Traktorer och processorer

Köpråd - traktor för den oerfarne

65 inlägg 47328 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#481096 Hej,

Jag behöver tips på en traktor som uppfyller följande;

Skall-krav:
Fyrhjulsdriven
Frontlastare som orkar lyfta minst 1 m3 ved + höbalar 500 kg
Hög markfrigång (skall köra delvis i skogen)
Orka köra med betesputs

Bör-krav:
Plöja
Harva
Inte för stor traktor, inte för liten
Hållbar
Billiga reservdelar / lättmekad
Inte äldre än 1980
Bränslesnål
Inte kosta mer än 100 000 ex moms

Jag skall ha traktorn till att plocka ut ett och annat träd från skogen (18 ha), flytta hö, flytta stenar och annat som skräpar lite överallt, betesputsa (4 ha).

Nå, vilka märken och modeller kvalar in? :-bd



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

tallen100  
#481097 Någon Belarus kanske, inte bästa komfort men mycket traktor för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Seb macahan  
#481105 Same explorer, hittar du en som har några skavanker kan du nog få den under 100'. Annars kan det nog vara lite svårt o hitta under 100. Frontlastare och 4wd blir ofta över. Annars är både Zetor, Ursus, Lamborghini, fiat, Deutz och Same bra traktorer. Stora märken i Europa men i Sverige är det lite mindre och 2:a handsvärdet därav lägre.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

rokon  
#481110 Zetor, bra markfrigång även under hitchkroken. Billiga reservdelar Lastaren är av annat märke i denna prisklass, kan ju sitta vad som helst, men många har trima.
Lättmekad för den som kan, och det som ofta behövs se över är slavcylinder för bromsar och koppling. Även huvudcylindrar dito. Slangar för bränsle så att de ej tar luft. Zetor tillverkas i Tjeckien där den industriella produktionen på kontinenten hade sin vagga.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481118
1510861641_7362839870.jpg

Ford 4610 4wd
Säljes av: Johan 13 november 15:47
85 000 kr
Liten 4 hjulsdriven Ford. 65hk. Stark veto lastare med trima och lilla bm fäste. Nya bakdäck Michelin.
Dubbla hydraulpumpar. Hitch krok. Tyvärr rostig i hytten. Den har gått 5500h

https://www.blocket.se/kronoberg/Ford_4 ... ca=1_8&w=3

Närmare än så kom jag inte idag, denna klarar ditt maxpris och alla dina specade krav.

Men min vana trogen slog jag en liten koll uppåt i pris och finner då denna pärla:
1510861995_7841974234.jpg

New Holland TL-90
Säljes av: stefan 8 november 13:01
Ny lastare 2014
Ny kylare
Nytt batteri
Nyrenoverad växellåda
Ingen skönhet och en del småfix som speglar och inredning.
Priset är 150000 ex. Moms

https://www.blocket.se/stockholm/New_Ho ... ca=1_8&w=3

En betydligt trevligare mackapär, en rejäl generation modernare, större hytt, faktiskt största på marknaden
bekväm, lättkörd, har allt och bara 50K över ditt maxpris.
Så nu måste du fundera, ska du hålla dig just under 4-cylindriga ca 70hk eller ska du gå upp en storlek?
Vill du ha billigare måste du skippa 4wd och välja budgetmärken som nämnts.
Eller ha tur och ramla på nån trevlig maskin till rätt peng.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Hema  
#481124 Om du bara behöver kunna flytta på veden, kanske pallgafflar för trepunkten eller ett trucktorn med gafflar skulle kunna funka och ge dig mer pengar över eller fler traktorer att välja mellan?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#481126 Oj, ni gick all in :-) Tack!

Fick tips av en bekant att kika på in på auktioner och sagt och gjort, vad tror ni om https://psauction.com/se_sv/item/view/404703/traktor-zetor-chrystal-8045?

Forden som nämndes, är den skonad från "fordsjukan"? (ledsen om jag retar upp någon men måste fråga)

New Holland såg trevlig ut men måste hålla nere priset, ska köpa en bil och ett badrum också :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Göt  
#481127 Massey-ferguson 575, Fiat 580, 680 eller 780 DT. Belarus kanske men då ska man kunna skruva eller zetor.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Hema  
#481128
ATD skrev:Oj, ni gick all in :-) Tack!

Fick tips av en bekant att kika på in på auktioner och sagt och gjort, vad tror ni om https://psauction.com/se_sv/item/view/404703/traktor-zetor-chrystal-8045?

Forden som nämndes, är den skonad från "fordsjukan"? (ledsen om jag retar upp någon men måste fråga)

New Holland såg trevlig ut men måste hålla nere priset, ska köpa en bil och ett badrum också :((

Luras bara inte av de nymålade fälgarna, utan ta med en vän och kolla upp den i verkligheten om intresse finnes.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481130
ATD skrev:Forden som nämndes, är den skonad från "fordsjukan"? (ledsen om jag retar upp någon men måste fråga)
New Holland såg trevlig ut men måste hålla nere priset, ska köpa en bil och ett badrum också :((

Rost i motorn borde nog ha märkts efter så där många år och körda timmar.
Bil förstår jag men vad är badrum?

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Plassarn  
#481131
ATD skrev:Oj, ni gick all in :-) Tack!

Fick tips av en bekant att kika på in på auktioner och sagt och gjort, vad tror ni om https://psauction.com/se_sv/item/view/404703/traktor-zetor-chrystal-8045?

Forden som nämndes, är den skonad från "fordsjukan"? (ledsen om jag retar upp någon men måste fråga)

New Holland såg trevlig ut men måste hålla nere priset, ska köpa en bil och ett badrum också :((



Var spekulant på en 4610 för något år sedan, att det inte blev någon affär berodde inte på rädslan för 'Fordsjukan', utan snarare säljarens ovilja att inse traktorns övriga defekter..

Luskade länge och väl i frågan, och det verkar som de trepipiga motorerna inte är lika hårt drabbade. Beror lite på årsmodell också, och helst ska du sikta på ett 'Våffelblock' - men de tror jag inte kom förrän 30 eller 40 serien - lite osäker. I övrigt har jag fått för mig att det är trevliga traktorer som var moderna för sin tid.

Kollade i samband med detta upp vad det kostade om det värsta kunde hända, och ett flång nytt shortblock (vev, kolvar etc) gick lös på 40', bara skruva över den gamla toppen och köra. Snikvarianten att borra och pressa i nya stålfoder var betydligt billigare.

Valmet har väl egentligen satt ribban för hur väl en jordbrukare kan anpassas för skogsbruk, men de hade väl ganska stora problem med fodersättningar som var ganska kostsamt att åtgärda, men ingen pratar om "Valmetsjuka".

Största felet på Ford är det samma som på alla andra traktorer som börjar närma sig 40-års strecket - den föregående ägaren.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Seb macahan  
#481136 Hittar du en vettig ursus eller zetor har du traktor hela livet. Robusta och håller precis lika bra som andra men lättare o skruva i. Ursus 385 och efterföljande modeller (kommer inte i håg betäckningarna nu) men har en extremt rymlig hytt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Seb macahan  
#481137 1000 serien. 1484 1200 etc, dock ovanliga med lastare.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Vardon  
#481141
ATD skrev:Oj, ni gick all in :-) Tack!

Fick tips av en bekant att kika på in på auktioner och sagt och gjort, vad tror ni om https://psauction.com/se_sv/item/view/404703/traktor-zetor-chrystal-8045?

:((


Den är inte regrad... Vet inte hur jobbigt det är om man vill registrera in den. Dock är det ju inte krav som så, förrän man ska ut på vägar...

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481368 Fiat 80-90, en spak till fram och back. Kopplingen och rosten är det negativa med Fiat.
IH, IHCase:s XL modeller kan vara prisvärda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).