycket.

Jag har hellre än 30kw panna med 200liters vedutrymme än 50kw panna med 100 liter vedutrymme.

Du får såklart varmt snabbare med en 50kw panna jämfört med 30kw men för normalt villabruk vill jag påstå att det är försumbart.

Ofta går effekt och vedutrymme hand i hand men kollar man utomlands så är det inte ovanligt med lägre effekt och stort vedutrymme. De kanske inte har så stora ack-volymer?

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#481144 Har beställt Baxi excellent 40 lambda nu med econet300 internet modul,
Nu får vi se...
Uppdaterar när den är installerad på nån vecka :-bd

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#482066 @Ken1 Ska bli intressant att höra din dom av Baxi:n.
Själv va jag för snål för lambdan, men får montera dit den senare om du kan övertala mig :D
Hur stor ack-volym har du bakom pannan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#482230 Hej, har 2 st 1500 lit tankar, en med 120 lit vvb.
19 element, 21 m kulvert hus 85+85, källare ca 45
Garage 45 kvm,
Blir nog att installera strax innan jul... :lol:
Ligger rökgaserna som dom lovar? Vad eldar du för ved? Jag kör endast med torr Björk :-BD

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#482697 Hej!
Rökgaserna är väldigt låga. Kanske för låga!? Har ingen termometer på ut-röret. Skulle gissa på runt 100 grader. ska lägga en termometer på röret och kolla.
Har eldat med rätt varierande kvalitet hittills. allt från rent björkinlägg till röten gran.
Allt som inte säljs åker ju genom vedmaskinen istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#482831 Det var nog så låga, :surp:
En tumregel jag har hört ska vara 80 gr 1 meter ner i skorsten för att slippa kondens...
Dom skryter ju att det knappt blir nån aska kvar, stämmer det?
Pannan kommer 8/12 så man har lite förberedelser innan..ska bila bort fundament som viadrus v10 står på, sen blir det klinker, lägger upp nån bild sen :-BD

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482855 Vad har du för värme undertiden ?

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#482989 Elpatron... :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar