Jakt och Fiske

Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

13 inlägg 4405 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Torbjörn Johnsen  
#480776 En av de vita älgarna i Gunnarskog, Värmland, en ståtlig och kritvit älgtjur ska nu skjutas efter att polisen beslutat om skyddsjakt. Älgtjuren anses för orädd och den har angripit närgångna personer vid några tillfällen. Beslutet upprör och djurens rätt har dragit igång namninsamling för att få stopp på jakten.

Enligt en artikel i Svensk jakt har älgen varit hårt ansatt av nyfikna personer vilket kan förklara dess beteende:

Det var för många år sedan som Ingemar Pettersson började följa och fotografera den vita älgtjuren. Han har fotograferat den på avstånd med hjälp av teleobjektiv. Han berättar att älgtjuren alltid varit relativt oskygg mot människor.
– På senare år har älgen förföljts av ett antal människor nästan varje dag. En del av dem har gått fram bara några meter från den. Det har varit många övertramp där man helt tappat respekten för det vilda djuret. Det klart att älgtjuren med tiden blir ännu mer oskygg gentemot människor då. Jag visste att det skulle sluta så här, menar Ingemar Pettersson, som på grund av all uppståndelse inte varit i Gunnarskog och fotograferat älgen sedan i mitten av augusti.

Beslut om skyddsjakt
Och nu blir det alltså skyddsjakt på älgen. Detta efter att den uppträtt aggressivt mot människor. En kvinna som var ute på promenad med sin hund har på senare tid blivit översprungen av älgen. Kvinnan vred axeln ur led vid tillfället, och det närgångna mötet hade kunnat sluta mycket illa.


Här finns några fler artiklar om beslutet om skyddjakt:

Den vita älgen väcker reaktioner, SVT Värmland

Djurrättsaktivister rasar över beskedet om vita älgen - skapar namninsamling, Aftonbladet



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Fredrik Reuter  
#480833 Nu får den leva enligt Polisen.

https://www.svt.se//nyheter/lokalt/varm ... vita-algen

Användarvisningsbild

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480852 Tusan också! Jag hann inte bli upprörd över vare sig det ena eller det andra! :((

Avatar Fallback

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

80-90  
#480856 Konstigt beslut !! Det är verkligen ingen brist på vita älgar här i v Värmland !! En älg som börjar bli aggressiv bör avlivas vit eller grå spelar ingen roll !! Å sen borde vi låta dessa djur få vara ifred :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Torbjörn Johnsen  
#480864
Uvskogen skrev:Tusan också! Jag hann inte bli upprörd över vare sig det ena eller det andra! :((


Dagens bästa!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

tallen100  
#480866
Uvskogen skrev:Tusan också! Jag hann inte bli upprörd över vare sig det ena eller det andra! :((

=)) =))
Lugn det kommer fler tillfällen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

T Landström  
#480959 Det jag tycker är mest konstiga i detta med skyddsjakt på djur är att älgar som uppträder oskyggt/aggressivt mot människor kommer beslutet väldigt fort...men rovdjur som plockar hundar och andra tamdjur får hållas...

Användarvisningsbild

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Torbjörn Johnsen  
#480962 På tal om skyddsjakt (ilsken kråka på Östermalm) :d

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/k ... 6mn0@Ci9w/

   TS
Avatar Fallback

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

tallen100  
#480965 Undrar om det inte finns många skator där :d

Avatar Fallback

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Bison  
#480985
tallen100 skrev:Undrar om det inte finns många skator där :d

Nämen +1 på det :o

Användarvisningsbild

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Fredrik Reuter  
#481011 Den vita älgen är nu döpt till Ferdinand!

Vidare sades idag på SVT att den vita älgen inte har någon onaturlig relation till människor. Incidenten berodde på att två hundar var med och älgen blev naturligt stressad.

Avatar Fallback

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

isteskog  
#481013 Djurens rätt tar åt sig äran av att skyddsjakten inte blir av! https://www.djurensratt.se/blogg/den-vi ... n-far-leva

Användarvisningsbild

Re: Vit älgtjur ska skjutas - skyddsjakten upprör många

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481019
Torbjörn Johnsen skrev:På tal om skyddsjakt (ilsken kråka på Östermalm) :d

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/k ... 6mn0@Ci9w/

Det får mig osökt att tänka på en viss gammal skräckfilm.... ;-)
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).